- Annonse -
HjemBiltesterNye Toyota Yaris imponerer

Nye Toyota Yaris imponerer

Toyota Yaris har kommet i helt ny 4. generasjon, og nå er det mye som har skjedd med Norges mest solgte småbil!

Den nye generasjonen Yaris er bygget på en helt ny plattform, så her snakker vi ny bil fra topp til tå.

- Annonse -

Den har blitt 5 mm kortere, 40 mm lavere, 50 mm økt akselavstand, 12 mm lavere og sentrert tyngdepunkt og 50 mm bredere… men hva betyr alle disse millimeterne i praksis?

Man får en bil som oppfører seg mye bedre på veien, det er rett og slett meget trivelig å ratte nye Yaris opp bakkene fra Drammen til Sollihøgda, gjerne med kjøremodus «Power». Neida, ta det helt med ro, dette har ikke blitt en sportsbil, men vi som er glade i å kjøre bil kjenner lett at den hadde vært en glimrende sportsbil dersom den hadde fått mer muskler under panseret.

Det at en bil får gode kjøreegenskaper vil en som kjører helt normalt merke på at trivselen øker når man er på kjøretur, det oppleves rett og slett godt å kjøre bilen, og den oppfører seg forutsigbart og harmonisk.

(Foto: SB Automotive)

Hybridsystemet man finner i nye Yaris er også siste generasjon, med 115 hk og mer elektrisk kjøring enn før fra strøm som bilen selv regenererer gjennom bremsing og bevegelse. 40 prosent mer effektivt sammenlignet med forrige hybridsystem, det er mye!

(Foto: SB Automotive)
- Annonse -

Nytt batteri er det også, nå er det li-Ion batteri i Yaris, Det sparer hele 12 kg vekt, og bidrar til mer elektrisk kjøring.

(Foto: SB Automotive)

Det nye hybridsystemet er også friskere enn før, og det å komme seg opp i motorveihastighet er mye mindre anstrengt, selv om heller ikke denne motoriseringen oppleves sportslig.

Ferden fra 80-120 km/t går nå på 8,1 sekunder, noe som er 2 sekunder raskere enn for forrige Yaris. Akselerasjonen fra 0-100 går unna på 9,7 sekunder, en forbedring på 15 prosent fra forrige Yaris.

Girkassen er vel heller ikke den råeste vi har vært borti, det var et par ganger den giret ned uten at vi helt klarte å forstå oss på bakgrunnen for girvalget.

- Annonse -

På vår tur fra Drammen, opp bakkene til Sollihøgda, på motorveien inn til Oslo, samt en runde i bygatene så fikk vi et snittforbruk på 0,40 liter på mila, andre fikk 0,34 liter på mila på samme tur, men de var nok noe mer forsiktige med gassfoten enn vi var. WLTP-tallene for blandet forbruk er oppgitt til 0,38 liter på mila.

(Foto: SB Automotive)

Vi gleder oss til å få låne Yaris noe lenger tid ved en senere anledning så vi kan se hva slags forbruk man kan regne med i ulike kjørescenarioer, men vi mistenker allerede nå at forbruket blir lavt.

(Foto: SB Automotive)

Nye lykter gir bilen et mye mer sportslig preg på utseendet, og sammen med utvidede hjulbuer og nytt design på grill og panser blir rett og slett utseende på nye Yaris ganske så tøft og stilig.

Vi testet Premier Edition, toppmodellen som koster 305.700 kroner. Yaris Life starter på 244.600 kroner.

Delskinnsetene i Premiere Edition var svært gode å sitte i. Man har en noe lavere sitteposisjon enn før, uansett utstyrsnivå, som gir bedre ergonomi når du kjører, spesielt fordi man nå kan trekke rattet langt nok ut. En god sittestilling når man kjører bidrar naturligvis også sterkt til en god kjøreopplevelse.

Ladeplate til mobilen får man fra Style utstyrsnivå, og kobler man mobilen til med USB-kabel får man Apple CarPlay eller Android Auto alt etter hva slags mobil man har.

Bakom girspaken finner man knapp for å velge kjøremodus, normal, eco eller power er de tre valgmulighetene.

Hvorfor man skulle ønske å slå av antiskrens systemet på en Yaris vet jeg ikke helt, men er en knapp for det også.

Så kommer en EVmode-knapp der man kan slå på elektrisk kjøring dersom bilens batteri har fått i seg nok strøm fra bremsing og bilens bevegelser i trafikken.

Brekket er også elektronisk i nye Yaris.

(Foto: SB Automotive)

Godt ratt, god og stor infotainmentskjerm, og bra lyd fra JBL-anlegget, svært god head-up display som man kan få med fra utstyrsnivå Style – anbefales på det varmeste! Det gir en egen fred over kjøringen når du ikke trenger å flytte blikket vekk fra veien for å se sentral informasjon fra instrumenter og navigasjon.

I videoen over får du se litt levende bilder av bilen og fra bilens innside også under kjøring.

(Foto: SB Automotive)

I hvert forsete er det nå kommet sideairbag mellom setene med tanke på en eventuell sidekollisjon, slik at de som sitter foran ikke skal skade hverandre. En helt ny standard for aktiv og passiv sikkerhet i nye Yaris rett og slett. Autobrems i byen og gjenkjenning av fotgjengere og syklister er også på plass.

(Foto: SB Automotive)

Førerdøren er delvis kledd opp i stoff, men ellers er det en del hardplast i omgivelsene i en Yaris. Litt usikker på om det er så genialt at døråpneren også er av plast og ikke av metall, det føltes litt «unødvendig» billig i forhold til følelsen resten av bilen gir som er mye mer eksklusiv.

(Foto: SB Automotive)

Vi hadde fått en kjørerute på e-post, og koblet til mobilen vår med USB-kabel for å få opp kjøreruten i Apple CarPlay eller Android Auto.

Da vi skulle tilbake til Toyota Norge i Drammen kjørte vi selvvalgt rute, og da kunne vi teste bilens egen navigasjon, som viste seg å være svært god. At man kan få en like god infotainmentskjerm i en Yaris som man gjør i en Corolla er ganske stilig!

Vi liker førermiljøet godt, men er litt usikre på om knappene på rattet kanskje er litt små? Mulig vi tar feil her.

Deilig å kunne styre den adaptive cruisekontrollen fra rattet, selv om den kanskje kan kreve noen sekunders tilvenning.

I forsetet har jeg masse luft mellom hodet mitt og glasstaket som er standard fra og med utstyrsnivå Style. Når vi så bilen utenfra var det ikke like lett å se at plassen der framme var så god.

Litt rot i baksetet før teststart, for å ha tilgang på alt utstyr, men vi dyttet alt vekk for å se om det var noe plass baki der til store karer.

Vi kan raskt avsløre at det er svært lite strategisk å ha store karer i baksetet av flere grunner, for det første er det ikke så mye kneplass med mindre den som skal kjøre er mye mindre enn meg.

Jeg er for øvrig 184 cm lang, har stor bakende og lang rygg.

Hodet får heller ikke helt plass her bak, men har man normal bakende og er under 180 cm tror jeg nok det skal kunne gå. Jada, jeg forsøkte å ha hodet lenger bak der, men det gikk heller ikke så bra.

Bagasjerommet er akkurat like «stort» som på forrige Yaris, det rommer 286 liter, men selve rommets utforming er ny ettersom bilen nå er kortere og bredere. Man kan ha på et avtagbart hengerfeste på bilen, men det er bare 450 kg som kan trekkes bakom bilen, så den praktiske nytten er mest sykler og lette saker. På taket kan man ha takstativ, så bilen kan sånn sett oppfylle mange praktiske behov i tillegg til transport fra A til B.

(Foto: SB Automotive)

Toyota Yaris er designet i Europa og bygget ved Toyota sin fabrikk i Frankrike, dermed er den laget for å passe til det europeiske markedet og våre behov.

(Foto: SB Automotive)

Noe av det fine med at det ikke er pressekjøring av nye biler i utlandet er at bilene er i butikk når testene kommer på nett. Fra 10/9 var det premieredager hos landets Toyota-forhandlere både på nye Yaris og på nye RAV4 plug-in hybrid.

(Foto: SB Automotive)

Salget av nye Yaris har nådd 900 før bilen har kommet seg til butikken, det er intet annet enn imponerende tall for en liten hybrid, og vi vet at de 900 bare kan glede seg til å få sin nye Yaris.

Husk at du nå kan dra til din nærmeste Toyota-forhandler og teste Yaris selv! Det kan helt klart anbefales!

(Foto: SB Automotive)

Les flere tester hos Nybiltester

- Annonse -

Flere nyheter

Dette er Ken Blocks nye leketøy, en helelektrisk Audi S1 e-tron quattro. (Fotos: Audi)

Ken Blocks særs spesielle Audi e-tron er klar

Stuntfører Ken Block går elektrisk i en ny serie kalt Electrikhana, og han har litt av en elbil på...
Bilene er i ferd med å vokse ut av dagens parkeringsplasser. (Foto: Bil24)

Bilene vokser ut av parkeringsplassene

Størrelsen på parkeringsplasser tar utgangspunkt i eldre biler, og nå skal regelverket gjennomgås. Resultatet blir mest sannsynlig bredere parkeringsplasser. Bilene...
Dårlige veier kan sette førerassistentene ut av spill. (Fotos: NAF)

Moderne støttesystemer slås ut av dårlige norske veier

På enkelte strekninger er veistandarden så dårlig at den til og med setter de livsviktige førerassistentene i moderne biler...
De første helt førerløse robotaxiene i Kina er nå på plass. (Fotos: Baidu)

Første førerløse robotaxier i Kina

Et lite steg for Baidu, et stort sprang for bilverden? Se video. Mange selskaper og bilprodusenter utvikler selvkjørende biler, og...
Nico Rosberg har fått den aller første kundebilen av Rimac Nevera, kanskje aller verdens råeste serieproduserte bil. (Fotos: Rimac)

Rosberg fikk utlevert første Rimac Nevera

Hva er mer passende enn at en formel 1-verdensmester får det første eksemplaret av kanskje verdens raskeste serieproduserte bil?...
Nio Norge åpner sin andre batteribytte-stasjon i neste uke, og denne befinner seg i Vestby rundt fire mil sør for Oslo. (Fotos: Nio Norge)

Nio åpner sin andre batteribytte-stasjon

Den andre byttestasjonen i Norge, og dermed også i Europa, blir i Vestby rundt fire mil fra Oslo i...
Dette er en helt unik Ford Mustang 1964-modell. (Fotos: Ringbrothers)

En helt ny Ford Mustang 1964-modell

Ringbrothers tar modifisering av eldre biler et hakk lenger enn de fleste, noe denne unike, nye 58-åringen er et...
Porsche har faktisk laget en toppløs Cayenne, men da mener vi også én! (Fotos: Porsche)

Her er den toppløse Porsche Cayenne, men…

Det finnes kun denne ene utgaven, og den kan ikke en gang kjøres på veiene. Porsche tok svært så seriøst...
Ladehybriden Lexus NX byr på mer elektrisk rekkevidde enn det bilmerket selv oppgir. (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Lexus NX 450h+ F Sport S

Den ladbare hybriden NX 450h+ går langt elektrisk, den har lavt forbruk på langtur og er svært komfortabel å...
Mercedes har den viktigste historien i bilindustrien, og viser deler av den fram. (Fotos: Mercedes)

Historien bak disse viktige Mercedes-bilene

Fra bilverdens aller første automobil til den berømte Mercedes-Benz SSKL Avus racerbilen. Les historien om noen særs viktige historiske...
Aksel Lund Svindal debuterer i rallycross, og det gjør han i selveste Hell. (Fotos: Red Bull)

Svindal med en helsikes rallycross-debut

Aksel Lund Svindal byttet først ut alpinskiene med asfaltracing. Neste utfordring blir rallycross, og det under selveste Hell-runden. Se...
Ferrari Testa Rossa J er en 75 prosent elektrisk replika av bilen som herjet på racerbanene på slutten av 1950-tallet. (Fotos: The Little Car Company)

Verdens kuleste elbil for junioren?

En 75 prosent stor Ferrari 250 Testa Rossa som når 80 km/t? Ja, takk. Det gjelder alltid å overgå seg...
Rekkverk er viktige for trafikksikkerheten, men de kan også være potensielle farer om de ikke er montert riktig. (Fotos: Trafikksikkerhetsforeningen)

Feilmontert rekkverk er livsfarlig

Dybdeanalyser viser at feil og mangler ved rekkverk er vurdert til å ha medvirket til skadeomfanget i hele 16...
Bacalar er Bentleys mest eksklusive modell i moderne historie. (Fotos: Bentley)

Ultra-eksklusive Bentley Bacalar snart i mål

Bentleys aller mest eksklusive modell i moderne historie er snart i mål, og det setter et dusin kunder sikkert...
100.000 robotklippere skal «synge» bursdagssangen til en ensom robot langt oppe i himmelen. (Fotos: Husqvarna)

100.000 robotklippere skal «synge» bursdagssangen

Verdens mest ensomme robot skal feires med et svært så uvanlig kor. Se video. «Et lite steg for mennesket, et...

1 kommentar

  1. Vil bare kommentere at denne modellen har trinnløs gear. De girer altså ikke verken opp eller ned. Derfor er kommentaren om at den giret ned umotivert feil. Derimot så kjenner man et lite «nøkk» når el motor ellet bernsinmotor kobler ut og inn. Er nok dette dere kjente.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her