Her er ettertraktede Ioniq 5

Elbilen går rett inn i et brennhett segment med sin lengde på 4,64 meter og bakkeklaring på 16 cm, og nå vet vi også hvordan den ser ut. Se bilder.


Hyundai Motor Group er allerede godt i gang med sin elbilsatsing, og modeller som Kia e-Niro, Kia e-Soul og Hyundai Kona Electric har fått godt fotfeste i det norske markedet.

Det har også en annen Hyundai-modell kalt Ioniq, en bil som lages både som hybrid, ladehybrid og som elbil. Og navnet som er satt sammen av ordene ion og unik er så lovende at det skal komme en rekke nye elbiler med et slikt navn.

Den første slike heter ikke Ioniq 1, men Ioniq 5. Og forhistorien til den elbilen er ganske kul. For modellen er basert på et konsept, som igjen er basert på et konsept. Jepp.

I 2019 kunne Hyundai vise fram et konsept kun kalt Hyundai 45, noe som hintet til et 45 år gammelt konsept kalt Hyundai Pony Coupé Concept. Det var denne bilen som brøytet veien for Hyundais første masseproduserte modell, Pony, som kom i 1975.

Resultatet av den 47 år lange reisen er altså Ioniq 5, en familievennlig crossover bygd på en dedikert elbilplattform kalt E-GMP.

Her har Hyundai tenkt mye på romslighet, og Ioniq 5 har fått en akselavstand på 3 meter og en bredde på 1,89 meter. Modellen hører altså hjemme i C-segmentet, men på innsiden bør den altså nærme seg det litt større D-segmentet.

På utsiden er den altså inspirert av Pony-modellene, men selvsagt med en moderne vri. Fronten, grillen og panseret byr på rene linjer i en slags V-form, hvor innbakte LED-lykter gir den en veldig markert form med fire lyssignaturer, på sidene er det integrerte dørhåndtak og bak finner vi igjen de firkantede LED-profilene som altså er et nikk tilbake til Pony.

De aerodynamiske linjene og sportslige profilen finner vi igjen hos felgene, som er på hele 20 tommer.

På innsiden er interiøret døpt Living Space, hvor målet er å krympe avstanden mellom oppholdsrom og bilinteriør.

Her har Hyundai blant annet kommet opp med en flyttbar midtkonsoll kalt «Universal Island», og sammen med et flatt gulv skal det være enkelt å tilpasse kupéen etter eget behov.

Det kommer også til syne med forsetene som er kalt Relaxation som byr på elektrisk justering og minnefunksjon, og disse er mulig å legges i en hvilestilling hvor det til og med er en fothviler. Også baksetene kan justeres i lengderetningen, så det er mange muligheter.

Sjekk dette:

Hyundai har også tenkt bærekraft på innsiden, og så setene er blant annet kledd i økologisk prosessert skinn behandlet med plantoljeekstrakt fra linfrø, og andre materialer stammer fra bærekraftige fibre som ull, sukkerrør og gjenvunnet materiale fra resirkulerte PET-flasker.

Brytere, rattdetaljer, dørpaneler og elementer i dashbordet er lakkert i økologisk polyuretanmaling bestående av olje fra raps og mais.

Miljøvennlig er også drivverket, for vi snakker altså om en elbilserie med de kommende Ioniq-modellene.

Ioniq 5 byr på to batteripakker fra start av, 58 kWh eller 72,6 kWh. De endelige WLTP-tallene er ikke klare, men topputgaven med bakhjulstrekk er ventet å lande på rundt 500 kilometer.

Den som muligens er mest aktuell for nordmenn, 72,6 kWh og firehjulstrekk, er forventet å lande på rundt 460 kilometers rekkevidde.

Ioniq 5 byr på en nyhet når det kommer til lading, for den støtter både lading på både 400V og 800V uten adaptere eller omformerer. Hyundai sier at via en 350 kW lynlader kan Ioniq 5 lades fra 10 til 80 prosent på bare 18 minutter, og det skal ta under 5 minutter å lade opp 100 kilometer ekstra rekkevidde.

Et annet «nytt» system er kalt V2L (Vehicle-to-Load), og dette betyr ganske enkelt at det er mulig å bruke bilen som en ladestasjon. Her er det mulig å lade en elektrisk sparkesykkel eller sykkel i bagasjerommet mens man kjører, eventuelt gi strøm til elektriske apparater om man er på camping.

V2L-systemet kan gi 3,6 kW, og uttaket er plassert under baksetene. Det er også mulig å benytte V2L utvendig med en adapter i bilens Type2-ladekontakt. Her gir den utvendige porten strøm selv når bilen er slått av.

En annen smart ting er head-up-displayet med utvidet virkelighet, kalt AR-HUD på fagspråket. Denne måler hele 44 tommer, og gjør at frontruten kan fungere som en diger skjerm.

Ioniq 5 har selvsagt fått det Hyundai-gruppen har av en ny teknologi, noe som betyr en rekke førerassistenter som hjelper til. Dette inkluderer også en svært så praktisk hjelper, nemlig fjernstyrt parkeringsassistent hvor det er mulig å parkere bilen uten at det er noen bak rattet.

Alle de «vanlige» assistentene er selvsagt også på plass, inkludert et 360-graders kamera, adaptiv cruisekontroll og fjernlysassistent.

Hyundai feirer den første modellen i den nye modellserien med en introduksjonsutgave kalt Ioniq 5 Project 45, og denne er kun øremerket fem europeiske markeder.

Norge er selvsagt inkludert sammen med Frankrike, Nederland, Storbritannia og Tyskland, så det er mulig å få bestilt en spesialversjon som inkluderer alt av utstyr, solcelletak, firehjulstrekk og stor batteripakke til 499.000 kroner.

Hyundai slenger også på to års gratis Ionity-abonnement på kjøpet, noe som gir reduserte ladepriser på det store lynladenettverk (1,65 kr/kW).

Denne er det allerede mulig å bestille, men det kan være lurt å være kjapp på avtrekkeren. Det kommer kun 3.000 45-utgaver til Europa, og det er «først-til-mølla»-prinsippet som gjelder. Og vi kan nevne at det bare i Norge er rundt 14.000 som har meldt seg på interesselisten, så du er herved advart.

De første som bestiller Ioniq 5 Project 45 kan forvente seg bilen allerede til sommeren, så det er ikke lenge til vi ser resultatet av den viktige Ioniq-satsingen til den sørkoreanske produsenten.

Før du får sjekket den ut fysisk kan du jo ta en titt på bildene, og her er de:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter