Elbilen Elegend EL1 hyller en ganske så spektakulær Audi fra 1980-tallet. (Fotos: Elegend)

Forførende EL1 har entret produksjon

Det finnes retroprosjekter, og så finnes det Elegends EL1 ‒ en elbil basert på det spektakulære ikonet Audi Sport Quattro S1. Se bilder!


Det er all grunn til å heie på retrotrenden, for her tar selskaper tak i gamle legender og tolker de på nytt. Bilene kommer gjerne med et helelektrisk drivverk, og på den måten får også ikoner leve videre selv i den helelektriske alderen.

Et slik selskap hører hjemme i Bayern-området, og det bør love godt. For der finner vi også merker som BMW og Audi, og det er også sistnevnte som blir tolket med Elegend EL1. Nærmere bestemt en verstingbil fra de fire ringene.

På 1980-tallet opplevde rallysirkuset sin villeste æra, og det takket være en ville gruppe B-klassen. En av de bilene der var Audi Sport Quattro S1, og det er denne elbilen EL1 er inspirert av.

En av fordelene med et elektrisk drivverk er at man kan strekke ut akselavstanden enda mer, noe som betyr mer innvendig plass. Men EL1 går motsatt vei, og det med god grunn. Bilen i seg selv er kun 4,15 meter lang, mens akselavstanden er på 2,44 meter.

For dette skal være en kjørebil ut av en annen verden, og har dermed fått en dimensjon ganske lik bilen den skal hylle ‒ Audi Sport Quattro S1.

Den elektriske superbilen, for det er det EL1 er, er også utviklet på en ny teknologi-plattform som Elegend har utviklet sammen teknologiselskapet Roding Mobility.

‒ Vårt unike grunnkonsept forblir urørt, men hele plattformen forbedres når det gjelder stivhet, ytelse, vekt og bærekraft, forklarer Marcus Holzinger, administrerende direktør i Elegend.

Dette er mulig grunnet en karbonfiber-monocoque produksjonsprosess som gir en stivere struktur med lavere vekt, forklarer de.

‒ Karbonfiber-monocoque vi har utviklet lover ikke bare god emballasje og høy stivhet, men også et lavt tyngdepunkt og utmerket håndtering, sier Günther Riedl, administrerende direktør i Roding Mobility.

Elegend lover enkelt og greit en moderne, ren kjøremaskin ‒ rask, puristisk og kompromissløs.

‒ Den største utfordringen de siste månedene har vært design-teknologikonvergens – med andre ord å utvikle en rullende chassis for ytterligere versjoner som på den ene siden ikke utvanner vår designidé om moderne gruppe B-biler ‒ og på andre siden tilbyr ytelse som er uten sidestykke når det gjelder kompakte dimensjoner, god ergonomi og tilstrekkelig plass, forklarer Holzinger.

Vi stiftet bekjentskap med et konsept av EL1 i fjor, og siden har Elegend finpusset detaljene i tillegg til en ny plattform. Nå har bilen for eksempel nyutviklede innfelte dørhåndtak og utvendige speil, som er en forutsetning for at bilen skal bli godkjent i USA.

2-seteren som også to dører som kan åpnes bredt skal bygges for hånd og er nå klar for produksjon, og som vi kan se hyller den Audi-klassikeren med blant annet tre luftinntak på panseret. For i likhet med Audi Sport Quattro S1 er det en drøss med krefter i EL1.

Bilen har to motorer og dermed også «quattro»-drift, og totalt leverer disse formidable 600 kW/816 hk. EL1 spurter opp til 100 km/t på rundt 2,8 sekunder, og det tar ifølge Elegend 7,5 sekunder å nå 200 km/t. Målet er at EL1 skal få en toppfart på 300 km/t,

Batteriet åpner for 80 kWh utnyttbar energi som kan lades opp via kan 200 kW, og bilen kommer også med hjemmelading som åpner for 22 kW ladefart.

Rekkevidden er opplyst til 400 kilometer, eller sagt på en annen måte. Det er mulig å kjøre så fort som mulig rundt Nürburgring-Nordschleife to ganger. Det takler drivsystemet uten å gå varmt og dermed tape ytelse.

Bilen har også to kjøremoduser, Standard og Sport, og det er også mulig å justere understellet på tre nivåer.

På innsiden er det et infotainmentsystem som åpner for Bluetooth, og det er også moderne ting som navigasjon, klimaanlegg, ryggekamera og parkeringssensorer.

‒ Med EL1 siterer vi billegender, mens vi på samme tid kaster et blikk fremover når det gjelder design, teknologi, materialkvalitet og håndverk ‒ slik at vi kan skape en retrofuturistisk form for det 21. århundre som er ulik alle andre, forklarer Marcus Holzinger.

Men som vanlig et det et par ulemper. Den ene er prisen, 890.000 euro pluss avgifter som måtte følge inkludert moms, og det andre er antall biler.

Elegend setter nemlig et tak på 30 EL1-biler, men her er det et lite lyspunkt. De planlegger nemlig ytterligere to ikoner av samme modell med et moderne karosseri, og her skal det også settes sammen 30 biler av hver av disse.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter