Lille Yaris imponerte stort i kollisjonstest

Euro NCAP vil at bilene skal bli enda sikrere, og har brukt året til å gjøre kollisjonstesten enda tøffere. Det spilte liten rolle for Toyota Yaris, som kom gjennom prøvelsen med 5 stjerner.


Euro NCAP har de senere årene strammet skruen rundt sine kollisjonstester, og det blir stadig vanskeligere å oppnå de gjettede fem stjernene alle gjerne vil ha.

Nå har de for første siden de startet opp i 1997 justert på den frontale kantkollisjonen, altså testen hvor deler av fronten på motgående biler treffer hverandre ‒ noe som er vanlig i møteulykker hvor en av bilene har kommet over i feil kjørebane.

Nytt er også at de har introdusert en ny type sidekollisjon som tar høyde for passasjerene i bilen og skadene for det kjøretøyet som treffer bilen.

Det har altså blitt tøffere å få 5 stjerner, og den første bilen som ble sendt inn i den enda kvassere 2020-utgaven av kvernen var intet mindre enn lille Toyota Yaris.

Det er heldigvis mange år siden det var forbundet med livsfare å kjøre rundt i en liten bil, og mange av dagens bybiler er på høyde med de langt større og dyrere bilene når det kommer til sikkerhet.

De viser med all klarhet den nye Yarisen, som på grunn av sin lille størrelse gjør at den ikke medfører store skader på andre når ulykken først er ute.

Og det skal litt til dét og, for selv lille Yaris kan nå skilte med Toyota Safety Sense med sine førerassistenter som tråkker hjelpende til om det er fare for ulykker.

Kollisjonstesten endte da også med 5 stjerner.

‒ Gratulerer til Toyota med en topp-rangering for Yaris, sier generalsekretær i Euro NCAP, Michiel van Ratingen.

Organisasjonen har altså lagt bak seg en travel periode med oppgraderinger av testutstyr, og Yaris var altså den første bilen som ble kjørt gjennom tøffere testkriterier.

‒ Vi har måtte adaptere oss raskt til en ny test, og det er svært gledelig å se at den første bilen som er vurdert i år har gjort så mye rundt sikkerhetsspørsmålene.

Yaris scoret ganske så bra i alle fire underkategoriene, med 86 prosent for voksen i bilen, 81 prosent for barn, 78 prosent for utsatte veibrukere og 85 prosent for sikkerhetssystemene.

Hvor imponerende en Toyota Yaris faktisk er, viser testvideoen fra Euro NCAP. Når du ser denne og de voldsomme kreftene bilen blir utsatt for, så skjønner du at verden har gått videre de siste årene. Og bra er det!

Euro NCAP har også kjørt Audi e-tron Sportback og hybridversjonen av Renault Clio gjennom kvernen, og begge fikk 5 stjerner i likhet med sine søstre som ble testet i 2019.

Les også:

Les mer om:

Nyheter