Alfa Romeo hyller virkelig sine røtter med den første elbilen. (Fotos: Alfa Romeo)

Alfas første elbil skal hete Milano

Stellantis-merket Alfa Romeo skal ta sitt første helelektriske skritt i april.


24. juni 1910 ble bilmerket Anonima Lombarda Fabbrica Automobili etalbert. Men de hadde heldigvis også et litt enklere navn til bilene som skulle komme, nemlig forkortelsen A.L.F.A.

Så hva med Romeo? Er det på grunn av skuespillet Romeo og Julie skrevet av den briljante William Shakespeare, for som vi vet har bilmerket modeller som heter både Giulia og Giulietta. Men nei, det italienske kjærlighetsdramaet står ikke bak navnet.

Fem år etter at Alfa ble grunnlagt tok Nicola Romeo kontroll over selskapet, og la til sitt etternavn. Dermed var Alfa Romeo et faktum.

Det var også en enkel bakgrunn til det vanskelige fornavnet. Fabrikken de kjøpte fra det franske merket Darracq lå nemlig i Lombardias hovedstad Milano, motebyen som også er kjent for de to berømte fotballagene AC Milan og Inter Milan.

At Milano betyr spesielt mye for det italienske merket kan vi også se på logoen. Allerede for 113 år siden besto den av et kors, det historiske symbolet på hovedstaden i Lombardia, Biscione-slangen og våpenskjoldet til Visconti-familien som regjerte hertugdømmet Milano i renessansen.

Fra 1910 til 1972 var også bynavnet Milano en integrert del av logoen til Alfa Romeo.

Nå har Alfa Romeo blitt en del av den store Stellantis-gruppen i likhet med andre italienske merker som Abarth, Fiat og Maserati, og den gruppen er i gang med en enorm elektrisk satsting. Den skal selvsagt også Alfa være en del av.

De skal faktisk kun lage nullutslippsbiler fra 2027, og begynner dermed å få dårlig tid. Den gode nyheten er at de snart har klar sin første.

Den er nå fire måneder unna, og Alfa knaller like godt til med en helelektrisk SUV. Denne er såpass kompakt at den skal inn i B-segmentet, og nå vet vi også hva den skal hete. For når merket tar dette historiske steget må elbilen også ha et historisk navn, og da finnes det neppe noe som har et større sus enn Milano.

‒ Den elektriske Alfa Romeo Milano vil bli en helt ny inngangsport til Alfa Romeo, sier Lise Prydz Aarstrand, direktør for Alfa Romeo hos Bertel O. Steen.

‒ I Norge ser vi fram til å tilby elektrisk kjøreglede, sportslighet og design når Milano kommer på markedet. Dette er det mange entusiaster som har ventet på, og vi ser fram til å lansere denne bilen i Norge.

Det er ingen tilfeldighet at Alfa går for en SUV i B-segmentet som sin første elbil, for dette er det segmentet som selger aller flest biler her i Europa. Men merket har ikke tenkt å «jukse» for å få prisen ned mot bestselgerne i segmentet, for DNA’et skal selvsagt tas godt vare på.

Det betyr at Milano blir en sportslig bil, og vi kan også være ganske sikre på at den blir en linjelekker en ‒ for også dette er i DNA’et til det Milano-baserte merket.

‒ Med ankomsten av Milano i 2024, fullfører Alfa Romeo en line-up som er i stand til å møte ønskene til alle våre entusiaster og mye mer, sier Jean-Philippe Imparato, Alfas administrerende direktør.

‒ Milano er ment som en symbolsk «velkommen tilbake» til alle våre Alfisti-fans. Som eiere av Giulietta og Mito har de ventet på å bekrefte kjærligheten til Alfa Romeo. Den fungerer også som en «velkomst» for alle som leter etter en unik sportsopplevelse i dette segmentet ‒ og den særegne skjønnheten til italiensk design.

Alfa tok sitt førte elektrifiserte steg med de ladbare hybrid-versjonen av Tonale i fjor, og i sommer kunne de presentere den oppsiktsvekkende sportsbilen 33 Stradale som også blir mulig å få med et helelektrisk drivverk. Og den bilen er såpass spektakulær at vi må se et bilde av den.

Sjekk denne:

Når det gjelder Alfa Romeo Milano er den fortsatt ganske hemmelig, men den skal altså få debuten sin i april. Og du kan jo gjette hvor det skjer. Ja, i Milano ‒ selvsagt.

Les også:

Debatt