Her er BYD Tang, en stor elektrisk SUV

BYD byr nå på sin første «norske» modell, en stor helelektrisk SUV med rekkevidde godt over 400 kilometer.


De færreste har hørt om det kinesiske merket BYD, men dette
er en stor aktør som har kjøretøy som dekker de fleste områdene helt opp til elektriske
busser og 19 tonns lastebiler.

BYD går nå i gang med sin europeiske satsing som også
inkluderer Norge via importøren RSA, og her starter de fornuftig nok med en
helelektrisk SUV. Ikke dumt.

‒ Vi er utrolig glade for å lansere Tang EV i Norge, sier
Isbrand Ho, Managing Director, BYD Europe.

‒ Vår nye SUV er et uttrykk av både kinesisk kultur og
kompetanse på batterielektriske kjøretøy. Vi ser fram til et langt og
suksessfylt samarbeid med RSA. Sammen er vi overbeviste om at kundene vil se
styrken i vårt kombinerte produkt- og servicetilbud.

Modellen som snart inntar gamlelandet heter BYD Tang, en
storvokst SUV som byr på gode spesifikasjoner og firehjulstrekk. Den har et
batteri på 82,8 kWh, hurtiglading, når 100 km/t på under fem sekunder og kommer
med ny teknologi som vi er vant til med andre nye elbiler.

Rekkevidden til Tang er oppgitt med den gamle målemetoden
NEDC og sier 500 kilometer, men denne målestandarden er mindre enn realistisk
enn WLTP som alle biler i Europa nå må følge. Så vi får rett og slett vente og
se hva Tang lander på.

BYD opplyser at ladingen fra 30- til 80 prosent går unna på
30 minutter, og at 0-100 km/t gjøres på helt klart godkjente 4,6 sekunder.

Når det gjelder teknologi så kommer Tang med ting som 360 graders parkeringskamera, fjernstyrt parkering, nøkkelfri inngang og start og trådløs lading for mobile enheter.

Tang EV byr også på 15 førerassistenter, både passive og
aktive, og befinner seg på nivå 2 på den selvkjørende skalaen som går til 5. Dette
inkluderer blant annet adaptiv cruisekontroll, blindsonevarsling,
filskiftevarsling, kollisjonsvarsling og automatisk nødbrems.

Det kinesiske merket har også fokusert på komfort på innsiden,
og setene foran er for eksempel både ventilerte og oppvarmede. Og for å sørge
for en god atmosfære på innsiden spanderer også BYD på et stort panoramaglasstak
og LED-lys som kan justeres i 31(!) forskjellige fargetoner.

BYD Tang EV er altså en ganske så stor SUV som strekker seg
4,87 meter i lengden, og er dermed kun litt kortere enn for eksempel elbilen Audi
e-tron.

Produksjonen av bilene som skal til det europeiske markedet
starter i november, og RSA sier at de første norske kundene kan forvente seg
sin nye Tang allerede i januar.

Prisen er satt til rett i underkant av 600.000 kroner, og
inkludert i den prisen er firehjulstrekk med to kjøremoduser.

Det setter nok de som plasserer seg bak rattet til en Tang i januar pris på.

Her har du bilder av den kommende elbilen BYD Tang EV:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter