Her er Corsa med tradisjonell motor

Noen uker etter at det ble åpnet for reserveringer avCorsa e viser Opel fram bybilen med bensin- og dieselmotorer.


Det meste har handlet om bokstaven e for Corsa de siste
ukene, men Opel har på ingen måte tenkt å gjøre modellen introdusert i 1982 om
til kun en elbil.

De går nemlig for et aldri så lite hat-trick, med både
elmotor, bensinmotor og dieselmotor.

Den elektriske versjonen ble altså presentert for noen uker
siden, og denne har en elmotor som er på 136 hestekrefter ‒ og blir dermed den
sterkeste av de foreløpig planlagte versjonene.

For de med forbrenningsmotor går fra 75 hk og opp til 130
hk.

Den minste er en 1.2-liters som får 5 hk mer enn den forrige versjonen av denne motoren, og den imponerende og prisvinnende turbomotoren på 1.2 liter med 3-sylindrer blir selvsagt også å finne i 6. generasjon av Corsa.

Denne kommer både med 100 hk og 130 hk, hvor 100-hesteren
har et dreiemoment på 205 Nm og 130-hesteren byr på 230 Nm.

Og et bevis på at motorene også blir mer effektive viser med
all tydelighet utgaven med 130 hk, som med rundt 15 prosent mindre krefter enn
forgjengeren på 150 hk når en toppfart på 208 km/t mot tidligere 207 km/t.

Dette kommer også til syne fra 0 til 100 km/t, hvor
130-hesteren bruker 8,7 sekunder ‒ 0,2 sekund raskere enn forgjengeren.

Men det er altså ikke raskest i Corsa-familien, for elbilen bruker
kun 8,1 sekunder opp til 100 km/t.

Den versjonen med 100 hk har en toppfart på 188 km/t mot 185
km/t for den gamle versjonen, og bruker 10 sekunder for å nå 100 km/t ‒ rundt
ett sekund raskere enn forgjengeren.

I tillegg til de tre bensinmotorene kommer også Corsa med en 1.5-liters dieselmotor med 102 hk og 250 Nm.

En ganske så oppsiktsvekkende ting rundt den nye Corsa er at
den aller letteste av versjonene faktisk kryper under den magiske grensen på ett
tonn. Vi snakker altså ikke om en ultrakompakt bil på rundt 3,5 meter, men en
bil på 4,06 meter.

Ifølge Opel er vekta på 980 kilo rundt 10 prosent mindre enn
tilsvarende biler i samme størrelse, og 108 kilo lettere enn forgjengeren.

Bilen har også krympet i høyden med 4,8 centimeter, med for
at dette ikke skal gå utover den innvendige takhøyden har Opel senket sittestillingen
foran med 2,8 centimeter.

Dette er altså 6. generasjon, og som kjent bruker Opel
bokstaver for å skille de forskjellige generasjonene. Og det gir Corsa og da
spesielt elbilversjonen et noe spesielt sammentreff.

Opel begynner altså først i alfabetet, og Corsa-versjonen som kom i 1982 heter dermed Corsa A.

Den femte bokstaven er E, og dermed er nåværende generasjon
Corsa E. Som ja, også er navnet på elbilen i F-generasjonen. Her kan det bli fort
bli forviklinger på Finn…

Her er flere bilder av Corsa F uten bokstaven e i navnet:

Les også:

Les mer om:

Nyheter