Porsche tok svært så seriøst på jobben da de skulle lage en SUV på begynnelsen av 2000-tallet. Faktisk så mye at etter at den første utgaven var på plass i 2002, sjekket de like godt ut tre nye varianter av Cayenne-modellen.
Det var en coupé, en flerbruksutgave med tre seterader som var 20 centimeter lengre ‒ og av alle ting en kabriolet. Ja, en toppløs utgave av den store og høyreiste bilen. Hmmm.
-->
Noen hadde åpenbart troen på den toppløse varianten, for Porsche gikk så langt at de faktisk laget et fysisk eksemplar av denne. Nå var det ikke et vanlig konsept eller prototype, men en såkalt PFM (Package Function Model).
Dette er en slags forhåndsvisning, og selv om designerne faktisk kappet av taket hoppet de over andre viktige kabriolet-ting ‒ som å stive opp selve bilen.
Nå hadde heller ikke Porsche noe planer om å lage en versjon som også kunne testes ute på veiene, for det var fire andre ting de ville sjekke ut ved å lage den som kabriolet.
Er sitteplassene komfortable i hele bilen når taket smalner på en mer coupéaktig måte bakover og når frontruten og A-stolpene er forkortet?
Hvor praktisk er Cayenne som 2-dørsmodell med dører som er 20 centimeter lengre?
Er det mulig å få plass til en elegant myk topp av høy kvalitet som også kan brettes raskt?
Og hvordan skal bakenden utformes?
Det siste spørsmålet var hakket mer kontroversielt enn de tre andre. For selv i 2002 var ikke designerne enig om bakenden, og PFM-bilen ble faktisk utstyrt med to forskjellige bakseksjoner. Resultatet var ganske så snålt, for det venstre baklyset ble plassert lavt og det høyre merkbart høyere oppe. Bildene helt nederst viser hvor spesielt dette var.
Da var det nok langt mer enighet om tøytaket, og de så for seg en soft-top-mekanisme hvor bagasjelokket kunne åpnes begge veier. Dermed kunne taket enkelt fjernes fra den fastmonterte veltestangen og rulles rett inn i bagasjerommet via en Z-løsning.
Det var åpenbart en smart løsning, for det er dette prinsippet Porsche har brukt siden de kom en med en toppløs 991-generasjon av selveste 911 Targa.
Pakkebilen har dog ikke en fungerende mekanisme, så stofftoppen oppbevares nå i bagasjerommet til den unike bilen og må monteres manuelt ved behov.
Den eneste toppløse Cayenne er for øvrig lagret på Porsche Museum, og om den skal vises andre plasser må den fraktes ‒ på grunn av sikkerhet kan den altså ikke kjøre på veiene.
Mens coupé-ideen fra 2002 faktisk ble til en realitet i 2019, ble det aldri noe av den toppløse utgaven. Porsche sjekket ut tempen, men det var ingenting som tydet på at denne vil bli en økonomisk suksess.
Porsche hadde, klokt nok, sine tvil om at denne ville bli pen nok. For som Porsche sjefdesigner, Michael Mauer, sier:
‒ En SUV som kabriolet er en utfordring både estetisk og formelt. En SUV har alltid en stor og tung kropp. Du kombinerer dette med en liten øvre halvdel og skjærer så av taket – du får veldig merkelige former ut av det.
Men det skal Porsche ha; de prøvde iallfall.
Les også: