Dette er noe så spesielt som en helelektrisk Ram. (Fotos: Ram)

Endelig en helelektrisk Ram

Produksjonsmodellen av Ram 1500 Revolution BEV Concept skal være på plass i 2024.


En av verdens mest solgte bilmodeller er faktisk en pickup. Nei, vi snakker ikke om Fords F-serie, som er blant de tre mest populære bilene, eller Chevrolet Silverado, en annen svært så populær bil som også er en pickup.

Den tredje pickupen som er blant verdens 10 mest populære biler er Ram, denne pickupspesialisten som hører hjemme i den store Stellantis-gruppen.

Men i motsetning til Ford og Chevrolet har ikke Ram vist fram en elektrisk søster av pickupene sine, vel, før nå. For de skal selvsagt over på elektrisk kraft med årene de og.

Under den store CES-messen i Las Vegas kunne de dra lakenet av et konsept kalt Ram 1500 Revolution BEV, og den siste benevnelsen viser at dette er en ren elbil. BEV står nemlig for Battery-electric Vehicle, altså batterielektriske kjøretøy.

‒ Ram 1500 Revolution BEV-konseptet er vårt klareste signal til nå om at vi er på stupet av noe ekstraordinært hos Ram, og peker direkte til hvor vi skal på vår elektrifiserte reise, sier Mike Koval Jr, Rams merkevaresjef hos Stellantis.

‒ Hos Ram har vi redefinert hva pickuper kan være, og vi vil gjøre det igjen ved å presse oss forbi det konkurrentene tilbyr ved å levere de beste elektriske pickupene på markedet.

Ram 1500 Revolution BEV Concept blir en viktig brikke i den store planen til Stellantis kalt Dare Forward 2030, og denne inkluderer en voldsom elektrisk satsting. Stellantis har allerede annonsert fire nye plattformer spesielt for elbiler, STLA Small, STLA Medium, STLA Large og STLA Frame.

De to sistnevnte skal sørge for elbiler med opp mot 800 kilometer rekkevidde, og Ram 1500 BEV skal lages på en av disse ‒ STLA Frame.

‒ Ram-revolusjonen representerer flere viktige ting for Ram-merket, sier Koval.

‒ Selvfølgelig er det vårt nye Ram 1500 Revolution BEV Concept som fungerer som et veikart for vår elektrifiserte framtid. Likevel er Ram Revolution også vår filosofi når vi redefinerer pickup-segmentet, med jevne trommeslag av kunngjøringer og initiativer mens vi legger ut på vår elektrifiserte reise.

Konseptet som nå vises fram er selvsagt digitalisert både på utsiden og innsiden, og byr også på ting som 3D-printet ytre deler som skal sørge for en enda bedre aerodynamikk, digitale sidespeil, firehjulsstyring og utvidet virkelighet (AR) for head-up-displayet (HUD).

Bilen får også førerstøtte-systemer som tar bilen helt opp til nivå 3+ på den autonome skalaen, noe som betyr at bilen selv kan ta hånd om mye av kjøringen.

Når det gjelder rekkevidde sier ikke Ram noe om denne, men Stellantis har tidligere sagt at elbiler på STLA Frame-plattformen skal kunne rulle opp mot 800 kilometer mellom ladeøktene.

Den nye plattformen byr også på 800V-teknologi og en lynlading opp mot 350 kW, noe som skal gi 160 kilometer med rekkevidde på rundt 10 minutter med lading, ifølge Ram selv.

Konseptet er en sniktitt på produksjonsutgaven kalt Ram 1500 BEV som skal være på plass i 2024, og det er altså ikke veldig lenge til.

Her er bilder av det elektriske konseptet av det som er en av verdens aller mest populære biler, Ram 1500.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter