Siste Aston Martin Vantage med V12

Aston Martin skal nå lage 333 eksemplarer av en ny og ellevill V12 Vantage, og det markerer også slutten på en æra.


«Why do all good things come to an end», sang Nelly Furtado i en låt som herjet hitlistene i 2007.

Det året markerte også starten på noe svært så godt over hos Aston Martin. For på samme tid som megahiten gikk sin seiersgang dro det britiske merket duken av en helt ny superbil ‒ Vantage RS Concept.

Konseptet var et lite monster, og V12-motoren vridde like godt ut 600 hk.

Det var starten på en æra som først førte til den originale V12 Vantage i 2009, en bil med godt over 500 hk og en toppfart på 300 km/t.

Deretter kom det superbiler på rad og rekke, inkludert V12 Zagato, V12 Vantage Roadster, V12 Vantage S, V12 Vantage AMR og Vantage V600. Sistnevnte presset i likhet med konseptet over 600 hk ut av V12-motoren.

Men den blir langt fra historiens sterkeste, for utgaven som nå skal avrunde V12-æraen krysser like godt den neste grensen ‒ 700 hestekrefter.

‒ Ethvert stort sportsbilmerke har en heltebil, sier Aston Martins administrerende direktør, Tobias Moers.

‒ For Aston Martin har dette de siste årene vært V12 Vantage. Helt fra det øyeblikket den første V12 Vantage RS Concept ble vist tilbake i 2007, ble våre kunder og fans over hele verden forelsket i ideen om å montere vår største motor i vår minste og mest sportslige modell, sier han videre, og legger til:

‒ Oppskriften har blitt foredlet gjennom årene med stor suksess, men essensen har forblitt den samme. Nå er det på tide å avslutte denne blodlinjen, passende nok med det mest spektakulære eksemplet til nå – den raskeste, kraftigste og mest dynamisk kapable V12 Vantage noensinne. En feiring av forfedrene og en legemliggjøring av Aston Martins økende fokus på kjøredynamikk, det sikrer at V12 Vantage går ut helt på høyden.

Kort fortalt er den nye og aller siste V12 Vantage noe ganske så ekstremt, hvor alt er toppet fra tidligere versjoner.

En utbredt bruk av karbon, en girkasse hentet fra superbilene V12 Speedster og Vantage F1 (ZF-8 med LSD), gedigne karbonkeramiske bremser, bedre oppheng og fjæring, en større grill og luftinntak, mindre vekt, mer balansert og aerodynamisk, nye 21-tommers felger ‒ og noen dekk som står i stil med hele pakken ‒ 275/35 foran og 315/30 bak.

Og ja, Aston Martin lager alle eksemplarene i tett samråd med kundene, så her blir ingen av bilene helt identiske.

Men det aller viktigste er selvsagt det som befinner seg i motorrommet, og det som nå Vantage tar adjø med.

Hjertet er det kraftigste som har banket i en Vantage, en V12 med 700 hk ved 6.500 r/min og 753 Nm dreiemoment fra kun 1.800 r/min og opp til 6.000.

Motoren er en 60-graders 5.2 liter som sørger for en toppfart på 200 mph (322 km/t), og 0-96 km/t flyr unna på 3,4 sekunder.

Nye V12 Vantage et kraft-til-vekt-forhold på 390 hk per tonn, noe som er en økning på mer enn 20 prosent sammenlignet med den V8-drevne Vantage.

Den blir altså en verdig avslutning på en æra, og de som ikke helt vil innse at alt det gode tar slutt er også for sent ute.

Aston Martin hadde solgt alle de 333 eksemplarene av adjø-versjonen før de offentliggjorde den, så denne ble utsolgt allerede i et eksklusivt forsalg.

Men vi har heldigvis noen bilder som jo kan være en viss trøst, og her er de:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter Superbilene