Dette er den første masseproduserte stasjonsvognen fra Tyskland. (Fotos: Opel)

70 år siden Opel presenterte sin første stasjonsvogn

Den første Rekorden til Opel kom også som en stasjonsvogn, og er arvtaker til den berømte Olympia-modellen.


Tyskland har alltid vært et viktig land for bilindustrien, og bilens gudfar er da også en tysker ‒ Karl Benz tok patent på den første automobilen tilbake i 1886.

Men det skulle dukke opp mørker skyer for tysk bilindustri. Først med 1. verdenskrig som brøt ut i 1914, den store økonomiske nedgangen i mellomkrigsårene og til slutt 2. verdenskrig.

For Opel, et tysk selskap opprettet i 1862 for å lage symaskiner som igjen tok steget over til bilindustrien i 1899, var timingen dårlig. Opel hadde nemlig blitt en gigant, og bød både på biler, lastebiler og snuste til og med på tog og fly.

Faktisk gjorde de seg så bemerket at amerikanske General Motors bladde opp cash og sikret seg merket i 1931, og fire år senere ble Opel også det første tyske merket som produserte over 100.000 biler i året.

Det mye takket være den populære Olympia-modellen lansert det året, og navnet var ikke tilfeldig. I 1936 ble nemlig OL arrangert i Berlin, og som vi vet kalles perioden mellom to OL for Olympiaden.

Ok, vi kan ikke slippe de olympiske lekene helt. For under OL i 1936 satte faktisk Norge de tyske arrangørene skikkelig på plass, for vårt landslag i fotball møtte nemlig Tyskland i kvartfinalen. Med alle de tyske lederne som fire år senere erklærte krig mot Norge på tribunen i Berlin vant Norge 2-0 etter to mål av Magnar Isaksen, og vi tok til slutt en sensasjonell bronsemedalje.

Bilen som skulle hylle disse olympiske lekene var altså Olympia, og etter krigen gjenopptok Opel produksjonen av den kompakte modellen. Den fikk leve fram til 1953.

Men da hadde de klar arvtakeren som fikk navnet Olympia Rekord, og dette var forgjengeren til nettopp Opel Rekord som ble lansert i 1957.

Allerede i 1950 hadde Opel klar en Olympia som også var tilgjengelig som varebil i tillegg til sedanen. Men det var først tre år senere den virkelige revolusjonen skulle komme.

Under den International Motor Show (IAA) i Frankfurt i 1953 kunne nemlig Opel vise fram den helt nye Olympia Rekord, ikke overraskende som både sedan og varebil. Men Opel hadde et ess i ermet, nemlig noe så nytt som en stasjonsvogn-versjon kalt Caravan.

«Et ideelt kjøretøy som harmonisk kombinerer skjønnhet og praktisk ‒ på hverdager for kundeleveranser, i helgene for hyggelig avslapning», reklamerte Opel med den gang.

Og vi kan vel være enige om at denne er lekker?

Med Opel Olympia Rekord Caravan kombinerte også en tysk produsent for første gang fordelene med en komfortabel sedan og en praktisk varebil i et kjøretøy beregnet for storskalaproduksjon.

Foran kunne bilen presenterer den såkalte haimunnen, karakteristisk for begge variantene på den tiden. Når det gjelder Caravan-versjonen gikk den glatte pontongkroppen over i en kasseformet bakende med sidevinduer, slik at også passasjerene også på bakerste rad kunne nyte utsikten.

Stasjonsvognen hadde ikke lenger noe til felles for varebilen, og dermed banet utgaven vei for en helt ny type bil. Ja, for dette var faktisk den første tyske stasjonsvognen som ble masseprodusert.

Den elegante fireseteren imponerte selvsagt med et stort bagasjerom, og ikke tro at det å legge ned baksetene er noe nytt. Olympia Rekord Caravan hadde nemlig denne muligheten.

Delte ryggstøtter kunne foldes inn på skrå som gjorde det enklere for passasjerene å komme inn, mens bakluken gjorde det enkelt å laste og losse arbeidsredskaper og større ting, forklarer Opel.

I tillegg kunne bagasjerommet ta en nyttelast på opptil 480 kilo, og var designet slik at det var enkelt å rengjøre den.

Olympia Rekord Caravan imponerte ikke bare på design og fleksible brukervennlighet, men også med sin 40 hk, drivstoffsnille 1.5-liters motor. Den sørget for en toppfart på rundt 115 km/t, og kundene hadde dermed svært lite å klage på.

Dette gjorde også sitt til at Olympia Rekord Caravan faktisk la grunnlaget for framtidens Opel-modeller, hvor altså en stasjonsvogn og kombi var en integrert del av utvalget.

10 år senere fulgte Kadett A Caravan i 1963, og dette var første kompakte kombi fra Opel og bidro raskt til at merket ble markedsleder i dette segmentet.

Da hadde altså Olympia Rekord vært pensjonert siden 1957, for 1. generasjon av bilen som kun het Rekord tok altså over.

Om noen uker er det klart for en ny liten revolusjon over hos Opel. Den kommende Astra Sports Tourer Electric får nemlig sin premiere på IAA Mobility 2023, og dette blir en av de første helelektriske kombivognene fra en tysk produsent.

Den nye helelektriske stasjonsvognen fra Rüsselsheim kan skilte med 115 kW/156 hk og 270 Nm dreiemoment, og byr på en toppfart på 170 km/t. Og plassen bakerst klarer ikke en gang den gamle helten Olympia Rekord Caravan å matche.

Astra Sports Tourer Electric byr nemlig på 516 liter bagasjerom, og legges setene ned øker kapasiteten til 1.553 liter.

Og det er altså arven etter bilen som ble vist fram for 70 år siden, nemlig den banebrytende Opel Olympia Rekord Caravan.

Her er bilder av den gamle helten, og noen som viser både den gamle og den nye.

Les også:

Les mer om:

Nyheter Featured