Mercedes-AMG fortsetter å heve lista, og nå har de klar en ny sjef i selveste SL-familien. Dette er den sportslige modellgrenen til stjernemerket hvor SL står for Sport-Leicht, Sport Lett, og den nye versjonen topper alt som har kommet tidligere med den legendariske benevnelsen.
‒ SL har alltid vært et ikon i Mercedes-Benz-porteføljen. Den siste versjonen av den legendariske roadsteren overfører denne statusen inn i framtiden. Først og fremst er den nye SL 63 S E Performance, som med sin innovative teknologi, det kraftigste medlemmet i SL-familien, sier Michael Schiebe, administrerende direktør i Mercedes-AMG og sjef for divisjonene Mercedes-Benz G-Class og Mercedes Maybach.
Så hva kan den by på? E Performance betyr altså hybrid, så bare navnet på denne gjør bilen spennende. Og AMG skuffer ikke.
Under panseret har en 4-liters V8-biturbomotor funnet veien, og sammen med AMG Electric Drive Unit genererer dette kraftverket totalt 600 kW (816 hk) og et maksimalt systemmoment på opptil 1.420 Nm. Alt dette gjør altså denne varianten til tidenes kraftigste SL, og vi snakker her om en modell som nærmer seg 70 år.
Akselerasjonen opp til 100 km/t fyker unna på 2,9 sekunder, mens toppfarten er på formidable 317 km/t.
Og ja, selvsagt har den teknologi som hjelper til med kjøreegenskapene. Som fjæringssystemet AMG Active Ride Control med aktiv krengestabilisering og aktiv bakakselstyring, det er firehjulsdrift og selvsagt også sylskarpe keramiske bremser. Så denne er ikke bare sterk og lynrask, men bør også sluke svinger som en utsultet flodhest og bremse opp som en gepard.
Når det gjelder kjøreprogrammer kan den nye SL-versjonen by på hele åtte AMG Dynamic Select-program, på engelsk kalt «Electric», «Battery Hold», «Comfort», «Smoothness», «Sport», «Sport+», «Race» og «Individual». Alle er selvsagt skreddersydd den nye drivteknologien, og bør åpne for et bredt spekter av kjøreopplevelser.
Mercedes kan fortelle at den aktive aerodynamikken er finjustert, og tilpasset elektrifisert drivteknologi. Det er et aktivt aerodynamisk element skjult foran motoren, og denne skal bidra til en balansert kjøreatferd. Det er også en aktiv og uttrekkbare bakspoiler integrert i bagasjelokket, og denne endrer posisjon avhengig av kjøreforholdene.
Når den SL-utgaven kommer og hva den lander på prismessig vet vi ikke, men vi får tro at dette blir den nye sjefen på veiene neste sommer.
Her er bilder av den ganske så ville Mercedes-AMG SL 63 S E Performance.