Her er framtiden til Mini

Etter 60 år tar Mini ny sats, og her er den sterkeste Mini-modellennoensinne og den aller første elbil-versjonen.


Mini så dagens lys i 1959, og runder dermed 60 år i 2019. Og
maken til feiring skal man lete lenge etter.

For det britiske merket markerer det runde tallet med å vise
fram to store skritt som skal ta de inn i framtiden ‒ en som skaper smil i
byene og en som skaper lykke på racerbanen.

-->
I forbindelse med bilshowet Monterey i California sist helg
viste Mini nemlig fram to kommende modeller, Mini John Cooper Works GP og Mini Cooper
SE.

Den ene blir den mest potente serieproduserte Mini-modellen
noensinne, og den andre er merkets første elbil som skal i serieproduksjon.

Det var altså litt av en historisk begivenhet de frammøtte på
Pebble Beach på vestkysten fikk ta del i, ikke minst med tanke på at diverse
historiske Mini-modeller også hadde funnet veien til den berømte golfbanen.

Men det handlet altså mest om framtiden.

La oss ta for oss hissigproppen først.

Mini John Cooper Works GP har TwinPower Turbo-teknologi
under panseret, noe som bidrar til at den 2.0-liters 4-sylindret motoren er et
lite kraftsenter med sine 306 hestekrefter.

Kreftene sendes ned i asfalten av en 8-trinnns Steptronic-kasse, og et dreiemoment på 450 Nm mellom 1.750-4.500 r/min hjelper den opp til 100 km/t på rundt 5 sekunder.

Mini nøyer seg med å lage 3.000 eksemplarer, og de er nå i sluttfasen
av utviklingen av modellen som kommer til neste år.

I Norge er det nok mange som venter på den andre nye modellen
Mini har på gang, nemlig Mini Cooper SE.

Den ble presentert som Mini Electric Concept i 2017, og er
basert på 3-dørs konseptet av Mini.

To år senere er den så godt som ferdig utviklet, og skal
etter planen komme mot slutten av året.

Mini Cooper SE er ikke så mye dårligere enn sin
racinginspirerte søster, og med sine 184 hestekrefter og 270 Nm fyker den opp
til 60 km/t på 3,9 sekunder.

0-100 km/t er oppgitt til 7,3 sekunder, så den er absolutt
ikke noe sinke ut av lyskryssene.

Ettersom moderne elbiler har batteriet under gulvet som gir
de et lavt tyngdepunkt, bør også SE-versjonen trives godt i svingene.

Her er flere bilder av den, John Cooper Works GP og noen av
de andre Mini-modellene som ble vist fram i helgen som var.

Les også:

Les mer om:

Nyheter