Det er en voldsom fokus på elbiler, og interessen for de
utslippsfrie bilene har også økt med årene. Men det betyr ikke at alle ønsker
seg en elbil, noe også en fersk undersøkelse helt klart viser. Norsk elbilforening og Nordisk energiforskning har bedt Opinion
om å lage en spørreundersøkelse som skal ta tempen på elbilinteressen i Norden,
noe som også er gjort i de to foregående årene.
vokser i hele Norden, inkludert Norge som har vært en førende elbilnasjon takket
være gavmilde incentiver. I Norge oppgir 18 prosent at den neste bilen blir en ny
elbil, mens 8 prosent oppgir at de skal kjøpe en brukt elbil. Totalt lander
dermed elbilene på 26 prosent. I 2019 svarte 13 prosent at den neste bilen skulle bli en ny
elbil og 7 prosent skulle gå for en brukt elbil, mens undersøkelsen i 2018 viste
at 11 prosent ville kjøpe en ny elbil og 4 prosent ville gå for en brukt elbil. Så andelen elbiler har gått fra 15 prosent i 2018, 20
prosent i 2019 og til 26 prosent i 2020. Når det gjelder elbilinteressen i resten av Norden, har den
vært ganske laber de to foregående årene. Nå er det imidlertid en liten
bedring, og totalt svarer 9 prosent i Norden at de planlegger å kjøpe en ny
elbil. Dette inkluderer Island, Sverige, Danmark, Finland og selvsagt Norge, og
er en oppgang på 2 prosentpoeng fra i fjor. For Norges del er stemningen for nye elbiler størst på Vestlandet og i Oslo, hvor henholdsvis 27- og 24 prosent planlegger å gå til innkjøp av slike.
det er fortsatt bare drøyt én av fire som svarer at de skal skaffe seg en elbil
som neste bil. Og det er for eksempel langt under nybilsalget, som i mai hadde
en elbilandel på 43,1 prosent. Faktisk svarer eksakt halvparten at de skal kjøpe seg en bil med forbrenningsmotor, hvor brukte dieselbiler leder an med 14 prosent. Nye ladbare hybrider følger med 9 prosent, mens 8 prosent svarer brukte bensinbiler på spørsmålet om den neste bilen. Deretter følger brukte ladbare hybrider med 6 prosent, mens
de nye diesel- og bensinbilene får 4 prosent hver. De minst populære biltypene er de selvladende hybridene, hvor
3 prosent svarer at de skal kjøpe brukte hybrider og 2 prosent planlegger å kjøpe
seg en helt ny hybrid. Summerer man alt dette får man ikke 100 prosent, for det
finnes faktisk noen som ikke har noen bilkjøp-planer også.
bil de vil kjøpe, mens ytterligere 10 prosent svarer at de ikke går med planer
om å kjøpe en bil. Les også: