Her er de nye BMW M3 og M4

Prisen bikker ikke overraskende millionen, og de to potente søstrene er ventet i mars 2021.


Det heter seg at navnet forplikter, og det er iallfall en sannhet uten modifikasjoner når det kommer til sagnomsuste M3 og M4.

Arven til disse to søstrene kan spores tilbake til 1986, for da BMW rullet ut den første versjonen av M3 ut på veiene.

Den tok folket med storm, og siden har M3 kommet i fire nye generasjoner (1992, 2000, 2007 og 2014).

Med tiden har den også født en ny modell, nemlig M4 som overtok ansvaret for Coupé- og Cabriolet-modellene i 2014.

Det har altså vært en rekke høydepunkter for M3, og nå er det duket for nok et.

For BMW oppdaterer nå modellene sine i lynende fart, og det inkluderer heldigvis også de sterkeste i familien.

En ny generasjon av M3 og M4 står for tur, og har meldt sin ankomst i mars 2021.

M3 blir altså ny 35 år etter at den kom for første gang, og som vanlig faller ansvaret på BMW M ‒ som siden 1972 har bygd biler for raske svinger.

Men bakgrunnen for at BMW gikk for M3 i 1986 var at de ville kombinere raske svinger med en tur til butikken, så hele grunnideen for den sportslige modellen var å finne den perfekte balansen mellom særdeles sportslige ytelser og hverdagsbruk.

Den oppgaven klarte M-avdelingen med bravur.

– Dette er biler med en helt spesiell plass i hjertet til de med bensin i blodet. Det er heller ikke alle bilprodusenter forunt å kunne tilby biler som dette som en del av en bred modellportefølje, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

De som kjenner BMW M vet at de nye bilene kommer i to forskjellige versjoner, en standard M og en litt mer potent M Competition. Det blir også tilfelle med kommende M3 Sedan og M4 Coupé.

Men hjertet som banker i de fire versjonene er dog det samme, en turtallsvillig rekkesekser hentet fra XM3 og XM4. Det betyr at nåla ikke når rødmerket før turtallet passerer 7.200 r/min.

Standard utgave av M3 og M4 byr på 480 hk og 550 Nm dreiemoment kombinert med en 6-trinns manuell girkasse, og 0-100 km/t går unna på 4,2 sekunder.

Et hakk opp finner vi Competition som har 510 hk og 650 Nm koblet sammen med en 8-trinns M Steptronic girkasse, noe som senker sprinttiden ned til 3,9 sekunder. Toppfarten er begrenset til 250 km/t, men M Driver’s Package åpner for 290 km/t. De som går for denne får også en kupong for kjøretrening med BMW Driving Experience, sånn for sikkerhets skyld.

En M3 skal kunne sladde, og de nye M3 og M4 har da også bakhjulstrekk. Enkelte ting kødder man ikke med.

Men framtiden kan man ikke stoppe, så fra sommeren 2021 vil Competition-modellene også tilbys med M xDrive – firehjulsdriftsystemet som kombinerer sportsligheten og presisjonen fra bakhjulsdrift med det maksimale grepet som firehjulsdrift gir.

Men før du flyr i taket ‒ M xDrive kan også konfigureres ut ifra individuelle behov. Dette åpner for at det fortsatt er mulig å ha det moro med den klassiske bakhjulsdriften ved enkelt å deaktivere firehjulsdriften ‒ puh!

Det er selvsagt ikke bare drivsystemet som skiller M3 og M4 fra grunnmodellene i 3- og 4-serien, og både utsiden og innsiden har fått seg en real M-behandling.

Mange har nok allerede notert seg at den stående nyregrillen på M3 kommer fra 4-serien, slik at begge har det samme uttrykket i selskap med store luftinntak i støtfangeren. Panseret har også fått et mer markante design med både forhøyde og nedsenkede flater.

På toppen har taket i karbonforsterket plast (for lavere tyngdepunkt) fått to finner som skal optimalisere luftstrømmen sammen med hekkspoileren. Bakerst preges bilene av markante linjer, en kraftig diffusor og de karakteristiske fire eksosrørene som måler 100 mm i diameter hver.

M-gjengen har selvsagt gitt nye M3 og M4 markante hjulbuer og spesielle speilhus, to ikoniske BMW M-detaljer.

Klyver man inn i bilene spotter man også særegne M-detaljer, hvor det er mulig å skreddersy interiøret med en rekke farger og materialer, melder BMW.

Tyskerne byr også på den ultimate sportsbil-løsning, nemlig bøtteseter i karbon. Da snakker vi om en ekte racingfølelse.

Og de som får muligheten til å lufte de nye M3 og M4 på en bane har mye å glede seg til.

Bilene byr nemlig på en rekke banebaserte funksjoner, som nye M Traction Control hvor DSC-systemet gjennom 10 trinn kan justeres til førerens personlige preferanser og behov.

Det er også noe som heter M Drift Analyzer, som registrerer og vurderer kjøringen med egen statistikk for svingmanøvre.

Det behøves kanskje, for et nytt understell, kraftige bremser og en aktiv BMW M-differensial på bakakslen sørger for å sende bilene rundt banen i et lynraskt tempo.

– Bilmodeller som BMW M3 og BMW M4 bærer på en arv som forplikter mer enn andre. Det er biler som skal fungere både i hverdagen og på racingbanen. Vi er sikre på at også denne generasjonen vil svare ja når det bys opp til dans, sier Tegneby.

Og den hverdagslige bruken er godt ivertatt, og M3 og M4 står ikke tilbake for andre «vanlige» personbiler når det kommer til brukervennlighet. BMW M3 Sedan byr for eksempel på 480 liter bakerst, mens bagasjerommet i BMW M4 Coupé rommer 440 liter. I tillegg er det mulig å laste 75 kilo på taket.

Så hva koster moroa?

Prislappen bikker ikke uventet millionen med god klaring, og her har du de estimerte norske prisene basert på dagens avgiftsnivå:

Modell:Estimert pris:
BMW M3 Sedan1.129.300 kr
BMW M3 Competition Sedan1.162.900 kr
BMW M4 Coupé1.183.200 kr
BMW M4 Competition Coupé1.216.700 kr

Men det er mer i vente. For ikke bare kommer den en ny M3 Sedan og M4 Coupé, men BMW har planer rundt alle de fire vanlige variantene.

Det betyr at det også er på vei en toppløs BMW M4 Cabriolet (2021) og stasjonsvognutgaven BMW M3 Touring (mest sannsynlig 2022), og da blir familien også komplett.

Men før den tid er det altså BMW M3 Sedan og BMW M4 Coupé som gjelder, og her har du de to potente søstrene:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter