Tiden løper nesten like raskt som en Lamborghini, og nå er det over seks år siden oksemerket braste inn i SUV-segmentet. Det gjorde de selvsagt med noe ganske spektakulært, en super-SUV døpt Urus.
Og historien gjentar seg. For som SUV-modellen Cayenne reddet konsernkamerat Porsche tilbake i 2002 har Urus skutt fart på Lambo-salget, og merket satte i fjor nok en ny salgsrekord og bikket 10.000 biler for aller første gang.
Lokomotivet er Urus, og siden den ankom har Lamborghini vokst hvert eneste år. Og de har ikke tenkt å slippe bestselgeren, for nå blir den enda mer elektrifisert.
Det er nemlig på gang en PHEV-versjon, en Plug-in Hybrid Electric Vehicle. Ja, en ladehybrid.
Det betyr to hjerter, mer dreiemoment og effekt, så Urus SE som ladehybriden heter blir et skikkelig SUV-monster.
‒ Med Urus endret vi paradigmene til SUV-verdenen, og innledet et nytt segment, sier Lamborghini-sjefen Stephan Winkelmann.
‒ På bare noen få år har Urus blitt vår bestselger, noe som gjør at Lamborghini kan tiltrekke seg nye kunder og styrke sin posisjon i de viktigste markedene. Med Urus SE har vi tatt enda et skritt mot framtiden i tråd med strategien, og går videre med elektrifiseringen av serien og veien mot avkarbonisering som begynte med introduksjonen av supersportsbilen Revuelto i mars 2023.
Elektrisk kraft har den fordelen at de ikke trenger å bygge opp noe dreiemoment, men all kraft er tilgjengelig så snart kraftenheten aktiveres. Så dermed bør en super-SUV som Urus også bli enda mer super, noe den også gjør.
Her har Lamborghini blant annet banet vei for det elektriske dreiemomentvektor-systemet mellom akslingene, og den elektroniske bakdifferensialen.
‒ Det underliggende oppdraget til prosjektet var klart: Å tilby toppmoderne ytelse kombinert med den kompromissløse karakteren som er typisk for Lamborghinis DNA, sier sjeftekniker Rouven Mohr.
‒ Urus SE er posisjonert i toppen av sin klasse når det gjelder å være morsom å kjøre og for kjøredynamikken. Det er et kjøretøy som harmonisk kombinerer ulike kvaliteter: Absolutt komfort og samtidig ytelse og moro å kjøre, noe som sikrer en opplevelse uten like.
Her banker det altså en 4.0-liters V8-motor med to turboer ombygd for å oppnå optimal synergi med den elektriske drivlinjen. Motoren huser 620 hestekrefter og et dreiemoment på 800 Nm, men Urus SE har altså en elmotor også.
Denne leverer 141 kW/192 hk og hele 483 Nm, og systemeffekt for Urus SE er på formidable 800 hk og 950 Nm. Lambo iler til og understreker at kraftkurven er kalibrert slik at den skal være optimal for hver kjøremodus, så bilen bør være hyggelig å kjøre også til butikken og i køen.
I slike situasjoner kan man kjøre på elektrisk kraft, for Urus SE er utstyrt med et 25,9 kWh stort litiumion-batteri plassert over den elektronisk kontrollerte bakre differensialen.
Videre sier merket at den synkronelektriske motoren er plassert inne i den 8-trinns automatgirkassen, noe som gjør Urus SE til et 100 prosent elektrisk 4WD-kjøretøy.
Rekkevidden for elmodusen? Jo, på over 60 kilometer.
Dreiemomentvektor høres kanskje litt gresk ut, men dette er altså et system som kan fordele dreiemomentet variabelt og kontinuerlig mellom for- og bakakselen for å utnytte kraften enda bedre.
Urus SE blir også den med mest krefter i forhold til kilo, og kan skryte av et vekt-til-effekt-forhold på 3,13 kg/hk, mens for eksempel den lynraske Urus S «kun» har 3,3 kg/hk.
Lamborghini har også finpusset på mer, slik som designet. Her er det blant annet en litt nyere front, og blant annet lykter med matrix LED-teknologi og en helt ny lyssignatur.
‒ Designet og proporsjonene til Urus forblir uforlignelige og absolutt gjenkjennelige som en Lamborghini, sier Lamborghinis designdirektør Mitja Borkert.
‒ Samtidig leverer Urus SE en svært sofistikert evolusjon, i samsvar med vår nye ikoniske og essensielle designfilosofi, og viktigst av alt leverer en forbedret følelse av luksus sammen med mer Ad Personam-potensial. Vi hentet inspirasjon fra Revuelto med det flytende motorpanseret, og oppnådde en veldig ren og muskuløs frontdesign. Det toppmoderne frontlyssystemet integrerer en ny, karakteristisk DRL-signatur. Baken legger vekt på en bredere holdning med fokus på den nye diffuseren og lavt monterte skilt, mens nettingen bak henter inspirasjon fra Lamborghini supersportsbiler som Gallardo. Interiørdesignet følger vår «føle deg som en pilot»-filosofi, og forbedrer interaksjonen mellom sjåføren og det digitale systemet.
Med et litt fornyet design løftes også aerodynamikken enda et hakk, samt at de har klart å styre enda mer luft til bremsesystemet som er viktig når en Urus SE for eksempel kjøres hardt på en bane.
At man skal føle seg som en pilot betyr at også innsiden har fått seg et løft, og det er blant annet nye løsninger i hele frontdelen av dashbordet inspirert av superbilen Revuelto.
Sentralt foran finner vi en større skjerm på 12,3 tommer, mens Centro Stile-designerne har oppgardert ting som luftventiler, deksler og knapper. Instrumentpanelet er for øvrig også på 12,3 tommer.
Det er også nye 23-tommers felger kledd med Pirelli P Zero-dekk tilgjengelig, samt over 100(!) karosserialternativer og to helt nye farger ‒ Arancio Egon (oransje) i kombinasjon med et interiør i Arancio Apodis (oransje) og Bianco Sapphirus (hvit) med interiør i Terra Kedros (terrakotta).
Om du sliter med den utvendige fargen bør du også huske at det kun er halve jobben, for på innsiden er det 47 fargekombinasjoner og fire typer broderi i tillegg til Ad Personam-valgene.
Til slutt må man også velge kjøremodus når man først starter opp Urus SE, og her er det også nok å ta av.
Takket være hybrid-drivlinjen er de seks Urus-kjøremodusene kombinert med fire nye Electric Performance Strategies (EPS), og totalt er det 11 alternativer. Huff, ja.
Strada-, Sport- og Corsa-modusene er for vei- og banebruk, mens Neve-, Sabbia- og Terra-modusene er de du bør velge utenfor asfalten. Og nå også EV Drive, Hybrid, Performance og Recharge.
EV Drive er spesielt godt egnet til bykjøring, og her er det altså mer enn 60 kilometer elektrisk rekkevidde ‒ og ingen fare, du blir neppe frakjørt i toppfart heller. I el-modus klarer Urus SE 130 km/t. Over den så iler V8-motoren til og hjelper bilen opp i enda større hastigheter.
Bilen er også selvladende via Recharge-modusen, som kan velges i modusene Strada, Sport, Corsa og Neve. Her kan batteriet lades opp til 80 prosent på samme tid som optimal kjøreytelse leveres.
Valg av kjøremodus bestemmer også kjørehøyden, for bakkeklaringen varierer fra 15 mm i Corsa til 75 mm når løftesystemet er aktivert. Parameterne som justerer styring, kjøreegenskaper og lyden til V8-motoren er også variable, så denne skifter personlighet.
Ja, så mye at en superbil med V8 i motorrommet kan bli til en helt stille elbil.
Mye tyder på at Lamborghini vil fortsette å vokse også i årene som kommer, for denne Urus-modellen er det nok mange som drømmer om.
Les også: