Hei, en ny Jaguar F-Type

Nydelige Jaguar F-Type har fått oppdaterte linjer.


Det er noe som heter å hoppe etter Wirkola. Jaguars nye
designsjef Julian Thomson hopper etter fallskjermen.

For Thomson er personen som erstattet selveste Ian Callum,
verdens største designer på bilsiden.

Callum tryllet fram den ene lekkerbisken etter den andre, og
det er ikke noe vi selv mener.

Hvert år kåres det nemlig det vakreste designet av World Car
Awards som også står bak den offisielle årets bil-prisen, og her er det kun en
konge ‒ Jaguar.

Tre av de sju siste prisene har nemlig gått til det engelske
merket, og de bilene står Callum bak.

Vi snakker om F-Type, F-Pace og I-Pace, og sistnevnte tok en
historisk trippel med også å bli kåret til årets bil og årets grønne bil i
samme slengen.

Callum har rukket å bli 64 år, og overlot tidligere i år
stafettpinnen som sjefdesigner videre til «lærlingen» Thomson.

Han får dermed en formidabel jobb, men så har han også
jobbet under Callum i 18 år og har forhåpentligvis plukket opp et triks eller
to i løpet av den tiden.

Thomson har nå fått jobben med å oppdatere selveste F-Type,
kåret til verdens vakreste bil 2013. Det er en formidabel jobb.

‒ Å designe den vakreste sportsbil, med sin renhet, proporsjoner og tilstedeværelse som uten tvil er en Jaguar, var utfordringen vi fikk, sier Thomson.

Han og teamet var smarte nok til å ikke endre på altfor mye,
så det er for det meste stylingen som er spikket litt på for sportsbilen med to
seter.

‒ Den nye F-Type er mer dramatisk enn noen gang, med enda renere
linjer med et ekte Jaguar-design-DNA, sier han selv.

Den største forandringen på utsiden er kanskje lyktene både foran og bak som nå er moderne LED-lys, og bilen har blitt hakket mer sint i utseende.

Mer moderne har den også blitt på innsiden.

Der har Jaguar satt inn en 12,3-tommers skjerm, og blant
annet oppdatert infotainmentsystemet med støtte for både Apple CarPlay and
Android Auto.

Den har også fått nyheter under panseret.

Fortsatt er en 4-sylindret motor på 300 hestekrefter og
bakhjulstrekk et alternativ, men nå er det også mulig å velge en V8 på 450 hk
og 580 Nm enten med bakhjulstrekk eller firehjulstrekk.

Begge de med V8 klarer 0-100 km/t på drøyt 4,5 sekunder.

Det er også en R-versjon med 575 hk og 700 Nm, opp fra 550
hk og 680 Nm. Denne klarer sprinten på drøye 3,5 sekunder, og toppfarten er
begrenset til 300 km/t.

Alle drivlinjene kommer nå med automatgir.

Så har Thomson innfridd?

Her kan du sjekke hvordan modellen som til nå har
innkasserte ufattelige 178 priser har blitt:

Les også:

Les mer om:

Nyheter