Mini Cooper blir en elbil. (Fotos: Mini)

Rekkevidden klar for elektriske Mini Cooper

Her er den 5. generasjon av Mini Cooper med tre dører, og den er elektrisk.


Mini Cooper er kjent for sin go-kart-følelse, og det har ikke merket tenkt å gi slipp på når den lille favoritten entrer den elektriske æra. Faktisk har de prioritert en slik følelse, selv om elbilen nå mister sitt manuell gir som jo er litt viktig for kjørefølelsen.

For 5. generasjon Mini Cooper er elektrisk ‒ uten at det er noe stort sjokk ‒ for mye har allerede vært kjent rundt den kommende elbilen. Som for eksempel at det faktisk dukker opp to versjoner, og at det er et nytt designspråk ‒ noe som jo er ganske normalt for en ny generasjon.

‒ Med sin elektriske drivkraft og puristiske design passer den nye Mini Cooper perfekt for en urban livsstil, sier Stefanie Wurst, leder for Mini.

‒ I den 5. generasjonen av Mini Cooper kombinerer vi det tradisjonelle Mini-DNAet med innovativ, fremtidsrettet teknologi samtidig som vi muliggjør lokalt utslippsfri kjøreglede som er typisk for Mini.

Det er fortsatt en liten bil, men som den originale modellen designet i 1959 gjelder det å utnytte plassen på innsiden maksimalt. Det er fire sitteplasser, og bakerst er det et bagasjerom som i utgangspunktet rommer 200 liter som kan utvides til hele 800 liter.

‒ Inspirert av historien vår har vi utviklet vårt eget nye designspråk, som definerer vårt DNA. Vi kaller det «karismatisk enkelhet», forklarer Oliver Heilmer, leder for Mini Design.

‒ Ideen bak er et design som gir hver nye Mini-modell en sterk, individuell karakter og er preget av et tydelig, redusert designspråk intuitivt fokusert på det vesentlige ved merkevaren.

Tidligere har det blitt kjent at Mini Cooper E får et drivverk som inkluderer en elmotor med 135 kW (184 hk) og et batteri på 40,7 kWh, mens Mini Cooper SE er utstyrt med en elmotor på 160 kW (218 hk) og et batteri på 54,2 kWh.

Det gir Mini Cooper E en rekkevidde 305 kilometer, og denne klarer 0-100 km/t på 7,3 sekunder.

Storesøster Mini Cooper SE har en WLTP-rekkevidde på 402 kilometer, og med 218 hk klarer denne sprintøvelsen på 6,7 sekunder.

Når det gjelder lading kan Mini Cooper by på hjemmelading på 11 kW, mens hurtigladingen åpner for 75 kW for Mini Cooper E og 95 kW for Mini Cooper SE.

Det betyr igjen at batteriet kan lades fra 10 prosent til 80 prosent på underkant av 30 minutter, og navigasjonen sørger også for at bilen er i optimal stand til hurtigladingen selv på vinteren.

Slik ser den elektriske Mini Cooper ut:

Også på innsiden har bilen tatt steg, og det er fire nye nivåer som kan skreddersy bilen enda litt mer for din personlighet.

Det er også et nytt operativsystem som baner vei for et nytt infotainment, og det er til og med en personlig assistent som kan settes i jobb via kommandoen «Hei Mini».

‒ Det nye Mini Operating System 9 er preget av enkel, emosjonell berøringsoperasjon som er spesifikk for, sier Wurst.

‒ Sammen med den nye skybaserte Mini Navigation for spesielt presis og rask ruteberegning, høyhastighetstilkobling og valgfri 5G-kapasitet, tar den nye Mini Cooper et gigantisk sprang inn i den digitale verden, og understreker dermed merkevarens karismatiske arv.

Her er bilder av den nye Mini Cooper som tar bilen både inn i den elektriske og digitale alderen:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter