En GTI fra Volkswagen var nesten på høyde med to elbiler i en ny miljøtest, mens folkebilen endte helt i bunn.
Mange kjenner til organisasjonen Euro NCAP. Disse kollisjonstester bilene, og er et slags offisiell testsenter for nybilene.
To andre modeller sørger også for at luften holder seg ganske ren.
For dieselversjonen av BMW X1 1.8 med 2-hjulsdrift og manuell gir samt Mercedes A-klasse A200 med 2-hjulsdrift og automatkasse scoret begge godt over 9 poeng på ren luft, og oppnådde begge 3 stjerner.
En bil endte opp med 2 stjerner, og det var 1-literen til Ford Fiesta med Ecoboost-teknologi. Denne scoret 8,0 på ren luft, og med en effektivitet på 4,4 poeng klarte den å karre seg over noen veldig kjente modeller.
Volvo har i årtier vært anerkjent som en av det mest sikre bilmerkene, og får nesten uten unntak 5 stjerner i sikkerhetstester. Men det er litt verre med effektiviteten.
For XC40 T5 2.0 med 4-hjulstrekk og automatgir fikk sammen med Audi A7 Sportback 50 TDI 4x4 automatgir og Subaru Outback 2.5-liter 4x4 CTV 1 stjerne, og alle tre befant seg godt under 3-streken på effektivitet som trakk voldsomt ned. De scoret nemlig alle godt over 6 på ren luft.
Men de slo iallfall en trio som ble helt stjerneløs.
Fiat Panda 0.9-liter 2-hjulstrekk med manuell gir klarte kunststykket å få 0,0 poeng i ren luft, men slo tilbake med 6,0 poeng i effektivitet. Likevel ble det en klar 0’er.
Det endte også Ford Fiesta 1-liter Ecoboost 2-hjulstrekk med manuell gir opp med. Du rynker kanskje på nesa nå, ettersom vi skrev at den faktisk fikk 2 stjerner.
Men denne modellen er utstyrt med en såkalt Euro 6b-utslippsstandard, mens den med 2 stjerner har den nye Euro 6d.
Og den fikk selskap i bunnen av folkebilen, nemlig VW Golf. Mer eksakt 1.6 TDI 4x2 med manuell girkasse.
Golfen oppnådde 3,1 poeng i ren luft og 6,7 i effektivitet.
Det holdt altså til ‒ ingenting.
Euro NCAP håper nå på samme effekt for Green NCAP som de selv har opplevd. Altså at produsentene strever etter 5 stjerner også i miljøtesten.
‒ I årevis har det vært forskjeller mellom offisielle tester og reelt utslipp og forbruk på veien. Forbrukerne får ikke det forbruket som blir opplyst, sier styreleder i Euro NCAP, Pierre Castaing.
‒ Nå er lovgivningen riktignok strammet opp, men forbrukertesting kan utfylle dette og ta det et skritt videre. Det kan virkelig oppfordre bilprodusenter til å slå konkurrentene ved å utvikle videre innen energieffektivitet og utslippsreduksjon. Vi er sikre på at de vil svare på utfordringen, til fordel for bilkjøpere og miljøet.
Følg bil24 på Facebook
Les også:


