Annonse
Hjem Nyheter Volkswagens aller første crossover

Volkswagens aller første crossover

Designerne skulle ha det gøy med Golfen, men så fikk kundene se den. Dermed måtte tyskerne sette i gang serieproduksjon av Golf Country, merkets aller første crossover.

Crossovere, altså disse modellene som verken er personbiler eller SUV-modeller, er et ganske nytt konsept. Den kanskje aller viktigste frontløperen for dette segmentet heter Toyota Rav4, en ubetinget suksess som ble lansert i 2004.

Rav4 er kanskje selve symbolet på en crossover, men den var langt fra den første.

Faktisk bygde Volkswagen en slik flere år tidligere, men den hadde de absolutt ingen planer rundt.

Spesielt for europeiske bilprodusenter er Genève Motor Show viktig, og store merker kjemper om oppmerksomheten.

Saken fortsetter under Annonsen

Til motorshowet i Genève i 1989 hadde Volkswagen en idé om et konsept som kanskje kunne dra litt oppmerksomhet, men det var så langt planen rundt en litt merkelig bil strakk seg.

De ville vise den fram, og det var det.

Da ga bilen navnet Montana, sikkert for å hinte til hvilket landskap bilen trivdes aller best i – ulendt terreng.

Bilen var en Golf II CL, men dette var en langt røffere søster av de populære bilene.

For at den eventuelt skulle takle Montona-terreng hadde Volkswagen løftet bilen enda lenger opp fra bakken, og gitt den firehjulstrekk.

Den fikk selvsagt sin dose av oppmerksomhet i Sveits og deretter under Frankfurt Motor Show, og plutselig begynte bestillingene å tikke inn. Volkswagen hadde ikke noe valg, og satte den inn i produksjon i 1990 – fire år før Rav4 kom.

Bilen var altså noe helt nytt, og jaggu var ikke produksjonen også ukonvensjonell.

Volkswagen sendte firehjulsdrevne Golf Syncro-biler fra Tyskland til Steyr-Daimler-Puch i Graz, Østerrike, den samme produsenten som bygde de spesielle Steyer Puch Halflinger og ikke minst den originale Mercedes-Benz G-wagen. De folkene hadde peiling på terrengbiler, og fikk jobben med å firehjulstrekket fra Golf Syncro over til modellen som nå var døpt Golf Country.

Men de gjorde langt mer enn det.

De monterte inn en rørformet hjelperamme slik at de kunne løfte bilen fra bakken, og resultatet var et chassis som ble hevet med 12 centimeter. Totalt gjorde endringene at bilen strakk seg 17 centimeter fra bakken, nesten som en ekte terrengbil.

Steyr var så nøye at de ikke ga seg før de hadde montert på 438 unike deler, inkludert en revidert fjæring, nye støtfangere foran og bak, en kufanger og integrert skliplate, et bakmontert reservedekkstativ, fire ekstra frontlys og forsterket bærearmene.

1990-modellen på bildene har i tillegg et Thule takstativ og en PIAA lysstang.

Med firehjulstrekk, en ny bakaksel med differensial, mer stål og en drøss med andre deler gikk selvsagt vekta opp som om den var en sumobryter, men likevel mente Volkswagen at den originale motoren fremdeles fikk jobben gjort.

Golf Country hadde en 1.8-liters motor med 97 hestekrefter, men ryktene sier at den klarte oppgavene den ble satt til uten å måtte jobbe overtid. Giringen, som hadde litt lavere utveksling enn den forhjulsdrevne Mark 2 Golf, ga 4-sylinderen nok utveksling til at den kom seg rundt uten altfor mye drama.

Den hadde selvsagt ikke noe å stille opp mot i konkurranse mot den langt sterkere søsteren Golf GTI, men den kunne jo alltids ta noen snarveier og likevel komme først i mål.

Country-modellen spiste dumper og ujevnheter til frokost, og Volkswagen ville faktisk at den også skulle lene seg over i svingene. Dette er jo noe bilprodusentene generelt prøver å unngå for enhver pris, men dette ga Golf Country en egen sjarmerende kjørestil.

Selv om Volkswagen-sjefene trodde denne kom til å bli en hit, ble det kun satt sammen 7.735 biler i løpet av to år fra 1990 til 1991.

Det er altså en ganske så sjelden bil, men det finnes til og med en sjeldnere utgaver.

«Chrome», ja, med en ekstra dose krom på ting som stålstøtfangere og hjul og hakket mer eksklusiv på innsiden, ble bare laget i 558 utgaver.

En enda sjeldnere utgave het «Wolfsburg Edition», som hadde den 16-ventilers kraftige GTI-motoren med 107 hk under panseret. Denne ble kun laget i rundt 50 eksemplarer.

Problemet med Golf Country var prisen. De kostet 31.825 tyske mark, og prisen steg til 40.000 tyske mark med Chrome-versjonen.

Det er mulig det var akkurat det som også tok knekken på Golf Country, for modellen var ikke i nærheten av salgsmålene som var satt.

Dermed ble det også satt sluttstrek, men bilen skrev seg uansett inn i historien som forfaren til de mange SUV-modellene som Volkswagen tilbyr i dag. Og det er ikke rent lite.

Her er flere bilder:

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,817FansLik
85FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker