Denne er historisk, for dette blir den første SUV-modellen AMG selv har bygd. (Fotos: Mercedes) (Fotos: Mercedes)

Første rene AMG-SUV ut på iskald testing

Etter 57 år tar AMG-gjengen til Mercedes spranget over til SUV-modeller når det kommer til egne modeller, så dette blir stort.


Tilbake i 1967 fikk to Mercedes-ingeniører, Hans Werner Aufrecht og Erhard Melcher, større ambisjoner, og opprettet et selskap som skulle lage mer potente motorer. Navn på selskaper er alltid vanskelig, og løsningen var å ta etternavnene Aufrecht og Melcher og kombinere de med førstnevntes fødeby Grossaspach. De tre forbokstavene ga forkortelsen AMG.

AMG leverte imponerende motorer til en rekke Mercedes-biler, og suksessen gjorde at de utvidet forretningen til å lage andre mer sportslige deler og til med interiørløsninger.

-->
Mercedes ble til slutt så imponert at de inngikk et partnerskap i 1993, og i 1999 kjøpte de 51 prosent av aksjene i selskapet og navnet Mercedes-AMG dukket opp for første gang. Seks år senere kjøpe den tyske gruppen opp resten av aksjene, og AMG er dermed en offisiell del av Mercedes.

I 2027 runder dermed AMG 60 år, og er nå kjent for sine mer potente utgaver av Mercedes-modeller ‒ som for eksempel det ferske terrengbeistet Mercedes-AMG G 63. 

Dette er også på en måte en SUV, og slike biler kan AMG. Den første de tok for seg var ikonet ML 55 AMG akkurat da vi rundet årtusenskiftet, og tilbyr i dag en rekke SUV-modeller inkludert elektrisk Mercedes-AMG EQE. 

Og ja, de har også kommet med en helt ny egenlaget modell, nemlig hyperbilen Mercedes-AMG One ‒ råtassen som løfter Formel 1-bilene over til vanlige gater. 

Men i likhet med de to ingeniørene i 1967 har dagens AMG langt større ambisjoner, for de har nå fått en helt egen plattform som de kan leke seg med ‒ AMG.EA. 

Denne skal spytte ut ekstraordinære elbiler, ja, selv +1.000 hk har blitt nevnt, og de to som skal lede an nærmer seg.

Den første er en AMG GT 4-dørs coupé, og den andre har nå tenkt å slå følge med denne som var på besøk på samme plass tidligere i år ‒ nemlig over til Nord-Sverige og iskalde tester. 

For SUV-modellen som er på gang nærmer seg så mye at prototyper nå skal testes under nordiske vinterforhold, og dette er selvsagt en stor milepæl i utviklingsprosessen. For det betyr at elbilen skal ut på offentlige veier. 

Mercedes sier at den svært potente SUV-modellen skal gjennomgå krevende tester nær polarsirkelen, og med temperaturer godt under frysepunktet får selvsagt samspillet mellom alle komponenter seg en skikkelig test og utfordring.

Og det trengs nok. 

AMG.EA er en av flere nye plattformer signert Mercedes som skal stå bak morgendagens elbiler, og her er det meste nytt. Denne byr på en helt ny helelektrisk arkitektur med blant annet en ny aksialfluksmotor og et nytt batterikonsept som baner vei for høy ytelse.

Denne blir utvilsomt en brysom konkurrent for de som har tenkt å kapre andeler i det sportslige og elektriske SUV-segmentet, ja, som Lotus Eletre. 

Dette er en særs vill SUV som åpner for 600 kilometer rekkevidde, 0-100 km/t på under 3 sekunder og lynrask lading med 10-80 prosent på rundt 20 minutter. Og ja, 905 hk.

Lucid har en rival på gang, Gravity, hvor det er pirret med rekkevidder på over 700 kilometer og en lynende rask lading som skal gi 320 nye kilometer på bare 15 minutter. Det bør heller ikke stå på kreftene, for den mest potente her har 828 hk. 

Men det er også en erkerival av AMG som vil kapre andeler her. For ikke minst har Porsche på gang en 4. generasjon av Cayenne, og denne er helelektrisk. Hva denne vil by på er ikke kjent, men dette er en bil som settes sammen på PPE-plattformen de har utviklet sammen med Audi. Så vi kan forvente oss en ekstraordinær elektrisk SUV også fra Porsche.

Så ja, det kommer til å bli en tøff, eller skal vi si elektrisk, kamp, mellom de aller mest potente helelektriske SUV-mocdellene i årene som kommer. 

Her er de store linjene til modellen som skal ta opp kampen mot de tre nevnte SUVene, nemlig den første og helelektriske SUV-modellen bygd fra grunnen av Mercedes-AMG:

Les også:

Hva tenker du