Her er et lite beist av en Polestar 2

Med 476 hestekrefter og 30 mm lavere bakkeklaring skal dette beistet vise hva Polestar 2 faktisk er i stand til.


Polestar har et ekstra godt forhold til Goodwood Festival of Speed, en britisk fartsfestival som arrangeres i juli hvert år.

Det var nemlig her de viste fram sin første bil for et stort publikum tilbake i 2018, og prototype #004 av Polestar 1 banet altså vei for det som skulle komme.

Det første var altså en hybrid som nå Polestar er klar for å pensjonere, for Polestar 1 var bare som oppvarming å regne for det svenskene virkelige skal satse på ‒ elbiler.

En slik er allerede på plass, og Polestar 2 har vært en formidabel suksess her i Norge siden leveringene startet i fjor. Så langt i år er den inne blant de 10 mest solgte bilene, og totalt har modellen bikket 5.000 eksemplarer med norske skilt.

Men skal vi tro Polestar-sjef Thomas Ingenlath bor det mye mer i Polestar 2 enn det vi tror, og det vil han gjerne også dokumentere.

Så da passer det jo bra at det er klart for en ny fartsfestival i England, og Ingenlath har bedt både designerne og ingeniørene om å preppe en sportsbilversjon av Polestar 2 som kan vise bilens sanne ansikt.

Og man gjør jo som sjefen sier, så dette er resultatet:

‒ Jeg utfordret design og ingeniør-teamene til å leke med Polestar 2, og komme med noe som legges merke til under Goodwood, sier Ingenlath.

‒ De siste månedene har jeg kost meg med å kjøre en annen eksperimentell Polestar 2, som vi har døpt «Beast», og det var den som ble inspirasjonen til denne versjonen vi nå viser under Goodwood. Vi ønsker å flekse litt med musklene og utforske mulighetene.

Under «panseret» på versjonen som i utgangspunktet er en Long range Dual motor-utgave finner vi nå tvillingsmotorer som produserer 476 hestekrefter (408 hk originalt), og den skiller seg også ganske greit ut fra utsiden. Den er nemlig senket med 30 mm og er gjort 10 mm bredere.

Med enda kraftigere Akebono-bremser lånt fra Polestar 1 trenger den også større felger, så den er utstyrt med 21-tommere og dekk med profilen 275/30 fra Pirelli. Også disse er inspirert av Polestar 1.

Videre har Polestar strammet opp fjæringen med hele 80 prosent foran og 40 prosent bak, og de originale Öhlins-demperne er oppgradert med sportsdempere fra samme selskap som er rundt 30 prosent stivere enn de vanlige.

‒ Dette er det som skjer når vi får friheten til å utforske ut over våre grenser. Vi har allerede fantastisk bevegelse og ytelse i Polestar 2, men da Thomas ba meg lage noe helt spesielt til Goodwood ble jeg virkelig giret, sier Joakim Rydholm, Polestars Chief chassis-ingeniør.

Andre utvendige endringer det er mulig å spotte er nye støtfangere både foran og bak, og utseende skiller seg også fra vanlige Polestar 2 med en farge kalt Snow Matt og med racingstriper kalt Magnesium Matt. Den har også fått flere spesielle fargekoder rundt om på bilen, som i frontgitteret, sideskjørtene og speilhusene. Ja, selv felgene har fått spesiallakk med doble toner og matt sorte overflater.

‒ Det er alltid spennende å pushe grensene litt. Det er en av fordelene ved å være en start-up, slik Polestar er. Vi må ikke passe inn i en forhåndsbestemt form, vi kan eksperimentere med gøyale prosjekt som dette, sier Maximilian Missoni, Head of Design hos Polestar.

I likhet med #004 av Polestar 1 tilbake i 2018 skal også slektningen til «Beistet» rattes av tidligere rallyfører Rydholm under bakkeløpet som er en del av fartsfestivalen, for han kan også brukes som testfører i tillegg til chassis-oppgaven han har hos Polestar.

‒ Polestar 2 er allerede en fantastisk dynamisk bil, og vi har brukt tusenvis av timer på å finjustere kjøreegenskapene. Det nye chassisoppsettet for Goodwood tar det virkelig til det neste nivået. Jeg gleder meg til å suse opp bakken, sier Rydholm.

Normalt gjør Polestar 2 Long range Dual motor 0-100 km/t på 4,7 sekunder, men akkurat det blir nok ingen utfordring for dette beistet av en Polestar 2 som nå skal vises fram.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter