De som skal fylle tanken her skal lete lenge etter pumpene. (Fotos: St1)

Første bensinfrie bensinstasjon åpnet

St1 Marienlyst i Oslo er lite tro mot begrepet «bensinstasjon», for her får du ikke bensin.


Det er lenge siden en bensinstasjon kun var nettopp det, en stasjon for å fylle bensin, for i de siste tiårene er stadig mer av biltingene erstattet av kioskvarer og andre ting som skal lokke besøkende. Og nå forsvinner også hovedingrediensen. 

På Marienlyst, bare et steinkast unna en annen kulturrik institusjon, NRK, har St1 nå åpnet sin ombygde Shell-stasjon. Og der er det altså ikke mulig å fylle opp bensintanken.

-->
– Den oppgraderte stasjonen på Marienlyst er et godt eksempel på hvordan vi kan kombinere miljøvennlig utvikling med praktiske løsninger, sier ordfører Anne Lindboe (H) som stod for den offisielle åpningen torsdag formiddag.

– Som elbilhovedstad trenger Oslo flere slike initiativer – som både hjelper til med å kutte utslipp samt bidra til å gjøre hverdagen enklere for byens befolkning og næringsliv».

Oslo-ordfører Anne Lindboe (t.v.) sammen med Anita Sørlundsengen, retaildirektør i St1.

Dette er en viktig og tradisjonsrik stasjon som ble satt opp så langt tilbake som i 1960, et år der det var registrert i overkant av 200.000 private biler i Norge. I dag er det 2,89 millioner. 

Av disse bilene er nærmere 800.000 elbiler, så nærmere fire ganger flere enn det totale antallet for 65 år siden. At det er nye tider viser også nybilsalget, for her mangler 9 av 10 biler det tradisjonelle tanklokket. 

Med en overgang til ladelokk er det også på tide å endre begrepet bensinstasjoner, og de som står bak bensinstasjonene omtaler nå også disse som energistasjoner.  

– Vi har de siste årene fjernet mange bensin- og dieselpumper på våre St1 stasjoner rundt om i landet og erstattet dem med hurtigladere, men dette er første gang vi fjerner alle og står igjen med lading, bilvask og butikk, sier retaildirektør i St1, Anita Sørlundsengen.

– Vi er selvsagt spente på hvordan kundene våre mottar dette tilbudet, men vi ville ikke gjort det med mindre vi har tro på at det vil lykkes. Stasjonen har vært en populær destinasjon i 65 år, og det er ikke tvil om at tettheten av elbiler, og ikke minst taxier i dette området er stor, sier hun.

En som jubler er Norsk Elbilforening, som peker på viktigheten av at markedsaktører legger til rette for stadig flere elbiler. 

– Når en sentral og kjent bensinstasjon i Oslo velger å fjerne alle bensinpumpene og satse fullt på lading av elbiler, blir det et kraftfullt og synlig symbol på den transformasjonen vi har fått til i Norge, sier Christina Bu, leder i Elbilforeningen.

At det er nye tider har hovedstaden selv vist, for der legges det stadig mer til rette for sykling. Det var også grunnen til at St1 måtte ta et valg, for i fjor kom beskjed om at gaten skulle få sykkelvei og det ble mindre plass i kjørebanen.

– Allerede nå har vi hurtigladere på 90 av våre stasjoner. St1 er et selskap i energiomstilling og vi jobber for å være ledende på produksjon og salg av CO2 bevisst energi. Valget om å prioritere omlegging til kun lading på Marienlyst ble enkelt, og helt i tråd med vår visjon, forklarer Sørlundsengen.

Dette er ikke den eneste milepælen for St1 denne uken. For også den første omprofilerte Shell-stasjonen åpnet for noen dager siden, og nå er allerede fem av nærmere 300 stasjoner ferdig.

Dette inkluderer også at butikkonseptet kalt réal brøyter seg vei, og markedsdirektør Erlend Føleide ser fram til å vise kundene hvordan dette vil se ut.

– For kundene våre vil dette bli mest synlig på utsiden av butikken. Men det skjer ting inne i butikken også, og her har vi valgt å gjøre all omprofileringen samtidig i hele landet. Så fra og med 10. april vil kundene våre møte merkevaren «réal» inne i butikken».

Les også:

Hva tenker du

Les mer om:

Elbiler Forbruker St1 Motor