Det ble en vanskelig debut for Dennis Hauger i formel 2, som fikk begge løpene til dels ødelagt av forskjellige årsaker. Men han rakk å vise fram potensielle mestertakter.
Dennis Hauger har tatt steget opp i den nest øverste formel-divisjonen etter at han vant formel 3 i fjor, og dermed er det også et langt tøffere felt nordmannen skal bryne seg mot.
Og han har et startnummer som formel 1-fansen vet forplikter.
-->
Hauger kjører nemlig for det italienske teamet Prema Racing, som ikke bare fikk fjorårsmesteren i formel 3 gjennom nordmannen, men laget hadde også vinneren i formel 2. Australske Oscar Piastri vant det mesterskapet, og har siden tatt steget opp i formel 1 som reservesjåfør for Alpine.
Som mange vet er det slik i formel 1 og også i formel 2 at det laget som har den regjerende mesteren, også har startnummer 1 og 2 den påfølgende sesongen. Derfor kjører Max Verstappen med nummer 1 på sin Red Bull under årets formel 1-sesong.
Ettersom russiske Robert Shwartzman, den andre på Premas F2-lag som også endte på 2. plass i serien i fjor, også har tatt steget opp til F1 som en testfører for Ferrari, har Prema fått inn to helt nye F2-førere foran årets sesong.
Og siden Hauger er en regjerende F3-mester, har Prema altså valgt å utstyre det norske føreren med det ikoniske startnummeret.
Men det ble alt annet enn en drømmestart da formel 2 åpnet sesongen sammen med formel 1 i Bahrain.
I formel 2 kjøres det først kvalifisering fredag, et sprintløp lørdag og et hovedløp i forkant av søndagens formel 1-løp.
Kvalifiseringen bestemmer rekkefølgen i søndagens hovedløp, men under lørdagens sprintløp snues rekkefølgen på de 10 raskeste fra fredagens kvalifisering. Dermed starter føreren som var nummer 10 i kvalifiseringen, først under det kortere sprintløpet som kjøres på lørdagen.
Det er altså ganske så viktig å komme blant de 10 fremste i kvalifiseringen, men det klarte ikke Hauger under åpningshelgen.
Prema-teamet bestemte seg kontroversielt nok for at Hauger skulle spare dekkene under kvalifiseringen, og lot han bare kjøre en eneste runde. Det normale er at førerne får tre muligheter til å sette raskest mulig rundetid.
Og da Hauger misset litt i aller siste sving og tapte viktige tiendedeler, ble det en skuffende 15. plass.
19-åringen gjorde alt for å komme seg opp blant de åtte beste som fikk poeng under lørdagens sprintløp, men det holdt akkurat ikke. Likevel imponerte han, og klatret seks plasser opp til 9. plass.
En mislykket kvalifisering betydde også startspor 15 i søndagens hovedløp over 32 runder, men det skulle bli langt verre enn det.
For da oppvarmingsrunden tok til var det en av de 22 bilene som sto igjen, og det var den Red Bull-dekorerte bil nummer 1.
Hauger fikk rett og slett ikke bilen i gang, og måtte trilles inn i depotet.
‒ Jeg tulla litt med clutchen der, og det gjorde at jeg måtte starte fra pit. Så det var dårlig av meg, sier Hauger til Vsport1 rett etter løpet.
Han og teamet fant heldigvis ut av dette, men det betydde at Hauger var langt bak nest siste bil da han kom seg ut på banen.
Han tok lynrask igjen de bakerste i feltet, og da sikkerhetsbilen måtte ut på banen da danske Frederik Vestli ble stående på tvers i banen fikk Aurskogs store håp kontakt med resten av feltet også.
Han plukket bil etter bil utover løpet, og da det var fem runder igjen lå han på 9. plass. Og da er det på sin plass å nevne at alle i formel 2 faktisk kjører de samme bilene, så her er det kjøreegenskapene i tillegg til bilens innstillinger som skiller førerne.
Men for Hauger var ikke dramaet over.
For med fire runder igjen kom sikkerhetsbilen igjen ut på banen, og Prema mente at Hauger skulle benytte muligheten til å sette på ferske dekk.
Det straffet seg.
Etter dekkskiftet ble bilen senket ned og Hauger fikk grønt lys, og startet bilen. Men det venstre forhjulet var ikke festet, løsnet og rullet av gårde. Dermed var løpet over for Dennis Hauger, så det ble en svært så tung innledning på sesongen for vår racingstjerne.
‒ Det var teamet som ville ha meg inn og gi meg nye dekk, sier Hauger til Vsport1 etter løpet.
‒ Jekken gikk ned og jeg fikk grønt lys, så jeg kjørte selvsagt av gårde.
Hauger tror han kunne avansert enda noen plasser uten de avsluttende problemene.
‒ Ja, det er litt kjipt, og jeg kunne kanskje ha endt på 7. plass. Er litt irritert over dette, men vi får ikke gjort noe med det nå, sier Hauger.
Nordmannen er i kjent stil offensiv, selv etter meganedturen søndag.
‒ Jeg var med å fighte, så det er positivt og noe man må ta med seg videre. Men ingen god helg, og et pitstopp for mye, tydeligvis.
Løpet ble vunnet av franske Theo Pourchaire, foran australske Liam Lawson og estlandske Juri Vips.
Det skal kjøres 12 runder til i 2022, og allerede kommende helg kan Hauger få revansje når sirkuset forflytter seg til Saudi-Arabia.
‒ Vi har et godt «race pace», så vi må jobbe videre med kvalifiseringen, sier Hauger.
‒ Det er viktig å ikke miste hode, og vi ser at topp-8 under kvalifisering helt klart er innenfor rekkevidde. Da kan man fighte mye, slår en tross alt positiv Dennis Hauger fast.
Og det er kanskje greit å bruke opp all uturen allerede under den første helgen?
Les også: