Hennessey Venom F5 Revolution er en spinnvill hyperbil. (Fotos: Hennessey)

En enda villere utgave av monsteret Venom F5

Når man ikke skulle tro at Hennessey kunne overgå seg selv, så gjør de akkurat det. Hils på villdyret Venom F5 Revolution med 1.817 hestekrefter. Se bilder og video.


Da har kanskje fått med deg at amerikanske Hennessey har kommet med det som er en av verdens desidert raskeste biler, Venom F5?

Navnet, venom betyr gift og F5 viser til den høyeste kategorien til tornadoene som ofte herjer USA, viser hva Hennessey tenker rundt denne. For denne bilen er billedlig talt spinnvill.

Hjertet til Venom F5 er en svær 6.6-liters twin-turbo V8 som huser intet mindre enn 1.817 hk ved 8.000 r/min og et dreiemoment på 1.617 Nm ved 5.000 r/min. Og med en vekt som er trimmet ned til latterligere 1.360 kilo gir dette et hk-til-kilo-forhold på 1,34 hk/kg. Det er ganske enkelt helsprøtt.

Det er også farten. Framover, i 1. gir, er det mulig å kjøre i 115 km/t, og bakover er det mulig å presse denne opp i 117 km/t. Så ja, du kan miste lappen i revers med denne i en norsk 80-sone.

Bilen kan i teorien nå 534 km/t, men så høy hastighet har ikke de bilene som så langt er utlevert vært i nærheten av.

Men den bør kanskje en ny utgave av hyperbilen nærme seg, for gæringene hos Hennessey har nå på gang en enda mer vanvittig utgave av den giftige tornadoen ‒ Venom F5 Revolution.

Den nye revolusjonen er enda mer banefokusert enn den vanlige coupémodellen, og her har de blant annet økt smidigheten, håndteringen og marktrykket.

De har gitt den mer aerodynamikk, bedre fjæring, enda større motorkjøling og fiklet med den digitale telemetrien. Og ja, selvsagt har ingeniørteamet gått løs med øksen for å kutte enda mer kilo av den i utgangspunktet superlette hyperbilen. 1.360 kilo tilsvarer 3.000 pound, og ved å bruke enda mer karbonfiber bryter Venom F5 Revolution også denne grensen.

Motoren og girkassen er også enda mer tunet for banen, og trollmannen bak dette heter John «Heinrocket» Heinricy og er selv en erfarne racerfører og har satt en rekke fartsrekorder.

‒ Jeg har ledet ingeniørarbeid på noen av de mest ekstreme bilene som kom ut av GM, inkludert Corvette Z06 og Cadillac CTS-V, men ingenting kan sammenlignes med å designe, utvikle og foredle en racerbil for veien som Venom F5 Revolution, sier Heinricy.

‒ Fra begynnelsen designet vi Venom F5-hyperbilen for å være ultralett og monstrøst kraftig, med dynamikk som matcher. Så ved å ta disse ingrediensene og legge til banefokusert aerodynamikk, fjæring og giring, gjorde vi det mulig for oss å lage en maskin som er den ultimate viscerale og emosjonelle kjøreopplevelsen.

Du har selvsagt lyst til å se bilen, så her er et bilde. Og det kommer masse flere, og vi byr til og med på en video av monsteret som er verdens raskeste bil med en forbrenningsmotor.

Hennessey har altså gjort diverse endringer som gjør denne enda raskere rundt en bane, og blant de viktigste er en stor karbonvinge som sørger for et enormt marktrykk. Amerikanerne kan fortelle at når bilen når 300 km/t sørger bakvingen alene for 363 kilo med marktrykk, og økes farten til 400 km/t økes dette til 635 kilo.

Det er også en ny frontsplitter i karbonfiber, og de har tatt flere andre grep som gjør at bilen presses ytterlig ned til asfalten i svingene.

At det bør gå unna i svingene viser også en kort videosnutt som Hennessey byr, og pass på å jekk opp lyden ‒ for denne snerringen er snart historie nå som elbilene er i ferd med å innta også superbil-verden.

Det er et par festbremser når det kommer til Venom F5 Revolution. En er startprisen, som lyder på 2,7 millioner dollar. Det tilsvarer i skrivende stund 26,6 millioner kroner.

Den andre er at Hennessey kun skal sette i sammen 24 eksemplarer, så denne blir den kamp om.

‒ Den nye Venom F5 Revolution Coupe kombinerer vår enestående 1.817 hk V8 «Fury»-forbrenningsmotor med vårt letteste og mest kapable chassis, sier John Hennessey, selskapets grunnlegger og administrerende direktør.

‒ Hyperbilen, som er forbløffende rask, er hjemme på en racingbane der ytterste håndtering er viktig – den tilbyr smidigheten til et jagerfly, men med et kraftverk som en Saturn V-rakett!

Les også:

Les mer om:

Nyheter Superbilene