Kia PV5 er kåret til årets varebil i verden. (Fotos: Kia)

Her er årets varebil

Biljournalister over hele verden har stemt, og kommet fram til årets beste varebil. Og ja, den er splitter ny.


Å rulle i hjulsporene til selveste Volkswagen Transporter er ikke enkelt, for denne, som T4-utgave, ble nemlig den aller første vinneren i kåringen av årets varebil. Ja, da må vi helt tilbake til 1992.

Siden har prisene utelukkende gått til europeiske aller amerikanske merker, med unntaket av Nissans to priser (1993 med Sunny Van og 2010 med NV200). Nå er det endelig duket for en ny vinner.

-->
Og ny er denne virkelig. For Kia har på gang en ny elektrisk varebilserie, en PBV-serie, og den første setter virkelig spor etter seg. Det er som du kanskje allerede har gjettet Kia PV5, som er tilgjengelig både som personbil, varebil og som en Chassis Cab.

Nykommeren fornekter seg ikke, og slo en annen nykommer, kinesiske Farizon SV, i kampen om årets varebil-tittel, mens Ford E-Transit Courier endte på 3. plass.

Det etter at en jury bestående av journalister fra 26 ulike land hadde testet, prøvekjørt og sammenlignet bilene gjennom året. Finalekampen sto mellom sju varebiler.

– Dette er en stor ære og som importør av Kia til Norge synes vi det er utrolig gøy at de her gjør det riktig allerede på første forsøk, noe en slik utmerkelse er en bekreftelse på, sier Thomas Meiner, direktør i Kia Bil Norge.

Det praktiske teller selvsagt mye for en pris som dette, men journalistene ser også på ting som design, komfort, og innovasjon.

– Dette er arbeidsplassen til de fleste i kundegruppen. Det er klart at de vil sette pris på at bilen for eksempel takket være dobbelt isolerte vinduer er stille inni, at den er stabil på veien og har gode seter, sier Meiner.

– Bilen byr på personbilkomfort til tross for at det er en varebil. Men, romsligheten, lav høyde på innlastingen, god garanti og mye praktisk oppbevaring er nok like viktig for mange av de kommende kundene på PV5.

Varebilen har et varerom på over 4m3, fås med skyvedører på begge sider og kan romme to europaller. Rekkevidden er på 416 kilometer, mens lading fra 10 til 80 prosent tar rundt halvtimen.

– En travel hverdag krever et praktisk interiør. Det har Kia fått på plass med en hel rekke lagringsrom i førermiljøet, sier Meiner.

– I en travel hverdag er det også både hyggelig, men også viktig for sikkerheten til deg og de rundt at det er store vinduer som slipper my lys inn og sikrer god oversikt over blindsonen. I tillegg har du mulighet for 360 kamera, kamera som filmer bakover under kjøring og live bilde av blindsoner når du blinker til siden, dette er god teknologi å ha med på laget.

Det mener åpenbart også de 26 som lever av å teste varebiler, for Kia PV5 er altså 2026 International Van of the Year.

Les også:

Hva tenker du

Les også