Raser mot planen om nattestengt tunnel

På grunn av oppgraderinger er det planer om å nattestenge verdens lengste veitunnel som sikrer vinterovergangen mellom Øst- og Vestlandet. Lastebilforbundet er rasende.


I november 2000 skjedde det noe historisk og svært viktig for norsk veitransport. Da åpnet nemlig kong Harald den 24,5 kilometer lange Lærdalstunnelen, verdens lengste veitunnel, som er regnet som den eneste sikre vinterovergangen mellom øst og vest i Sør-Norge.

Resultatet er at par tusen kjøretøy hvert døgn velger denne ruta over fjellet, hvor rundt en fjerdedel er lastebiler som transporterer gods.

Prislappen på den historiske tunnelen rundet akkurat én milliard kroner, og arbeidet tok fem og et halvt år.

Men i likhet med bruoverganger må også tunneler vedlikeholdes og oppgraderes, og bare i 2020/21 inkluderer dette et dusin tunneler på Vestlandet. Statens vegvesen har i tillegg planlagt oppstart av ytterligere åtte tunneloppgraderinger på Vestlandet i løpet av høsten, inkludert den viktige milliardtunnelen mellom Aurland og Lærdal.

Totalt er planen å oppgradere flere hundre tunneler rundt i Norge, og selv om dette skaper problemer med trafikkavviklingen skjønner alle at dette er viktig arbeid som må gjøres.

Arbeidet med selve hovedløpet til Lærdalstunnelen skal starte neste høst, og prosjektet er stipulert til å ta fire år.

Men for knappe to uker kom beskjeden som får spesielt transportnæringen til å se rødt, for da ble det kjent at Statens vegvesen planlegger å holde tunnelen nattestengt. Det er en drastisk beslutning, ettersom E16 Filefjell og Lærdalstunnelen er det eneste reelle alternativet over fjellet når vinterstormene herjer som verst.

Spesielt vil dette treffe transportnæringen hardt, ettersom mange frakter gods om natten.

– I verste fall risikerer man å stenge av Vestlandet fra resten av Norge vinterstid. Det kan vi ikke leve med, sier NLF-direktør Geir A. Mo.

Norges Lastebileier-Forbund representerer 3.200 bedrifter, og ser store ulemper med å stenge denne viktige infrastrukturen ‒ selv om det kun er på natten.

– For NLF er dette helt uakseptabelt. Våre bedrifter, som hver dag – og hver natt – frakter gods mellom øst og vest er helt avhengige av å komme seg frem på natta. Det er en tid på døgnet da viktige deler av godstrafikken mellom øst og vest faktisk foregår. Det fraktes livsviktige medisiner, mat og annet gods som skal, og må, leveres innenfor bestemte tidsvinduer. Å snu opp-ned på dette er ikke praktisk mulig, sier Mo.

Ifølge forbundet vurderer ikke Vegvesenet kolonnekjøring, ettersom de mener dette blir for dyrt. Og NLF ser dette som et litt merkelig argument, ettersom prislappen på oppdateringen er 2,5 ganger det Lærdalstunnelen faktisk kostet i 2000 ‒ altså 2,5 milliarder kroner.

E16 er regnet som den eneste vintersikre fjellovergangen mellom øst og vest, og NLF understreker at i løpet av en gjennomsnittlig vinter opplever transportnæringen regelmessig at kun det kun er dette veialternativet som faktisk er åpent.

– Derfor vil stengingen i realiteten innebære at store deler av Vestlandet i perioder blir avstengt fra resten av landet. Det kan vi rett og slett ikke leve med, ei heller fra et samfunnsikkerhetsperspektiv, forteller Mo.

Lærdalstunnelen er altså bare en av flere tunneler som skal oppgraderes, og direktøren ber Vegvesenet om å samkjøre prosjektene langs E16 slik at det hele blir mest mulig koordinert.

– Når de først skal gjøre dette arbeidet, må vi også sørge for at oppgraderingene av øvrige tunneler på strekningen skjer samtidig. Vi kan ikke risikere fire år med håpløse forhold mens Lærdalstunnelen oppgraderes, for så å få det samme når andre lange tunneler i området skal tas, sier han.

NLF-sjefen har tatt opp saken med både samferdselsministeren og vegdirektøren, som er innstilte på dialog med næringen for å finne en løsning på dette som er mulig å praktisere.

– Det er vi glade for, og vi ser frem til den dialogen. Det er også kommet meldinger om at oppstart av prosjektet kan bli utsatt ett år. Det er bra – fordi det gir oss bedre tid på å finne løsninger for å sikre fremkommelighet i byggeperioden, sier Mo.

Lærdalstunnelen er verdens lengste veitunnel med sine 24,5 kilometer, mens en veitunnel i japanske Yamate som sto ferdig i 2015 er den nest lengste og måler 18,2 kilometer.

Men Lærdalstunnelen er ikke verdens lengste trafikktunnel, for den ligger i de sveitsiske alpene og sto ferdig i 2016. Dette er en jernbanetunnel som er på solide 57 kilometer, og denne får om noen år selskap av en 55 kilometer lang jernbanetunnel under det kjente Brennerpasset mellom Østerrike og Italia.

Men også disse må strekke våpen når det kommer til undergrunnsbaner, hvor det lengste nettverket per i dag er metroen i Guangzhou som frakter formidable 8 millioner mennesker hver eneste dag. Dette systemet er på 60,4 kilometer, men blir forbigått når Paris er ferdige med sine planer om et nettverk på 75 kilometer.

Heller ikke Lærdalstunnelen får beholde sin tittel i så veldig mange år om alt går etter planen, men trøsten er at den blir i Norge. Det er nemlig planlagt en nærmere 27 kilometer lang tunnel under Boknafjorden mellom Stavanger og Haugesund og som skal sørge for et ferjefritt E39, et prosjekt som riktignok er forsinket på grunn av prislappen som har for lengst har rundet 20 milliarder kroner.

Men alt dette blekner mot verdens lengste bru, en jernbanebru på ufattelige 164 kilometer mellom Shanghai og Nanjing i Kina. Verdens lengste veibru ligger i Thailand og måler 55 kilometer.

Les også:

Les mer om:

Nyheter