Første Polestar 2 er nå levert

Torsdag ble den aller første Polestar 2 levert ut til en svensk kunde, og i dag kan den aller første nordmannen sette seg inn i sin egen svenskproduserte elbil.


Det har gått unna i svingene for Polestar, et nytt dattermerke av Volvo Cars som hører hjemme i den kinesiske Geeley-gruppen.

Så sent som i 2017 ble det kjent at Polestar skulle skilles ut som et eget merke i Volvo, og dette skulle bli et nytt bilmerke som satset på elbiler.

-->
Resultatet av denne satsingen så vi allerede det samme året, og det var en hybrid i form av Polestar 1. En potent GT-hybrid med mer enn 600 hestekrefter, og en elektrisk gavmild rekkevidde på langt over 100 kilometer.

Men dette var bare oppvarmingen, og knappe to år senere kunne de endelig vise fram det første produktet i den virkelige satsingen ‒ en elbil. Allerede i mars 2020 var Polestar 2 i produksjon på fabrikken i Kina som også setter sammen Volvo XC40, Lynk & Co 01 og Lynk & Co 02, alle tre på samme plattform som Polestar 2.

Det nye svenske merket sa rett ut at Polestar 2 skulle bli en konkurrent til Tesla Model 3, og både pris og rekkevidde landet da også i det samme området som Teslas storselger.

Polestar 2 har en rekkevidde på 470 kilometer, er firehjulsdrevet, klarer 0-100 km/t på under fem sekunder, og har fått en norsk startpris på 469.000 kroner.

Til sammenligning byr Tesla Model 3 Long Range på firehjulsdrift, 560 kilometer, 0-100 km/t på 4,6 sekunder og har en startpris på 484.900 kroner.

I motsetning til Tesla og andre produsenter som har kommet med elbiler har Polestar stort sett holdt tidsskjemaet, og da det ble åpnet for salg i Norge og Sverige i januar meldte merket at leveringene skulle starte i sommer.

Og til tross for at korona-utbruddet har skapt store problemer over hele verden holder Polestar ord, og torsdag kunne de levere ut nøkkelen til den aller første kunden.

Dette skjedde på hovedkvarteret i Göteborg, og bilen var en Thunder-farget fastback med et spesielt vegansk interiør.

‒ Jeg bestilte Polestar 2 samme dag som den ble lansert, sier Sture Stensson.

‒ Dette er min første elbil, og jeg har montert solcellepaneler på taket for enkel lading hjemme. Jeg har gått gjennom alle de gode anmeldelsene både i aviser og på nettet, og selv om jeg har kjøpt mange biler opp gjennom årene er dette helt klart det største øyeblikket, sa den stolte og historiske eieren.

Med den første svenske Polestar 2 levert, er det neste steget Norge. Og vi trenger kun å vente en eneste dag.

‒ Verden har vært gjennom en enormt utfordrende tid og vi er derfor ekstra stolte av å kunne levere de aller første Polestar 2-bilene til norske kunder nå i juli, sier den fornøyde norgessjefen for Polestar, Alexander Hørthe.

Han skal selv levere ut den første bilen ved Polestars utleveringssenter på Økern i Oslo i dag.

‒ Det finnes ingen større glede for oss enn å kunne levere de aller første Polestar 2-bilene til våre norske kunder. Jeg gleder meg stort til selve overrekkelsen og ikke minst å kunne se fornøyde kunder på veien i sin nye Polestar 2, sier Hørthe.

Dermed er Polestar formelt i gang med det de skal gjøre, nemlig å levere elbiler ut til kunder.

Neste land ut blir Kina, det tredje «hovedlandet» til det unge, svenske merket. Deretter venter kundeleveringer i USA, Tyskland, Belgia, Nederland og Storbritannia, akkurat som de har planlagt.

‒ Jeg er ekstremt stolt over hele teamet! sier Thomas Ingenlath, administrerende direktør i Polestar.

‒ Det å overkomme produksjon- og logistikkutfordringer grunnet en global pandemi, og fortsatt kunne levere produkt til kundene når vi lovet, er en enorm prestasjon. Pressens reaksjon har vært utrolig, og vi har god fremdrift nå.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter