Snart ankommer det førstre elflyet som skal gå mellom Stavanger og Bergen. (Fotos: Avinor)

Først elfly-avtale signert

Elektriske fly rykker et hakk nærmere, for nå har Avinor signert første avtale om å teste elfly.


Det går unna når Avinor først bestemte seg for å lede an i overgangen til elektriske fly, for planen er at de første elflyene skal ta til vingene rekordraskt. 

Milepælene har nemlig stått i kø, og tidslinjen er denne: 

-->
I april i fjor inngikk Avinor og Luftfartstilsynet en avtale om etablering av Norge som internasjonal testarena for null- og lavutslipps luftfartøy. 

I desember ble det signert en intensjonsavtale om testing og demonstrasjon av nullutslippsfly, og denne inkluderte aktører som Luftfartstilsynet, Avinor, BETA og Bristow.

I januar ble det klart at Avinor skal skaffe ladere til de to testflyplassene i Bergen og Stavanger, og disse skal være på plass i løpet av sommeren. Først på Sola, og deretter Flesland. 

Nå, knapt 11 måneder senere, har Avinor signert den første avtalen om å teste elfly.

Det betyr ikke at passasjerer mellom Stavanger og Bergen blir testkaniner, for det hele starter med elektrisk cargofrakt. Mer bestemt med det elektriske flyet Alia fra det amerikanske selskapet BETA, og dette skal flys av Bristow Norway. 

Avinor forklarer at fraktflygningene skal gå mellom Stavanger lufthavn Sola og Bergen lufthavn, og starter fra Stavanger allerede i sommer. Hele ruta skal etter planen settes i gang litt senere på høsten.  

Dette er klart etter at BETA nylig sluttførte byggingen av det elektriske flyet som skal settes i drift, og dette er det andre produksjonsflyet de setter sammen. Flyet har allerede fått luftdyktighetssertifisering fra den amerikanske luftfartsmyndigheten FAA, og mer bestemt for flygning visuelt, med instrumenter og dag- og nattflyging.

– Regjeringens mål i Nasjonal luftfartsstrategi og Nasjonal transportplan 2025-2036 (NTP) er å fremskynde omstillingen mot null- og lavutslippsluftfart, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

– For å lykkes med dette, er det prioritert én milliard kroner i NTP. Det første større tiltaket er etableringen av Norge som internasjonal testarena for null- og lavutslippsfartøy.

Målet er at Norge bidrar til å redusere barrierene for testing og demonstrasjon, og på den måten setter fart på overgangen til en mer bærekraftig luftfart. Ministeren sier at Norge er godt egnet for testing, demonstrasjon og senere kommersiell bruk av null- og lavutslipps luftfartøy.

– Med en luftfartsnæring som er forpliktet til å redusere utslipp, et desentralisert nettverk med lufthavner i ulike størrelser, et betydelig regionalt lufttransportmarked, en proaktiv luftfartsmyndighet og en leverandørindustri innen batterielektriske fremdriftssystemer og hydrogenteknologi, har vi et godt utgangspunkt for tidlig innfasing av nye teknologier, sier samferdselsministeren.

Norge har bred erfaring med elektriske overganger, og har ledet denne både på land og til vanns, og nå skal det utredes hva som trengs for å bane vei i luften. Altså et elektrisk økesystem, noe som innebærer at man må involvere flyselskap, produsenter, leverandørindustri, energisektoren og andre interessenter.

– Avinors rolle er å legge til rette infrastrukturen på flyplassene og gjøre luftrommet tilgjengelig for aktører som ønsker å teste ulike null- og lavutslippsfartøy i et operativt miljø, sier Karianne Helland Strand, konserndirektør for bærekraft, konsept- og infrastrukturutvikling i Avinor.

– Vi ønsker mer kunnskap om hva de ulike teknologiene og luftfartøyene krever av fasiliteter på lufthavn og nødvendig energiforsyningsbehov. Eksempelvis har vi nå en anskaffelse av hurtigladere for elfly til Bergen og Stavanger i markedet for å tilrettelegge for den første testflygningen.

Det høres kanskje litt skummelt ut med elektriske fly, men luftfartsdirektør Lars Kobberstad understreker at luftfarten er en sikker transportform som er en godt regulert sektor.

– Som luftfartsmyndighet vil vi sørge for at vi legger til rette for at nye teknologier kan prøves ut i tråd med regelverk, sier Kobberstad.

– Vi vil ta læring av hvordan regelverk og reguleringer må utvikles for å muliggjøre nye teknologier og konsepter. Med dette vil vi tidlig bygge nødvendig kompetanse om morgendagens løsninger.  Vi etablerer nå et koblingspunkt mellom luftfartsnæringen og virkemiddelapparatet i tråd med regjeringens ønsker.

Også for utenlandske selskaper er pioner-satstingen i Norge viktig.

– Vi ser stor verdi i demonstrasjoner i virkelige omgivelser, både for å forstå ytelse og egnethet for ulike oppdrag, men også for å involvere lokalsamfunn i hva denne teknologien kan tilby, sier Patrick Buckles, salgsleder i BETA.

– I år, når vi tar denne teknologien i bruk operativt, er vi begeistret over å vise hvordan dens lave driftskostnader og høye pålitelighet kan betjene markeder over hele verden, inkludert Norge.

Det er altså Bristow som får æren av å fly det første elflyet.

– Dette evalueringsprosjektet for regulatorisk sandkasse er et eksempel på vår filosofi om å krype, gå og løpe for tidlig implementering av nye luftfartsteknologier, og det styrker vår forpliktelse til vår visjon om å være en ledende aktør innen innovativ og bærekraftig luftfart, sier Dave Stepanek, Executive Vice President og Chief Transformation Officer i Bristow Group.

– Bristow Norge er stolte og beærede over å samarbeide med denne fremragende gruppen av ledere innen avansert luftmobilitet.

Milepælene har altså kommet i raskt tempo, og det kommer flere.

Det første elektriske testflyet setter snart kurs for kongeriket, og så skal Avinor velge ladeleverandører for flyplassene i Bergen og Stavanger før selve flygingen starter opp.

Les også:

Hva tenker du