- Annonse -
HjemMotorsportHauger avsluttet helgen med å miste hjulet

Hauger avsluttet helgen med å miste hjulet

Det ble en vanskelig debut for Dennis Hauger i formel 2, som fikk begge løpene til dels ødelagt av forskjellige årsaker. Men han rakk å vise fram potensielle mestertakter.

Dennis Hauger har tatt steget opp i den nest øverste formel-divisjonen etter at han vant formel 3 i fjor, og dermed er det også et langt tøffere felt nordmannen skal bryne seg mot.

- Annonse -

Og han har et startnummer som formel 1-fansen vet forplikter.

Hauger kjører nemlig for det italienske teamet Prema Racing, som ikke bare fikk fjorårsmesteren i formel 3 gjennom nordmannen, men laget hadde også vinneren i formel 2. Australske Oscar Piastri vant det mesterskapet, og har siden tatt steget opp i formel 1 som reservesjåfør for Alpine.

Som mange vet er det slik i formel 1 og også i formel 2 at det laget som har den regjerende mesteren, også har startnummer 1 og 2 den påfølgende sesongen. Derfor kjører Max Verstappen med nummer 1 på sin Red Bull under årets formel 1-sesong.

Ettersom russiske Robert Shwartzman, den andre på Premas F2-lag som også endte på 2. plass i serien i fjor, også har tatt steget opp til F1 som en testfører for Ferrari, har Prema fått inn to helt nye F2-førere foran årets sesong.

- Annonse -

Og siden Hauger er en regjerende F3-mester, har Prema altså valgt å utstyre det norske føreren med det ikoniske startnummeret.

Men det ble alt annet enn en drømmestart da formel 2 åpnet sesongen sammen med formel 1 i Bahrain.

I formel 2 kjøres det først kvalifisering fredag, et sprintløp lørdag og et hovedløp i forkant av søndagens formel 1-løp.

Kvalifiseringen bestemmer rekkefølgen i søndagens hovedløp, men under lørdagens sprintløp snues rekkefølgen på de 10 raskeste fra fredagens kvalifisering. Dermed starter føreren som var nummer 10 i kvalifiseringen, først under det kortere sprintløpet som kjøres på lørdagen.

- Annonse -

Det er altså ganske så viktig å komme blant de 10 fremste i kvalifiseringen, men det klarte ikke Hauger under åpningshelgen.

Prema-teamet bestemte seg kontroversielt nok for at Hauger skulle spare dekkene under kvalifiseringen, og lot han bare kjøre en eneste runde. Det normale er at førerne får tre muligheter til å sette raskest mulig rundetid.

Og da Hauger misset litt i aller siste sving og tapte viktige tiendedeler, ble det en skuffende 15. plass.

19-åringen gjorde alt for å komme seg opp blant de åtte beste som fikk poeng under lørdagens sprintløp, men det holdt akkurat ikke. Likevel imponerte han, og klatret seks plasser opp til 9. plass.

En mislykket kvalifisering betydde også startspor 15 i søndagens hovedløp over 32 runder, men det skulle bli langt verre enn det.

For da oppvarmingsrunden tok til var det en av de 22 bilene som sto igjen, og det var den Red Bull-dekorerte bil nummer 1.

Hauger fikk rett og slett ikke bilen i gang, og måtte trilles inn i depotet.

‒ Jeg tulla litt med clutchen der, og det gjorde at jeg måtte starte fra pit. Så det var dårlig av meg, sier Hauger til Vsport1 rett etter løpet.

Han og teamet fant heldigvis ut av dette, men det betydde at Hauger var langt bak nest siste bil da han kom seg ut på banen.  

Han tok lynrask igjen de bakerste i feltet, og da sikkerhetsbilen måtte ut på banen da danske Frederik Vestli ble stående på tvers i banen fikk Aurskogs store håp kontakt med resten av feltet også.

Han plukket bil etter bil utover løpet, og da det var fem runder igjen lå han på 9. plass. Og da er det på sin plass å nevne at alle i formel 2 faktisk kjører de samme bilene, så her er det kjøreegenskapene i tillegg til bilens innstillinger som skiller førerne.

Men for Hauger var ikke dramaet over.

For med fire runder igjen kom sikkerhetsbilen igjen ut på banen, og Prema mente at Hauger skulle benytte muligheten til å sette på ferske dekk.

Det straffet seg.

Etter dekkskiftet ble bilen senket ned og Hauger fikk grønt lys, og startet bilen. Men det venstre forhjulet var ikke festet, løsnet og rullet av gårde. Dermed var løpet over for Dennis Hauger, så det ble en svært så tung innledning på sesongen for vår racingstjerne.

‒ Det var teamet som ville ha meg inn og gi meg nye dekk, sier Hauger til Vsport1 etter løpet.

‒ Jekken gikk ned og jeg fikk grønt lys, så jeg kjørte selvsagt av gårde.

Hauger tror han kunne avansert enda noen plasser uten de avsluttende problemene.

‒ Ja, det er litt kjipt, og jeg kunne kanskje ha endt på 7. plass. Er litt irritert over dette, men vi får ikke gjort noe med det nå, sier Hauger.

Nordmannen er i kjent stil offensiv, selv etter meganedturen søndag.

‒ Jeg var med å fighte, så det er positivt og noe man må ta med seg videre. Men ingen god helg, og et pitstopp for mye, tydeligvis.

Løpet ble vunnet av franske Theo Pourchaire, foran australske Liam Lawson og estlandske Juri Vips.

Det skal kjøres 12 runder til i 2022, og allerede kommende helg kan Hauger få revansje når sirkuset forflytter seg til Saudi-Arabia.

‒ Vi har et godt «race pace», så vi må jobbe videre med kvalifiseringen, sier Hauger.

‒ Det er viktig å ikke miste hode, og vi ser at topp-8 under kvalifisering helt klart er innenfor rekkevidde. Da kan man fighte mye, slår en tross alt positiv Dennis Hauger fast.

Og det er kanskje greit å bruke opp all uturen allerede under den første helgen?

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Fire eksperter har plukket ut de seks beste kjøreveiene. En norsk berømt og svært så fotogen strekning er blant de utvalgte. (Fotos: Mazda)

Kåret til en av verdens beste kjøre-strekninger

Ja, du kjenner igjen bildet, gjør du ikke? Eksperter har kåret berømt norsk strekning til en av de aller...
Lading skremmer mange fra å ta kjøreturen nedover kontinentet. (Foto: NAF)

På Europa-tur med elbilen? Har er tipsene

NAF sier at det er fult mulig å ha en god elbilferie i Europa. Nylig gjennomførte YouGov på oppdrag for...
Ford viser nå en ellevill varebil som selv formel 1-bilene skal slite med å henge på opp til 100 km/t. (Fotos: Ford)

Ford med en helt vanvittig el-varebil

Hørt om den elektriske varebilen som akselererer like fort som en formel 1-bil? Ikke det, nei. Gigantiske Ford satser hardt...
Mercedes Vision EQXX har gitt oss en smakebit på framtidens rekkevidder for elbiler. (Fotos: Mercedes)

Mercedes’ elbil klarte 1.202 km rekkevidde

Med et forbruk på pene 8,3 kWh rullet og rullet Mercedes Vision EQXX, før den til slutt stoppet etter...
Ludvig er ekstra bekymret for all søppelet han finner langs veikanten. (Foto: Hold Norge Rent)

Ikke kast søppel ut av bilvinduet. Hilsen Ludvig

Med flykaos og korona blir det også bilferie på mange i år, og Ludvig er litt bekymret. Han frykter...
Dette er en ny sjef i Continental-familien. (Fotos: Bentley)

Bentley viser fram ny sjef

Continental GT Mulliner W12 kombinerer luksus og ytelser på et helt nytt nivå. Fordelen med et luksusmerke som Bentley er...
En prototype av Polestar 5 er på plass under Goodwood-festivalen, og der skal de kjøre to ganger opp den berømte bakken. (Fotos: Polestar)

Polestar 5 sikter mot 884 hk

Svenskene har ikke tenkt å leke når de utvikler sin første helelektriske GT-modell. Polestar-merket springer rett ut fra motorsporten. Det...
Peugeot knaller til med en helt ny 408 med ganske lekre linjer. (Fotos: Peugeot)

Peugeot lokker med en coupé

Splitter nye Peugeot 408 skiller seg helt klart ut fra resten av familien. Peugeot selv kaller den nye 408 for...
Toyota oppgraderer Rav4 for modellåret 2023. (Fotos: Toyota)

Toyota oppgraderer bestselgeren

Rav4 får blant annet et nytt multimedia-system og flere førerassistenter. Det aller meste handler om elbiler når det kommer til...
Et barnesete med kollisjonspute har imponert i tre tyske tester denne våren. (Fotos: Cybex)

Barnesete med airbag imponerte

Ja, det finnes barnesete med integrert airbag. Og det er åpenbart effektivt. Det testes selvsagt barneseter stadig vekk, og i...
BMW M fyller på med en M3 Touring. (Fotos: BMW)

Her er stasjonsvognen av BMW M3

BMW M3-familien er komplett med utgaven kalt M3 Touring. Da BMW kom med M1 tilbake i 1978 tenkte de ikke...
Dette er tegningene av en ny elbil fra Volkswagen, ID. Aero. (Fotos: VW)

Volkswagen pirrer med svær el-sedan

Store ID. Aero skal først øremerkes et land hvor befolkningen ikke er så veldig lange. Tilbake i 2018 var Volkswagen...
Prodrive hyller nå en spesialutgave av Subaru Impreza som kom i 1997. (Fotos: Prodrive)

Klassiske Subaru Impreza har gjenoppstått

Jadda ‒ Prodrive kliner til med en ny utgave av den berømte gatebilen som fulgte i kjølevannet av WRC-suksessen...
Et lite steg for Defender, med kanskje et svært for transportsektoren? Nå kommer byggesettet som enkelt gjør klassiske Land Rover Defender om til en elbil. (Fotos: Electrogenic)

Lanserer elbil-byggesett for klassiske Land Rover

Nå kan du, eller kanskje aller helst en litt mer faglært bilmekaniker, bygge om den klassiske Land Rover Defender...
Hyundai Ioniq 6 blir en ganske oppsiktsvekkende bil, iallfall om vi skal dømme etter denne skissen. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 6 blir en oppsiktsvekkende elbil

Ja, Hyundai har tenkt å videreføre de fantastiske linjene til konseptet Prophecy til den serieproduserte Ioniq 6. Det var mange...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her