Annonse
Hjem Elbiler Elbilen med over 800 km rekkevidde er presentert

Elbilen med over 800 km rekkevidde er presentert

Lucid Motor har endelig presentert sin vanvittige elbil, og den amerikanske startprisen er kun hakket over Tesla Model S.

«Verdens mest avanserte elbil». Nå skal vi ikke slå bombastisk fast at Lucid Air faktisk er det, men ifølge sjefen for Lucid Motors er den kommende elbilen nettopp dette.

For Peter Rawlinson brukte var store ord da han presenterte bilen natt til torsdag norsk tid, selvsagt fra teknologiens hovedstad Silicon Valley:

‒ Lucid Motors drives av å gjøre elbilen (generelt) bedre, og bidra til å skyve hele bransjen framover med å akselerere overgangen til en bærekraftig mobilitet. Målet med denne nådeløse tilnærmingen er å utvikle verdens mest avanserte elektriske biler som kommer hele menneskeheten til gode, sa Peter Rawlinson. Og la til:

‒ Med Lucid Air har vi laget en halo-bil (oppskrift) for hele bransjen, en som viser framskrittene som er mulige ved å skyve grensene for elbil-teknologi og ytelse til nye nivåer.

Saken fortsetter under Annonsen

Det er lett å skjønne at Rawlinson ble litt revet med, for Lucid Air er en særs imponerende elbil som vil sette nye standarder på flere områder.

Merket har hatt fordelen av de har startet med blanke ark etter at merker som Tesla har brøytet det første sporet, og fordelen med dette er at de har kunnet designe en elbil som utnytter alle fordelene en bil uten den tradisjonelle forbrenningsmotoren og girkassen har.

Dette har de gjort gjennom et konsept de selv har kalt Lucid Space Concept, hvor det meste handler om å utnytte den innvendige plassen på en best mulig måte. Konseptet er svært sentralt i arkitekturen til plattformen som er kalt LEAP, og de har heller ikke latt seg friste av å kjøpe ferdige løsninger. For å få en best mulig pakke har de laget alle løsningene selv, og har dermed spesialtilpasset alle delene og komponentene som Lucid Air består av.

Resultatet er altså Lucid Air, en helt vanvittig elbil.

Lucid-sjefen pekte altså på ytelser, og han har ordene sine i behold. Lucid Air, som kommer i flere versjoner, kan nemlig by på en utgave med 1.080 hestekrefter. Ja, du leste rett. 1.080 hestekrefter. Jøje meg!

Og dette er virkelig en firehjulsdrevet elektriske rakett, for 0-100 km/t går unna på under 2,6 sekunder. Dette er omtrent det samme som en superbil som Bugatti Chiron, en bil til flere titalls millioner kroner.

Dette er særs imponerende, men det er likevel ikke det viktigste for den generelle bilkjøperen. Da er det mer viktig med rekkevidde og ladetid.

Men før vi tar for oss det, så hadde det jo vært greit å vite hvordan bilen faktisk ser ut, hadde det ikke? Ta en titt på denne videosnutten av Lucid Air:

Ingen kan matche det langdistanseversjonen Lucid Air Grand Touring kan by på av rekkevidde, for her snakker vi om formidable 832 kilometer. Ja, nok en gang ‒ du leste rett.

Det mest imponerende med dette tallet er at dette er den amerikanske EPA-rekkevidden, som er enda strengere enn den europeiske WLTP-målemetoden. Den lengste EPA-rekkevidden per nå er Tesla Model S Long Range Plus med 646 kilometer, så Lucid Air Grand Touring blir helt klart den nye dronningen på dette feltet.

Og dette klarer den ikke bare på grunn av et effektivt drivverk og stor batteripakken på 113 kWh, men også på grunn av at den er verdens mest aerodynamiske luksuriøse bil. Lucid Air har en luftdrag-koeffisient (lavere er bedre) på kun 0,21. Aerodynamiske Tesla Model 3 har på sin side en koeffisient på 0,23, og dette er en av verdens mest aerodynamiske biler.

Men selv en Lucid Air må lades, og da går det også unna. Lucid hevder selv at batteriet kan sluke i seg 482 kilometer med rekkevidde på bare 20 minutter, og da understreker de at de snakker om at det er under realistiske forhold. Med maksimal ladefart slurper en Lucid Air i seg 320 kilometer bare på 10 minutter, så her er det bare å glemme både rekkevidde- og ladeangst.

Men skal en bil som Lucid Air pushe grensene må den også by på noe spektakulært når det kommer til teknologi. Og ikke overraskende gjør den det.

