Her er den nye Hiluxen

Toyotas pickup-sliter trenger en oppdatering, og får nå det. Nye linjer og mer krefter er blant stikkordene.


Toyota har ikke alltid vært den tungvekteren som merket nå
er, og i begynnelsen av 1960-tallet var de en av mange som kjempet for et
gjennombrudd.

Og det fikset Corolla, en moderne personbil perfekt timet
inn mot en eksplosjonsartet etterspørsel.

-->
To år senere hadde Toyota nesten doblet salget og bikket den
årlige millionen, og de fått selvtillit i bøtter og spann.

Det førte til en satsing på en helt ny modell i et annet segment,
nemlig en pickup kalt Hilux.

Siden starten i 1968 har den kommet i ytterligere sju nye
generasjoner, og den nåværende ble lansert i 2015.

Denne oppdaterte Toyota allerede i 2017, og nå er det duket
for nok en oppdatering slik at Hiluxen holder tritt med konkurrentene. Det
betyr et nytt design, moderne teknologi og en ny motor.

Toyota har allerede gitt oss flere smakebiter på den nye versjonen flere ganger, men nå får vi alle detaljene og se bilen uten kamuflasjedrakt.

Det kjennere umiddelbart ser er at 2021-versjonen av Hilux
har fått en ny front, med en oppgradert grill og ny støtfanger.

Den har også fått nye LED-front- og baklykter, og en ny
finish på de 18-tommers store aluminiumsfelgene.

Til slutt tilbyr Toyota den med tre nye utvendige farger, Emotional
Red II, Dark Blue og Oxide Bronze metallic.

Også på innsiden har den fått seg en ansiktsløfting, og kommer
nå med en ny infoskjerm og en 8-tommers skjerm i midtkonsollen med mekaniske
knapper og vridere for enklere betjening.

Det forbedrede multimedia-systemet har også støtte for både Apple CarPlay og Android Auto, så dermed er det mulig å integrere de fleste typer smarttelefoner i den nye Hiluxen.

Men skal Hilux henge med i det krevende pickup-markedet må
den også ha krefter på høyde med konkurrentene, og her utvider nå Toyota
utvalget med en ny 2.8-liters dieselmotor.

Denne bør kunne håndtere de fleste utfordringene, for den huser
204 hestekrefter og byr på et dreiemoment på hele 500 Nm.

En Hilux med den motoren er fortsatt en trekkhest og ikke en galopphingst, men sammenlignet med den nåværende 2.4-literen barbereres sprinttiden ned med 2,8 sekunder. 0-100 km/t går unna på 10 sekunder, mens forbruket er oppgitt til 0,78 liter på mila.

Motoren blir tilgjengelig i Extra Cab og Double
Cab-modellene med firehjulstrekk, kombinert med enten en 6-trinns manuell
girkasse eller en 6-trinns automatisk kasse.

På toppen av dette har Toyotas ingeniører oppgradert
understellet og opphenget, slik at kjøreegenskapene også har fått seg et løft.

Og akkurat på det punktet har de åpenbart lyktes, for da
tidligere formel 1-verdensmester og Dakar-kjører Fernando Alonso fikk teste en prototype
var han særdeles godt fornøyd.

‒ Jeg tror nye Hilux kan være uslåelig, sa han like godt.

Toyota kommer også med en toppversjon kalt Invincible, som har enda mer utstyr og en litt annen styling.

Og for de som syns den nye Hiluxen fortsatt er litt for
daff, er det også en god nyhet.

Toyota har nemlig på gang en GR Hilux også, og den bør være
sterk nok for de aller fleste oppgavene.

Men før den tid handler det om den nye Hiluxen, og her er flere bilder av den:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter