Red Bull Racing har like godt gjennomført et pitstop der de som byttet dekk ikke så noe som helst. (Fotos: Red Bull)

Første (og lynraske) pitstop i bekmørket

Red Bull er kjent for sine lynraske dekkbytter i Formel 1, så hva med å gjøre det i bekmørke? Vel, de håndterer også det. Se video.


I Formel 1 teller ofte tiendedelene, og det gjelder å spare tid der det er mulig. Det gjelder også under dekkbytter i løpene, på fagspråket kalt pitstop.

Her er det en konge, og de heter Oracle Red Bull Racing. Ja, gjengen som bytter dekkene til den suveren F1-mesteren Max Verstappen, og nederlenderen forlanger som kjent max innsats på alle felt.

Red Bull tør ikke annet enn å perfeksjonere dekkbyttene, og det har resultert i at laget har vunnet DHL Fastest Pit Stop Award seks sesonger på rad. Ingen gjør altså dette raskere enn Red Bull.

Men kan de gjøre raske dekkbytter også i totalt mørke? Vel, det vet man ikke får man har prøvd. Og det har Red Bull Racing gjort nå.

Så man kan på en måte si at de har slukket lysene for 2023-sesongen på en særs uvanlig måte, og en som er passende for et lag som fikk verdensmesteren i Verstappen, sølvvinneren i meksikanske Sergio Perez og vant lagmesterskapet i fullstendig overlegen stil.

The Pitch Black Pit Stop er litt av en utfordring. For her ser man altså ikke bilen og utstyret, og må bruke intuisjonen, muskelminnet, berøringen, og mest avgjørende, teamarbeidet som har gjort dem til verdensmestere.

Og ikke tro at de trente på dette i lang tid, for Red Bull Racing RBR bruker ikke altfor mye tid på unyttige ting. Med et visir som var blendet ut fikk de tre tester på Red Bull Technology Campus, før de skred til verket nærmest i blinde.

Det ble ikke særlig bedre under selve rekordforsøket. Her ble altså alle lysene slukket, så foruten de som håndterte jekkene og føreren selv så ikke de andre av de 22 personene noe som helst.

På plass var også 27 spesialkameraer, og de fikk 10 forsøk på å gjøre dette raskest mulig. Og til slutt gikk det nærmest uvirkelig fort.

Filmet i løpet av fire timer startet oppdraget med et stopp på 8,84 sekunder, og i løpet av fire forsøk hadde teamet trimmet ned tiden til 4,93 sekunder.

I pausen satte gruppen seg mål om å gjøre dette på tre sekunder innen de 10 forsøkene, og dette klarte de på aller siste forsøk. Faktisk bikket de godt under de tre sekundene også.

Sluttresultatet ble nemlig ufattelige 2,84 sekunder, noe som kun er et sekund fra tiden de klarte da de satte en verdensrekord under Brasil GP tilbake i 2019.

Dette må selvsagt dokumenteres skikkelig, så Red Bull Racing jobbet sammen med spesialister på infrarød lysteknologi og nattsynseksperter for å sikre at øyeblikket ble fanget opp i høy oppløsning og uten kompromisser.

De utviklet også spesialfilmingsutstyr for å sikre at utfordringen ble dokumentert i både infrarød og vanlig film, mens spesialister fra militæret ble hentet inn for å konsultere om nattsynsutstyret som bæres av front- og bakjekk-operatørene og føreren av den elektriske pitstop-bilen.

‒ Pitch Black Pit Stop var en utfordring vi bokstavelig talt aldri kunne se komme vår vei som et racerlag, men på typisk Red Bull-måte har vi kommet til å forvente det uventede! slår sportsdirektør Jonathan Wheatley i Oracle Red Bull Racing fast.

‒ Synssansen, det å kunne se bilen, lagkameratene dine og det du gjør er iboende for et vellykket pitstop, så det å ha tatt det bort ga noen seriøse hindringer. Det som imidlertid raskt ble klart er hvor flytende teamet er i sin tilnærming, kommunikasjon, evner og sammenhengende ånd ‒ at oppgaven nærmest var en annen natur. Jeg var veldig stolt av prestasjonen. Tiden 2,84 sekunder er et sterkt stopp selv på høylys dag! Jeg sier absolutt ikke at jeg ønsker å slukke lysene i et løp, men det å kunne gjøre dette så kortfattet, i stummende mørke, viser hvilken velsmurt maskin mannskapet er og vitner om at vi har vunnet seks påfølgende DHLs Fastest Pit Stop Awards. Vakkert arbeid, konkluderer direktøren.

Vakker er også filmen. For dette er nesten som en bekmørk ballett, noe du selv kan se i videoen under.

Les også:

Debatt