Mercedes-AMG SL 63 S E Performance er intet mindre enn tidenes sterkeste SL-utgave. (Fotos: Mercedes)

Tidenes sterkeste Mercedes SL

Med et navn som høres skremmende ut, Mercedes-AMG SL 63 S E Performance, er da også denne historiens sterkeste og mest avanserte SL-modell. Se bilder.


Mercedes-AMG fortsetter å heve lista, og nå har de klar en ny sjef i selveste SL-familien. Dette er den sportslige modellgrenen til stjernemerket hvor SL står for Sport-Leicht, Sport Lett, og den nye versjonen topper alt som har kommet tidligere med den legendariske benevnelsen.

‒ SL har alltid vært et ikon i Mercedes-Benz-porteføljen. Den siste versjonen av den legendariske roadsteren overfører denne statusen inn i framtiden. Først og fremst er den nye SL 63 S E Performance, som med sin innovative teknologi, det kraftigste medlemmet i SL-familien, sier Michael Schiebe, administrerende direktør i Mercedes-AMG og sjef for divisjonene Mercedes-Benz G-Class og Mercedes Maybach.

‒ Med dette unike konseptet tilbyr vi våre kunder ikke bare overlegen ytelse, men også muligheten for helelektrisk kjøring. Omfattende utstyrsmuligheter og de høykvalitetsmaterialene som brukes, gjør også SL til en av de mest eksklusive roadstere på markedet ‒ en ekte drømmebil.

Så hva kan den by på? E Performance betyr altså hybrid, så bare navnet på denne gjør bilen spennende. Og AMG skuffer ikke.

Under panseret har en 4-liters V8-biturbomotor funnet veien, og sammen med AMG Electric Drive Unit genererer dette kraftverket totalt 600 kW (816 hk) og et maksimalt systemmoment på opptil 1.420 Nm. Alt dette gjør altså denne varianten til tidenes kraftigste SL, og vi snakker her om en modell som nærmer seg 70 år.

Akselerasjonen opp til 100 km/t fyker unna på 2,9 sekunder, mens toppfarten er på formidable 317 km/t.

Og ja, selvsagt har den teknologi som hjelper til med kjøreegenskapene. Som fjæringssystemet AMG Active Ride Control med aktiv krengestabilisering og aktiv bakakselstyring, det er firehjulsdrift og selvsagt også sylskarpe keramiske bremser. Så denne er ikke bare sterk og lynrask, men bør også sluke svinger som en utsultet flodhest og bremse opp som en gepard.

Det er selvsagt også et infotainment på innsiden med sportslig fokus, for også valget «AMG Performance» er på plass i menyvalget.

Denne 2+2-seteren har altså et hybridsystem løftet direkte fra gjengen som også lager løsningene til Formel 1-bilene ‒ de i Affalterbach.

AMG High Performance-batteriet har en litium-ion energilagring inspirert av teknologier som er utprøvd i Formel 1-bilene til Mercedes-AMG Petronas F1 Team, og i SL Roadster har dette en kapasitet på 6,1 kWh, 70 kW kontinuerlig effekt og 150 kW toppeffekt.

Lading skjer via den installerte 3,7 kW innebygde laderen, og byr også på 13 kilometer med ren elektrisk kjøring under vanlig bruk.

Når det gjelder kjøreprogrammer kan den nye SL-versjonen by på hele åtte AMG Dynamic Select-program, på engelsk kalt «Electric», «Battery Hold», «Comfort», «Smoothness», «Sport», «Sport+», «Race» og «Individual». Alle er selvsagt skreddersydd den nye drivteknologien, og bør åpne for et bredt spekter av kjøreopplevelser.

Som vanlig styrer modusene også en masse innstillinger, blant annet viktige parametere som responsen til drivverket og girkassen, styrekarakteristikken, chassisdempingen og til og med lyden.

For denne har nemlig en stillemodus (Silent Mode) i kjøreprogrammet «Comfort» når elmotoren er slått på. Og dette er litt kult.

Et «Klar»-ikon i instrumentpanelet signaliserer at bilen er klart til å kjøre. I tillegg høres en kraftig, klangfull, AMG-typisk oppstartslyd som akustisk tilbakemelding på at bilen er klar til drift, som utstråles inn i interiøret via bilen høyttalere. Et lett trykk på gasspedalen og AMG Performance Hybrid begynner å bevege seg.

Tidenes sterkeste SL må selvsagt også ha finjustert aerodynamikken.

Mercedes kan fortelle at den aktive aerodynamikken er finjustert, og tilpasset elektrifisert drivteknologi. Det er et aktivt aerodynamisk element skjult foran motoren, og denne skal bidra til en balansert kjøreatferd. Det er også en aktiv og uttrekkbare bakspoiler integrert i bagasjelokket, og denne endrer posisjon avhengig av kjøreforholdene.

Når den SL-utgaven kommer og hva den lander på prismessig vet vi ikke, men vi får tro at dette blir den nye sjefen på veiene neste sommer.

Her er bilder av den ganske så ville Mercedes-AMG SL 63 S E Performance. 

Bildeserie
Debatt