Førerassistentene i bilverden har en samlebenevnelse som heter ADAS (advanced driver-assistance system), og det er mulig å få Lucid Air med en pakke som har 32 sensorer ‒ mer enn noen andre ADAS-systemer.  

Dette inkluderer alt fra hypermoderne kameraer til radar og ultrasoniske sensorer. Og ikke minst en helt ny type LiDar.

LiDar er viktig for å måle lange avstander, og Lucid Air har en høyoppløselig en som kan spotte hindringer og lese terrenget på en enda bedre måte.

Kombinert med et avansert overvåkningssystem skal dette sørge for at bilen kan gjøre mange kjøreoppgaver selv. ADAS-systemet overvåker både seg selv og andre funksjoner via et avansert lokalt trådløst nettverk i bilen, slik at sikkerheten blir ivaretatt på en best mulig måte.

Ut fra blokka skal Lucid Air tilby 19 forskjellige førerassistenter, som raskt skal øke med åtte nye via trådløse oppdateringer. Dermed vil den totalt kunne by på 27 forskjellige assistenter.

En annen ting «verdens mest avanserte» elbil trenger er en trivelig cockpit, og dette har også Lucid fundert mye på.

De har falt ned på en løsning som skal gi en sømløs måte for samhandlingen mellom bilens hjerne og menneskene på innsiden av bilen, og hjertet er en diger 34-tommers buet «Glass Cockpit» 5K-skjerm som «flyter» over dashbordet. For å gjøre ting mest mulig oversiktlig og enkelt har også Lucid satt inn noen fysiske til dels skjulte knapper, og går dermed litt mot trenden som er å rydde bort det som finnes av knapper.

Når det kommer til brukerrelatert teknologi er også Lucid ganske i forkant, for de har like godt inngått et samarbeid med en av de aller største ‒ Amazon.

Dermed er det duket for en avansert versjon av Alexa i Lucid Air, som åpner for at de på innsiden kan bruke talekommandoer når de vil bruke tilgjengelige tjenester. Dette inkluderer hjelp til navigering, anrop, strømme media eller sjekke smarthjemmet, alt mens hendene er på rattet og øynene er fokusert på trafikken.

Alexa-installasjonen inkluderer også et utvidet sett med lokaliserte kontrollfunksjoner for Lucid Air, som til varme, ventilasjon og klima. Gjennom Alexa får også føreren visuell støtte for kommandoer gjennom Glass Cockpit-skjermen, og Lucid melder at Alexa jevnlig vil bli oppdatert med nye funksjoner.

Alt dette høres jo kjempeimponerende ut, men det er et par ting vi fortsatt ikke har vært innom.

Hva bilen koster og når den kommer.

Norske priser er ikke kjent, men Lucid har faktisk sluppet amerikanske priser på de fire versjonene som er planlagt.

Og utgangsversjonen kun kalt Lucid Air (ukjent rekkevidde) starter en plass under 80.000 dollar, og mer eksakt har ikke Lucid vært. Det betyr at den er midt i Tesla Model S-landet, hvor Long Range Plus har en amerikansk startpris på 74.900 dollar. I Norge starter Long Range på 749.990 kroner, så det er iallfall et utgangspunkt å gå etter. Men som sagt er ikke de norske prisene klare ennå.

Lucids langdistanseversjon Air Grand Touring har en startpris på 139.000 dollar, mens raketten Air Dream Edition med 1.080 hk er den klart dyreste med 169.000 dollar.

Det er da også disse to som blir tilgjengelig først, allerede i første kvartal neste år i USA. Europa skal følge ganske så tett på, så forhåpentlig blir det ikke altfor lenge å vente før også nordmenn kan sette seg bak rattet på en Lucid Air.

Den tredje versjonen heter Air Touring og blir tilgjengelig i USA i 4. kvartal i 2021, mens grunnmodellen kun kalt Air ikke er klar før 2022.

Og Lucid understreker også at det skal følge flere modeller etter sedanversjonen, og skal vi gjette er den neste ut av blokka en SUV-modellen.

Her er spesifikasjonene rundt de forskjellige versjonene, og ikke glem den store bildeserien rett under.

Modell:Pris (USD):Rekkevidde (EPA):Hk:0-100:
Lucid AirUnder 80.000
Air Touring95.000653 km6203,3 sek
Air Grand Touring139.000832 km8003,1 sek
Air Dream Edition169.00748 km*1.0802,5 sek

* Med 21-tommer hjul. Med 20-tommers klarer den hele 809 km.

Alle bilene har en lading på 482 km/20 min.

Her er bildene av Lucid Air:

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,815FansLik
85FølgereFølg
82FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker