- Annonse -
HjemNyheterLille Yaris imponerte stort i kollisjonstest

Lille Yaris imponerte stort i kollisjonstest

Euro NCAP vil at bilene skal bli enda sikrere, og har brukt året til å gjøre kollisjonstesten enda tøffere. Det spilte liten rolle for Toyota Yaris, som kom gjennom prøvelsen med 5 stjerner.

Euro NCAP har de senere årene strammet skruen rundt sine kollisjonstester, og det blir stadig vanskeligere å oppnå de gjettede fem stjernene alle gjerne vil ha.

- Annonse -

Nå har de for første siden de startet opp i 1997 justert på den frontale kantkollisjonen, altså testen hvor deler av fronten på motgående biler treffer hverandre ‒ noe som er vanlig i møteulykker hvor en av bilene har kommet over i feil kjørebane.

Nytt er også at de har introdusert en ny type sidekollisjon som tar høyde for passasjerene i bilen og skadene for det kjøretøyet som treffer bilen.

Det har altså blitt tøffere å få 5 stjerner, og den første bilen som ble sendt inn i den enda kvassere 2020-utgaven av kvernen var intet mindre enn lille Toyota Yaris.

Det er heldigvis mange år siden det var forbundet med livsfare å kjøre rundt i en liten bil, og mange av dagens bybiler er på høyde med de langt større og dyrere bilene når det kommer til sikkerhet.

- Annonse -

De viser med all klarhet den nye Yarisen, som på grunn av sin lille størrelse gjør at den ikke medfører store skader på andre når ulykken først er ute.

Og det skal litt til dét og, for selv lille Yaris kan nå skilte med Toyota Safety Sense med sine førerassistenter som tråkker hjelpende til om det er fare for ulykker.

Kollisjonstesten endte da også med 5 stjerner.

‒ Gratulerer til Toyota med en topp-rangering for Yaris, sier generalsekretær i Euro NCAP, Michiel van Ratingen.

- Annonse -

Organisasjonen har altså lagt bak seg en travel periode med oppgraderinger av testutstyr, og Yaris var altså den første bilen som ble kjørt gjennom tøffere testkriterier.

‒ Vi har måtte adaptere oss raskt til en ny test, og det er svært gledelig å se at den første bilen som er vurdert i år har gjort så mye rundt sikkerhetsspørsmålene.

Yaris scoret ganske så bra i alle fire underkategoriene, med 86 prosent for voksen i bilen, 81 prosent for barn, 78 prosent for utsatte veibrukere og 85 prosent for sikkerhetssystemene.

Hvor imponerende en Toyota Yaris faktisk er, viser testvideoen fra Euro NCAP. Når du ser denne og de voldsomme kreftene bilen blir utsatt for, så skjønner du at verden har gått videre de siste årene. Og bra er det!

Euro NCAP har også kjørt Audi e-tron Sportback og hybridversjonen av Renault Clio gjennom kvernen, og begge fikk 5 stjerner i likhet med sine søstre som ble testet i 2019.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Det er 160 år siden Adam Opel startet på eventyret som endte opp med dagens bilmerke. (Fotos: Opel)

Opel runder 160 år

Det tyske bilmerket ble grunnlagt selv mange år før de første automobilene var på plass. Ingen vet egentlig hvor gammel...
Volkswagen viser fram en fullstendig selvkjørende bil, Gen.Travel. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen viser en fullstendig selvkjørende bil

Det snakkes om nivå 3 og 4 på den selvkjørende skalaen, men de bilene som kan kjøre av seg...
Renault 5 Turbo 3E er født til å drifte ‒ og hylle de gamle videospillene. (Fotos: Renault)

Elbilen R5 Turbo 3E er født til å drifte

Så hvordan skal man hylle Renault 5 Turbo når R5 nå runder 50 år? Hva med en elektrisk showbil...
Drivstoffprisene har nå befunnet seg over 20 kroner literen over et halvt år. (Fotos: NAF)

Stadig sterkere krav om støtte til drivstoff

Plukker vi bort de største byområdene så er det nå et flertall som forlanger støtte til bensin og diesel. Det...
Nikola kan endelig vise fra den europeiske lastebilen med det norske navnet Tre. (Fotos: Iveco)

Nikola endelig klar for Europa

Etter mye drama kan Nikola endelig annonseres den elektriske lastebilen kalt Tre, og ikke nok med det. Det er...
Nissan har endelig klar den helelektriske Nissan Townstar, en bil som nylig ble nummer tre i kåringen av årets varebil. (Fotos: Nissan)

Nissans nye elvarebil er her

Nissan har en viktig trippel gående som inkluderer en ny elbil, en ny elvarebil og en ny X-Trail. De som...
Volvos kommende elektriske SUV, EX90, kommer med nye sikkerhetsfunksjoner. (Fotos: Volvo)

Ny elbil fra Volvo med sikkerhet i sentrum

Volvo EX90 er fullstappet med sensorer og skal til og med skjønne hvordan føreren føler seg. Som du kan se...
Her er den nye generasjonen av Mitsubishi ASX. (Fotos: Mitsubishi)

Nye Mitsubishi ASX med premiere

Modellen som kom i 2010 blir ny, og denne gang ved hjelp av kommende Renault Captur. Men den er...
Falck bytter både drakt og navn. (Foto: Gjensidige)

Hjelp, Falcken bytter navn

Gjensidige er nye eier av Falcks veihjelpsselskaper i nordområdene, og nå får 600 biler ny drakt og nytt navn. Sent...
Disse to elektriske terrengbilene har over 1.000 hestekrefter. (Fotos: The China Box/Dongfeng Motors)

Hinter om elektrisk terrengbil med 1.000 hk

Dongfeng har vist fram et nytt merke kalt M Hero, og dette lukter det svidd av. Det er fire store...
Xpeng har vist fram sitt nye SUV-flaggskip G9, og det er en imponerende bil. (Fotos: Xpeng)

Imponerende flaggskip lansert ‒ og den er allerede på vei til Norge

Xpeng må sette en slags rekord for biler fra Kina. For den nye G9, lansert onsdag klokken 13 over...
Volkswagen ID. Buzz Cargo er kåret til årets internasjonale varebil for 2023, og Håkon Wirak kan juble. (Fotos: Volkswagen Nyttekjøretøy)

Nykommer ble årets varebil

Europeiske journalister har plukket ut årets varebil, og denne gang ble det en helelektrisk nykommer. For 31. gangen har prisen...
Den første Volta Zero har rullet ut av samlebåndet i Østerrike. (Fotos: Volta)

Første fabrikkslagede Volta Zero er her

Svenskene har et nytt bilmerke på plass, for endelig har den første bilen rullet ut av fabrikken i Østerrike. Det...
Maxus MIFA 9 vist fram første gang i fjor vinter nærmer seg nå Norge. (Fotos: Maxus)

Maxus med en diger og luksuriøs familiefrakter

Den aller første bilen fra Maxus bygget på den nye MIFA-plattformen. Maxus er på plass her i Norge med to...
En stor jammetest gjennomføres nå på Andøya, og denne er viktig også for bilindustrien. Her Nicolai Gerrard (Nkom) og Tomas Levin (Statens vegvesen). (Fotos: Duus Media/Nkom)

Viktig test for selvkjørende biler på Andøya

De selvkjørende bilene kommer, men først må noen utfordringer løses. Som jamming av satellitt-signaler, som slike biler er svært...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her