- Annonse -
HjemNyheterHyller historisk Le Mans-dominans med disse fem

Hyller historisk Le Mans-dominans med disse fem

Toyota dominerte nok en gang 24-timersløpet Le Mans kjørt i helga, og vant det historiske løpet for tredje året på rad. Men like dominerende som McLaren var i 1995 var de ikke.

Årets Le Mans ble like merkelig som året 2020 er. Det ble nemlig kjørt helt uten tilskuere og i september, to ting vi ikke forbinder med løpet.

- Annonse -

Men det som ikke var merkelig var resultatet.

For tredje året på rad feide det japanske merket inn til seier, og førerne Sébastien Buemi, Kazuki Nakajima og Brendon Hartley klarte å tilbakelegge godt over 5.000 kilometer på sin ferd mot seier.

For Buemi og Nakajima var dette ekstra spesielt, for begge har nå tre seire på rad ‒ noe kun sju førere tidligere har klart i løpets 97 år lange historie.

Le Mans 2020 markerte også slutten for den imponerende TS050 Hybrid som Toyota Gazoo Racing står bak. Bilen med over 1.000 hk står bak alle de tre siste triumfene, og er selvsagt den aller raskeste bilen som har stått på startstreken under Le Mans 24-timers.

- Annonse -

Det ble dog ikke dobbeltseier til Toyota, for mellom de to TS050 Hybrid presset Rebellion Racing seg. Og en av de tre førerne av den bilen var Bruno Senna.

De fleste drar kjensel på etternavnet, og han er da også nevø av selveste Ayrton Senna. Og det leder oss til McLaren.

Ayrton Senna var en skikkelig publikumsfavoritt i formel 1 med sine halsbrekkende manøvrer, noe som gjorde at han ble kronet med tre VM-titler ‒ i 1988, 1990 og 1991. Senna omkom dessverre under San Marino Grand Prix i 1994, kun 34 år gammel.

Alle de tre titlene kom bak rattet på McLaren-biler, og britene ville vise at de også kunne mer enn å lage perfekte formel 1-biler.

- Annonse -

De kloke hodene startet å jobbe mot en annen drøm, nemlig å vinne legendariske Le Mans.

Nesten like legendariske Gordon Murray designet først den ekstraordinære gatebilen McLaren F1 for å hylle Sennas tre VM-titler, og McLaren klarte også å overbevise han om å lage en racerbil basert på denne.

Murray kom opp med McLaren F1 GTR til 1995-utgaven av Le Mans, noe som også var McLarens aller første forsøk på å vinne løpet som sammen med Monaco Grand Prix og Indy 500 utgjør den sagnomsuste trippelen i motorsport.

Bilen var ikke noen favoritt i løpet, men mye regn gjorde sitt til at Murrays aerodynamiske perfekte egenskaper og McLarens holdbarhet kom i spill.

Og eventyret fikk en perfekt slutt.

McLaren dominerte, og noterte seg for 1. plass, 3. plass, 4. plass, 5. plass og 13. plass. Og 25 år senere er det på tide å hylle denne unike prestasjonen.

McLaren Special Operations (MSO) har kastet seg over superbilen McLaren Senna GTR, og ut av dette har det kommet fem unike McLaren Senna GTR LM ‒ en til hver av de fem bilene som dominerte løpet i 1995.

MSO har vært så nøye med de fem spesialbilene at de har brukt 800 timer kun på lakken, og selvsagt mye mer tid på de andre individuelle tilpasningene.

‒ De utrolige bilene i McLaren Senna GTR LM-samlingen er en eksepsjonelt passende måte å feire 25-årsjubileet for Le Mans-seieren i 1995, sier Mike Flewitt, administrerende direktør i McLaren.

‒ Denne er allment anerkjent som en av de største prestasjonene i langløp gjennom tidene, men for McLaren var betydningen enda større. Den viste en umiddelbar og ubestridelig forbindelse mellom racing-DNA fra vårt merke og starten på våre gatebiler.

I ånden til Murray kan de fem McLaren Senna GTR LM by på et marktrykk på over 1.000 kilo som klistrer bilene til asfalten, og en ny lettvekts 4-liters motor sørger for kraften.

Bilene byr på 845 hk, 20 mer enn den «ordinære» McLaren Senna GTR, har 800 Nm og byr på et turtall nær 9.000 r/min mot 8.250 r/min for originalen.

Og morsomt nok, for de fem eierne iallfall, er at McLaren også byr på en tur til Le Mans i forbindelse med neste års løp. Der kan de fem lufte sine spesialbiler rundt Circuit de la Sarthe, og forhåpentligvis totalvraker ingen av de fem sine spesielle hyllest-biler.

For disse fem må tas vare på, noe bildekarusellen under helt klart viser.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Verdens raskeste bil for akkurat 100 år siden, bygd av en nordmann, skal vises under Oslo Motor Show. (Fotos: Sabine Löwenthal/Oslo Motor Show)

100 år siden norsk fartsdemon satte verdensrekord

De færreste har nok hørt om Sigurd Haughdahl, men den «norske fartsdemonen» var verdens raskeste menneske på landejorden for...
Citroën Oli er et ganske så spektakulært konsept. (Fotos: Citroën)

Hva i alle dager har Citroën nå funnet på?

Selv navnet på denne bilen er unik. Den heter nemlig Oli, og det skal visstnok uttales «all-ë». For et par...
Oslo Motor Show får litt av et trekkplaster, nemlig Polestar 6 som ikke skal komme før i 2026. (Fotos: Polestar)

Polestar 6 vises på Oslo Motor Show

Det er fortsatt fire år til Polestar 6 kommer, men allerede nå skal den ene av de to konseptbilene...
En unik Rolex Daytona som ble gitt i premie etter en seier i Daytona 24-timers er solgt for 700.000 kroner. (Foto: Bruun Rasmussen/Porsche)

Unik Daytona 24-timers Rolex bikket 700.000 kr

En unik vinnerklokke fra Daytona 24-timers er solgt for en halv million danske kroner, og overskuddet går til Redd...
Ferrari viser nå fram nok en unik bil, og denne gang i rødt, hvitt og blått. (Fotos: Ferrari)

Hipp, hipp, hurra, en ny unik Ferrari

Drapert i norsk drakt viser den steilende oksen fram en ny og helt unik Ferrari, et toppløst mesterverk kalt...
Det koster å kjøre som James Bond, og spesielt når det er erkebilen Aston Martin DB5. (Fotos: Aston Martin)

Bond-bil gikk for 33 millioner

En replika av Aston Martin DB5 som ble brukt i fjorårets James Bond-film er solgt for hele 33,7 millioner...
Nye Smart kommer også til Norge, og den første bilen kalt #1 er meldt inn første halvår 2023. (Fotos: Smart)

Nye Smart kommer til Norge

Smart gjør noe som er ganske smart i disse tider, nemlig å gå over til elbiler. Og nå er...
Regjeringen vil nå skjerpe kravene for det offentlige når det kommer til tunge lastebiler. (Fotos: Maxus)

Vil kreve nullutslipp også for tunge varebiler

Regjeringen vil sette sluttstrek for offentlig innkjøp av tunge varebiler som gir lokal luftforurensing allerede fra 2023. ‒ For å...
Opel relanserer GSE, men denne gang heter det GSe. Først ut med den legendariske betegnelsen blir Astra GSe og Astra Sports Tourer GSe. (Fotos: Opel)

Her er nye Opel Astra GSe

Opel viser de første nye GSe-bilene i form av en ny Astra og Astra Sports Tourer. Det er elektriske tider,...
Polestar 3 får premiere i København om et par uker. (Fotos: Poelstar)

Polestar 3 får premiere i Danmark

Polestars første SUV har verdenspremiere 12. oktober, og det skjer i Danmark. Polestar nærmer seg nå et femsifret antall Polestar...
Historiens andre rene BMW M-modell nærmer seg nå, og ikke overraskende blir dette en svært så potent SUV. (Fotos: BMW)

Historisk ‒ kun den andre rene BMW M-modellen

BMW M sjokkerte en hel bilverden med M1 som kom i 1978. Nå, 44 år senere, kommer de med...
Den første lasten med Voyah Free er nå på tur til Norge. (Fotos: Electric Way)

Nå er Voyah Free på vei til Norge

Den norske importøren av Voyah er til og med på plass i Kina for å påse at alt går...
Citroën presenterer en ny logo som skal ta de inn i den moderne framtiden. (Fotos: Citroën)

Citroën med ny logo

Den 10. i rekken for det 103. år gamle bilmerket. Det er nye tider, og bilmerkene skal satse både på...
DS har gitt DS 3 flere oppdateringer, inkludert bedre rekkevidde. (Fotos: DS Automobiles)

DS 3 med fornyet design og mer rekkevidde

Det franske merket kan by på intet mindre enn fire nyheter rundt elbilen DS 3. Både Peugeot og DS i...
Det er ikke veldig lurt å lade elbilen på hytta for som er sør i landet. (Fotos: Volkswagen)

Svindyrt å lade elbilen på hytta

Norsk Hyttelag kommer med sterk oppfordring til elbilistene etter å ha gjort et regnestykke. ‒ Ikke lad elbilen på...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her