Bizzarrini Giotto er en superbil designet av selveste Giorgetto Giugiaro, mannen bak sportsbiler som BMW M1, DeLorean, Lancia Delta og Lotus Esprit. (Fotos: Bizzarrini)

En Giugiaro-designet hyperbil

Giorgetto Giugiaro har blitt 85 år, men den legendariske designeren har ingen planer om å pensjonere seg. Nå har han sammen med sønnen tegnet en hyperbil for Bizzarrini.


Det er nesten som man får tårer i øynene, for nå har altså Giorgetto Giugiaro og Bizzarrini funnet sammen igjen ‒ nærmere 60 år siden det første samarbeidet. Ja, det er lenge!

En ganske ung Giugiaro sto nemlig bak linjene til en ganske ikonisk bil. I 1963 kom tidligere sjefingeniør hos Ferrari, Giotto Bizzarrini, med en sportsbil kalt Bizzarrini Strada. Giugiaro, da ansatt hos Bertone, hjalp deretter til med designet av spesialutgaven kalt Bizzarrini 5300 GT.

Den originale Bizzarrini besto kun i fem år, grunnleggeren selv var opptatt med å designe biler for Iso Rivolta, men ble gjenopplivet i 2020. Målet er å lage unike biler for kresne kunder, og selvsagt med det beste designet.

Og da er det smart å gardere seg med Giorgetto Giugiaro, som sammen med sønnen har et selskap som heter GFG Style (Giorgetto & Fabrizio Giugiaro). Resultatet er en oppsiktsvekkende sak som heter kun heter Giotto, ja, som en hyllest til grunnleggeren av Bizzarrini som dessverre døde tidligere i år.

‒ Arven etter Giotto Bizzarrini strekker seg over 60 år, og tilskrives mange av de mest ikoniske bilene og motorene i vår tid, viktigst av alt de som bærer hans eget navn, sier dagens eier av merket, Rezam Al Roumi.

‒ Som forvalter av dette bemerkelsesverdige merket er jeg forpliktet til å returnere Bizzarrini til sin rettmessige plass i luksusbilsektoren, samt å skape nye muligheter for å engasjere og glede våre kresne kunder.

Far og sønn Giugiaro vet også å sette pris på arven, og har tolket de gamle bilene på en moderne måte og kommet opp med en hyper-GT som bør vekke oppsikt.

Blant annet er de doble panserventilene en hyllest til originale Bizzarrini, mens de smale LED-frontlyktene som omkranser pansermerket på en svært elegant måte nikker tilbake til 5300 GT.

Og fra siden bringer Giotto løsninger fra 5300 inn i nåtiden med en trekantet B-stolpe og en bakrute som ser ut til å falle inn i hjulbuene. Bak der befinner det seg også noe annet med et historisk nikk.

For under de buede linjene på bakskjermen befinner V12-motoren seg, og denne har Bizzarrini laget sammen med Cosworth. Den naturlig aspirerte Bizzarrini V12 skal innfri alle utslippsreglene rundt om i verden, og bør kunne levere voldsomme kjøreegenskaper.

Og her er det også en ultimat hyllest til grunnleggeren. Bizzarrini fikk sparken i Ferrari etter en disputt med Enzo Ferrari, og krysset vei med en annen ganske så misfornøyd Ferrari-kunde.

Ferruccio Lamborghini var så misfornøyd med servicen over hos Ferrari at han like godt opprettet et nytt supermerke som skulle ta opp konkurransen, men da trengte han også en sterk motor.

Han gikk til Bizzarrini, og sagnet sier at Lamborghini faktisk var litt misfornøyd med V12’ern. Den var nemlig for sterk, så effekten måtte skrus ned før den kunne puttes inn i motorrommet til merket med okse-logoen.

Bilen Giotto hedrer da også Bizzarrinis jobb med motorer gjennom en kraftenhet som har en kapasitet på 6.626 kubikk – Giotto Bizzarrini var født 6. juni 1926 ‒ 6/6 26. Så ja, moro!

Dagens Bizzarrini hyller også en annen spesiell bil Giotto Bizzarrini sto bak. Han lagde nemlig racerbilen Ferrari 250 Breadvan basert på en 1961-versjon av 250 GT SWB for et privat team, og Giotto har også aerodynamiske ytelser inspirert av dagen Formel 1 med frontsplitter og bakre diffusor kombinert med en bakvinge.

Giotto Bizzarrini brukte også mye av det sterkeste lettvektsmaterialet som var tilgjengelig, og det gjør også Giotto gjennom blant annet karbonfiberhud og karbonfiberkroppsstruktur.

Målet er at Giotto skal starte veitestingen sent i 2024, og dette er en del av et ingeniørprogram som ledes av Bizzarrini CTO, Chris Porritt.

‒ Vi har en klar visjon for The Giotto, ikke drevet av rundetider eller akselerasjonsrekorder, men av det emosjonelle engasjementet til både sjåføren og passasjeren, sier mannen som tidligere har hevet lønn hos store merker som Aston Martin, Tesla, Apple og Rimac.

En annen med imponerende CV er dagens administrerende direktør, Ian Fenton, som har erfaring fra Ford og Aston Martin, mens CCO er Julian Jenkins som har jobbet med luksusmerker som Jaguar, Porsche, Bentley, Aston Martin og Rolls Royce.

Jenkins tar over rollen som administrerende direktør 1. november, og da blir Fenton en rådgiver slik som Ulrich Bez også er, og dette er en tidligere administrerende direktør hos Aston Martin og som har hatt senioringeniørroller hos både BMW og Porsche.

‒ Geniet til Giotto Bizzarrini og hans prestasjoner over hele bilsektoren fortjener å bli anerkjent, sier Julian Jenkins.

‒ Jeg er derfor beæret over å lede et så aktet og høytstående merke når vi fortsetter i hans visjon om å skape elegante og følelsesmessig engasjerende modeller. Ian har vært sentral i den strategiske orkestreringen av gjenoppblomstringen av Bizzarrini, og jeg er glad for at han vil fortsette å spille en fremtidig rolle som strategisk rådgiver når vi vokser merket til å bli et globalt luksusikon.

Det bør ikke stå på det ytre designet til Bizzarrini Giotto, for som vi vet kan gamle sirkushester sine tidligere glansnumre. Det er denne superbilen designet av Giorgetto Giugiaro et bevis på:

 

Les også:

 

 

 

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter Superbilene