- Annonse -
HjemNyheterNå sliter folk med bompenge-utgiftene

Nå sliter folk med bompenge-utgiftene

Politikerne har stukket hånden litt vel langt ned i honning-krukken.

Det er dyrt å være fattig, og noen sliter selv med de minste økningene rundt avgifter. Økonomieksperter på TV avfeier gjerne disse som en marginal del av befolkningen, og sier at folket generelt ikke har så veldig mye å bekymre seg over.

- Annonse -

Men man skal selvsagt også tenke på de med dårlig råd, og det blir stadig flere av disse. Det viser tallene til NAF når det kommer til bomutgifter.

Vi vet ikke hva marginalt er, men for to år siden svarte hele 24 prosent at de ville slite med en økning i bompengene på 500 kroner i måneden. Det er altså en fjerdedel. Og det blir verre.

For dette var altså to år siden, og nå har NAF spurt folket på nytt. Og hele 33 prosent svarer at de vil slite. Det er en tredjedel ‒ og NAF er svært bekymret.

‒ Spesielt familier med lav inntekt vil kjenne presset dersom bompengene øker mer nå, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.

- Annonse -

Tallene er hentet fra NAFs Trafikantbarometer som utføres annethvert år, og ser man på de med laveste inntekt bør det lyse noen varsellamper hos politikerne.

I 2021 svarte 31 prosent av de lavlønte at økonomien ikke tålte en økning på 500 kroner, mens halvparten svarer det samme i årets barometer. Altså 50 prosent.

‒ Folks økonomi er under press, sier Handagard.

‒ Vi vet at barnefamiliene er mest avhengig av bil på hverdagsreisen. For familier med lav inntekt kan økte bompenger bli en ekstra utgift å slite med, på toppen av allerede galopperende kostnader til drivstoff, økte renter og økte matvarepriser.

- Annonse -

Også hos de med middels inntekter stiger andelen som sier de får problemer med en slik økning i årets undersøkelse.

‒ Dette er en kraftig advarsel til politikerne i forkant av valget. Hvis de skrur opp bompengene kan det ramme familiene som nå begynner å slite med økonomien hardest, understreker Handagard.

Bompenger er en ekstra skatt på toppen av alt det andre bilistene betaler for. De betaler skatt og avgifter på nybilen og for drivstoff, og betaler en veiavgift gjennom noe som nå er forkledd som en trafikkforsikring som koster over 3.000 kroner i året for de som kjører bensin- og dieselbiler.

En annen melkeku som har kommet er beboerparkering, hvor de som bor i nærområdet må betale for å parkere ute i gatene. For eksempel har denne avgiften skutt i været i Oslo, og det koster nå godt over 5.000 kroner i året for dette.

Bompenge-utgiften er også stigende, og Fremtind Service som er Norges største bompengeinnkrever la nylig fram tall som viser at nordmenns bompengeregninger har steget i snitt med 21 prosent på ett år.

På det jevne betaler bilistene over 300 kroner per måned i bompenger, viser tall fra selskapet.

‒ I flere byer ønsker politikerne å skru opp bompengene, også for elbilistene, sier Handagard.

‒ Disse tallene viser at tålegrensen er nådd for mange. Likevel er det vanskelig å sette fra seg bilen, fordi de mangler et alternativ til bil på hverdagsreisen. For de som har byttet til elbil nettopp for å unngå høye bompenger kan dette bli en tøff ekstra regning.

Få deg AutoPass-brikke

Det første bilistene må gjøre er å skaffe seg en AutoPass-brikke. Nye tall fra Fremtind viser nemlig at bilistene i snitt sparer 1.200 kroner i året med en slik brikke i frontruta.

Ifølge selskapet gjelder dette kun rabattene på 20 prosent på bompasseringer og 10 prosent på ferjer som alle biler med totalvekt under 3,5 tonn får. I tillegg kommer besparelsene med elbilfordeler, månedstak og timesregler, forklarer Fremtind.

‒ Folk sparer mer hvis de kjører mye og betaler mye i bompenger, sier Svein Skovly, kommersiell direktør i Fremtind Service.

‒ En gjennomsnittlig Oslo-bilist sparer nesten 2.000 kroner i året med bombrikke.

Så har du mot formodning ikke en brikke, bør du skaffe deg dette fortest mulig.

Dette spurte NAF om:

Hvor mye kan bompengene øke med per måned før det blir en utfordring for din økonomi?

Slik fordelte antall respondenter seg fordelt på inntekt:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Lexie Limitless skal kjøre verden rundt på 100 dager ‒ med en elbil. (Fotos: Ford)

Jorden rundt med elbilen Ford Explorer

Lexie Alford, bedre kjent som Lexie Limitless, har allerede en verdensrekord som den yngste i verden som har besøkt...
Aston Martin DB5 runder 60 år. (Fotos: Aston Martin)

Gratulerer Aston Martin DB5 ‒ du er 60 år

Favorittbilen til James Bond runder i disse dager 60 år. Blar vi oss tilbake til 1963 finner vi to store...
Lamborghini og Ducati jobber med teknologi som skal gjøre det sikrere for motorsyklisten. Her en Lamborghini Urus og en Ducati Multistrada. (Fotos: Lamborghini)

Nå «snakker» Lambo-bilene og Ducati-syklene med hverandre

Det skjer mye sikkerhetsutvikling på MC-fronten, og nå viser Lamborghini og Ducati et system som kan varsle motorsyklisten om...
Dette er en helelektrisk Mini. (Fotos: David Brown Automotives)

Mini-klassikeren gjenfødt som elbil

David Brown Automotive viser nå sin Mini eMastered, som ja, mestrer elektrisiteten. På 1950-tallet ville den britiske bilindustrien ha en...
Noen heldige kan også følge Viktor Hovland på storskjerm i baksetet under Ryder Cup. Denne heldige her er ingen ringere enn Rory McIlroy, den kanskje største golfstjernen i dag. (Fotos: BMW)

Se Ryder Cup i baksetet

Viktor Hovland og den europeiske gjengen jakter revansje i det som er golfsportens VM, nemlig den prestigerunge Ryder Cup....
En slik utgave av G-klasse har du neppe sett før. (Fotos: Mansory)

Slik har du neppe sett en G-klasse

Mansory har kastet seg over Mercedes G-klasse, og resultatet er en bil som er kalt Mansory Gronos 4x4. Se...
Nye Lamborghini Revuelto passer neppe i skogen, men å bli fotografert der er ganske så perfekt. (Fotos: Lamborghini)

Slik har du ikke sett en Lamborghini Revuelto

Det har nok blitt tatt mange bilder av den nye Lamborghini Revuelto, men ingen er neppe i klasse med...
Genesis har fått sving på salget de siste årene, og det har ført de over den store milepælen med en million biler. (Fotos: Genesis)

Genesis rundet millionen

Det er som kjent den første millionen som er den vanskeligste, og nå har Genesis passert denne milepælen. På samme...
Toyota skal levere 500 Mirai-biler til OL i Paris neste år. (Fotos: Toyota)

Toyota skal levere hydrogenbiler til OL

Ikke overraskende skal OL i Paris også fremme bruken av hydrogenbiler, og det skal blant andre Toyota sørge for. Når...
I løpet av to år har flere fått økt reisetid om de går fra bil til kollektivtransport. (Foto: NAF)

Ta kollektiv ‒ og få økt reisetid

Politikerne klarer ikke å få de store massene over på kollektiv, og det er kanskje ikke så rart. Stadig...
Zeekr x har nå satt kurs for Europa, og forhåpentlig er det heller ikke altfor langt unna Norge. (Fotos: Zeekr)

Zeekr klar med neste modell i Europa

Zeekr skal erobre Europa og Norge, og naturligvis er det 001-modellen som lander først på det gamle kontinentet. Men...
Stadig flere stryker på teoriprøven når det skal ta førerkort for personbil. (Foto: Statens vegvesen)

Nesten halvparten stryker på teoriprøven

Særlig de litt mer voksne sliter med teoriprøven, og Statens vegvesen er litt bekymret. Det er noe som heter at...
Volkswagen har på gang 3. generasjon av bestselgeren Tiguan. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagens bestselger i ny generasjon

Mange nordmenn hadde nok ønsket seg denne, for nye Tiguan kommer også som hybrid og åpner for 100 kilometer...
Volvos V60 Cross Country kom i 2019, og var det også mulig å få med en D4 AWD dieselmotor. (Fotos: Volvo)

Volvos siste dieselbil kun måneder unna

Under det store klimamøtet i New York kunne Volvo Cars melde at de er i ferd med å fase...
Munro viser nå fram en spesialutgave av MK_1 kalt Mountain Rescue Edition. (Fotos: Munro)

En elektrisk fjellredder

Denne bør passe godt i Norge. Skotske Munro har nemlig laget seg en Mountain Rescue Edition av elbilen MK_1. Du...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her