Jaguar I-Pace var en av elbilene som virkelig ledet an da bilverden plutselig skulle begynne å lage elbiler, og her i Norge må importørene ha trodd at de drømte.
For plutselig var Jaguar et av de aller heteste merkene, og allerede i 2020 ble den 5.000. utgaven av I-Pace registrert i Norge. Den var en suksesshistorie nesten uten like.
-->
Siden har elbilrevolusjonen kommet, og til tross for nærmere 100 priser har I-Pace havnet i skyggen av en rekke andre nye elbiler og er ikke lenger blant de mest populære.
Men den historisk viktige elbilen som ble kåret til årets bil i verden i 2019 har ikke tenkt å gi seg uten kamp, og nå er det på gang en fornyet utgave som kan gi ny vind i seilene.
‒ I-Pace har alltid tilbudt en omfattende pakke med ytelse, smidighet, teknologi og hverdagsbruk som kundene forventer fra en Jaguar, sammen med den smidige, stillegående og uanstrengte kjøreopplevelsen fra elektrifiseringsprogrammet. Vi har levert akkurat det, og nå er det vår nyeste modell som drar nytte av vår tilnærming ved å tilby mer kuraterte, rikere spesifikasjoner, sier Nick Collins, administrerende direktør for bilprogrammet til Jaguar.
‒ I tiden framover vil vi bruke kunnskapen fra våre elektrifiserte bilprogrammer og den raske teknologiske utviklingen fra vårt samarbeid med Jaguar TCS Racing Team for å gjenskape Jaguar som et helelektrisk, moderne luksusmerke fra 2025, legger han til.
Nye I-Pace har fått et oppgradert design som er lett å spotte foran, for der har grillen nå en glatt utforming i Atlas Grey som erstatter det tidligere Gloss Black Lozenge-mønsteret. Atlas Grey finner også veien til de vertikale lamellene på luftinntakene foran, mens en annen fornyelse er det svarte og sølvfargede Jaguar-merket på grillen.
Av andre fargegrep finner vi på støtfangerlister foran, nedre dørlister og diffusor bak som alle nå er i bilens farge framfor Gloss Black, noe som skal gjøre designet enda mer komplett og elegant.
Og ja, ikke minst er det en ny og diskret bakspoiler som skal vise hva som bor i denne, mens felgene kommer i en Diamond Turned-finish og 22-tommerne kan også leveres med selvtettende helårsdekk.
I tillegg kan Jaguar opplyse at elbilen for aller første gang også kan leveres med et panoramatak i kontrastfarge hvor det er en svart finish på den bakre delen av taket ‒ som til nå har vært i bilens farge.
Det virker ikke som at Jaguar har gjort noe med drivverket, og det handler fortsatt om den samme konfigurasjonen med to motorer, 400 hk og 696 Nm som sender bilen opp til 100 km/t på 4,8 sekunder.
Batteripakken er fortsatt på 90 kWh som byr på en oppgitt rekkevidde på 470 kilometer, mens ladingen lyder på maks 100 kW og gir i så fall 127 kilometer med rekkevidde på 15 minutter.
Hjemmeladingen har en toppfart på 11 kW, og det tar drøyt 8,5 timer å fullade den med denne hastigheten. Med 7 kW veggvboks tar fulladingen av I-Pace knappe 13 timer.
På innsiden er Pivi Pro-infotainmentet standard, og dette byr blant annet på sømløs tilkobling via trådløs Apple CarPlay, trådløs Android Auto, Spotify og what3words-navigasjon.
Jaguar I-Pace har også teknologi som åpner for trådløse oppdateringer, slik at bilen bør holde seg moderne også i årene framover.
Britene opplyser at 2024-utgavene av I-Pace består av utgavene R-Dynamic S, R-Dynamic SE og R-Dynamic HSE.
Her er bilder av den oppgraderte utgaven av elbilen som viste vei allerede i 2018, Jaguar I-Pace:
Les også: