Faktisk har Porsche litt mer ansvar når det kommer til elektrifisering enn de andre merkene, iallfall om vi ser det med et historisk perspektiv.
Det tyske bilmerket bærer navnet til Ferdinand Porsche, geniet som blant annet sto bak Bobla.
Da Porsche var i 20-årene utviklet han det som var verdens første hybrid, en Lohner–Porsche tilbake i 1901. Da hadde han allerede satt sammen en elbil, men grunnet enorme batterier føk vekten opp. Så en hybridløsning skulle kontre dette.
Porsche som et eget merke kom med sin første bil etter 2. verdenskrig, en sportsbil kalt 356 laget av sønnen Ferry Porsche og løst basert på Bobla.
Den fikk sin arvtaker i 911 introdusert i 1963 og da som 901, noe franske Peugeot likte svært dårlig. De hadde en lang tradisjon med modeller med tre numre og en 0 i midten, så for å unngå bråk døpte Porsche bilen om til 911.
61 år senere lever 911 i beste velgående, og nå er det også klart for en litt mer elektrifisert utgave. Mer eksakt en mer ytelsesfokusert variant med hybriddrift, og den er klar for serieproduksjon.
‒ For første gang i vårt ikons 61-årige historie, installerer vi et hybrid drivsystem i en 911 rettet mot veibruk. Denne innovative ytelseshybriden gjør 911 enda mer dynamisk, sier Frank Moser, Vice President Model Line 911 og 718.
‒ Vi overlot ingenting til tilfeldighetene under utviklingen og testet den nye 911 under alle mulige forhold over hele verden.
‒ Fra iskalde til brennende varme, slik tilfellet var under sluttfasen av testingen i Dubai. Enten med høy drivverkbelastning under krevende forhold ved fjelloverganger eller i stopp-og-kjør-trafikken i et urbant miljø, har den nye 911 mestret selv de vanskeligste utfordringene med overbevisning.
‒ Alt i alt klokket våre ingeniører og testsjåfører opp mer enn fem millioner kilometer med utviklingskjøring.
Så hva er resultatet?
Jo, Porsche sier at de har luftet den nye modellutgaven rundt selveste Nürburgrings Nordschleife, verdens mest utfordrede racerbane, og der gikk det unna.
De opplyser at under ytelsestesten fullførte Porsches ambassadør Jörg Bergmeister en runde på 7:16,934 minutter – 8,7 sekunder raskere enn den tilsvarende versjonen av forgjengeren.
Videre sier tyskerne at testbilen var utstyrt med standard landeveisdekk, pluss aerosettet med fast bakvinge som har vært tilgjengelig som ekstrautstyr i flere modellgenerasjoner. Dette åpner for mer marktrykk, og dermed sitter bilen enda mer klistret til asfalten.
‒ Den nye 911 har blitt betydelig raskere på banen, sier Bergmeister.
‒ Vi har mer grep, betydelig mer kraft, og den spontane responsen til ytelseshybriden er en stor fordel.
Og du trenger ikke å vente veldig lenge på premieren, for den tar plass allerede til neste uke.
I mellomtiden kan du jo sjekke ut noen bilder av den elektrifiserte Porsche 911 ute på testing, og her har du dem:
Les også: