- Annonse -
HjemElbilerNy og røff utgave Mustang Mach-E

Ny og røff utgave Mustang Mach-E

Ford har laget noe så spesielt som en rallyinspirert utgave av elbilen Mustang Mach-E, og denne bør være perfekt på kjerreveiene opp til hytta. Se bilder.

I juli viste Ford Europa fram en ganske så spesiell utgave av Mustang Mach-E, for over i Storbritannia hadde en gjeng laget en rallyversjon av bilen som skulle vises fram under Goodwood Festival of Speed. Og de var dønn seriøse i satsingen.

- Annonse -

For dette er en utgave som også skal ut til Ford-forhandlerne, og dermed kan kundene for aller første gang kjøpe en «ekte» elektrisk rallybil. Og det går ikke bare unna med bilen, for utviklingen har hatt så god fart at Ford nå også kan vise den helt uten kamuflasje.

– Dette er et eksempel på lidenskapen og kreativiteten til vårt Model e-team, sier Donna Dickson, sjefsingeniør for Mustang Mach-E.

‒ Vi har alltid utforsket nye muligheter innenfor Performance, og kombinasjonen av et rallytilpasset understell, to elektriske motorer og råtøff styling gjør Mustang Mach-E Rally til en helt særegen Performance-bil. Den vil garantert begeistre kundene.

Nå har de fått god drahjelp underveis, for drivlinjen til Mustang Mach-E Rally er løftet fra Mach-E GT ‒ et råskinn som ifølge Ford har 880 Nm og opptil 487 hestekrefter. Bilen skal visstnok være «misbrukt» under testing på en rallybane i Michigan, så elbilen bør takle det aller meste som kastes mot den.

- Annonse -

Når det lages sportslige utgaver av vanlige biler er det normalt at bilene også senkes nærmere asfalten, men som kjent skal rallybiler takle grus og humpete veier ‒ så Mustang Mach-E Rally har fått motsatt behandling ‒ bilen er hevet 20 millimeter sammenlignet med Mustang Mach-E GT.

Videre har Ford utstyrt den med spesialtilpassede fjæringer, avanserte MagneRide-dempere og 385 millimeter bremseskiver foran ‒ selvsagt med rødmalte Brembo-merkede kalipere.

Det er også noen hvite 19-tommers rallyinspirerte lettmetallfelger som markerer merkets lange rallyhistorie, og utpå disse er det montert dekk med dimensjonen 235/55 av merket Michelin CrossClimate2.

Bilen som er utstyrt med et batteri som har 91 kWh utnyttbar kapasitet har også ekstra beskyttelse for elmotoren foran og bak, og det er beskyttelsesfolie på dører og hjulbuer. Men skal man kjøre raskt på grusen kan det fort bli lakkskader, så rallyutgaven kan også fås med skvettlapper som beskytter denne.

- Annonse -

En ekte rallybil må selvsagt ha spesiell kjøremodus for dette formålet, så Ford har puttet inn en RallySport Drive Mode som tilpasser de elektroniske kontrollsystemer.

Denne åpner for enda mer sladding, en mer lineær gassrespons for bedre kontroll og aggressiv demping for bedre håndtering i svinger, forklarer Ford. Og det skal også gi enda bedre grep på glatta, noe som jo er greit på vinteren.

Og det er lett å se at dette er noe spesielt.

Fartsstripene, de hvite felgene og høyden avslører selvsagt bilen, og det gjør også bakspoileren inspirert av Focus RS. Bilen er også tilgjengelig i noen farger som bør skille den fra mengden, som den gule Grabber Yellow på bildene samt Grabber Blue, Shadow Black, Eruption Green, Star White og den nye Glacier Grey.

På innsiden skal interiørdesignet harmonere med de hvite felgene, og her er det glanshvite detaljer på rattet og i toppen av seteryggen til sportssetene. Og ja, hvite kontrastsømmer på dashbordet, på rattet og på dørene.

For å understreke at dette er en Mach-E Rally står dette skrevet i Ford Performance sportssetene, så det bør ikke være noen tvil om hvilken utgave du setter deg inn i.

– Med Mach-E Rally lar vi kundene våre få tilgang til våre rike rallycrosstradisjoner, sier toppsjef i Ford Motor Company, Jim Farley.

‒ Det tar vår Mustang til et sted den aldri har vært før, til grus- og jordveiene. Den vil levere en kjøreopplevelse ulikt noe annet. Dette er ekte kjøreglede.

Bilen skal etter planen komme til neste år, og i mellomtiden kan du sjekke ut noen bilder av rallyversjonen av elbilen:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Lexie Limitless skal kjøre verden rundt på 100 dager ‒ med en elbil. (Fotos: Ford)

Jorden rundt med elbilen Ford Explorer

Lexie Alford, bedre kjent som Lexie Limitless, har allerede en verdensrekord som den yngste i verden som har besøkt...
Aston Martin DB5 runder 60 år. (Fotos: Aston Martin)

Gratulerer Aston Martin DB5 ‒ du er 60 år

Favorittbilen til James Bond runder i disse dager 60 år. Blar vi oss tilbake til 1963 finner vi to store...
Lamborghini og Ducati jobber med teknologi som skal gjøre det sikrere for motorsyklisten. Her en Lamborghini Urus og en Ducati Multistrada. (Fotos: Lamborghini)

Nå «snakker» Lambo-bilene og Ducati-syklene med hverandre

Det skjer mye sikkerhetsutvikling på MC-fronten, og nå viser Lamborghini og Ducati et system som kan varsle motorsyklisten om...
Dette er en helelektrisk Mini. (Fotos: David Brown Automotives)

Mini-klassikeren gjenfødt som elbil

David Brown Automotive viser nå sin Mini eMastered, som ja, mestrer elektrisiteten. På 1950-tallet ville den britiske bilindustrien ha en...
Noen heldige kan også følge Viktor Hovland på storskjerm i baksetet under Ryder Cup. Denne heldige her er ingen ringere enn Rory McIlroy, den kanskje største golfstjernen i dag. (Fotos: BMW)

Se Ryder Cup i baksetet

Viktor Hovland og den europeiske gjengen jakter revansje i det som er golfsportens VM, nemlig den prestigerunge Ryder Cup....
En slik utgave av G-klasse har du neppe sett før. (Fotos: Mansory)

Slik har du neppe sett en G-klasse

Mansory har kastet seg over Mercedes G-klasse, og resultatet er en bil som er kalt Mansory Gronos 4x4. Se...
Nye Lamborghini Revuelto passer neppe i skogen, men å bli fotografert der er ganske så perfekt. (Fotos: Lamborghini)

Slik har du ikke sett en Lamborghini Revuelto

Det har nok blitt tatt mange bilder av den nye Lamborghini Revuelto, men ingen er neppe i klasse med...
Genesis har fått sving på salget de siste årene, og det har ført de over den store milepælen med en million biler. (Fotos: Genesis)

Genesis rundet millionen

Det er som kjent den første millionen som er den vanskeligste, og nå har Genesis passert denne milepælen. På samme...
Toyota skal levere 500 Mirai-biler til OL i Paris neste år. (Fotos: Toyota)

Toyota skal levere hydrogenbiler til OL

Ikke overraskende skal OL i Paris også fremme bruken av hydrogenbiler, og det skal blant andre Toyota sørge for. Når...
I løpet av to år har flere fått økt reisetid om de går fra bil til kollektivtransport. (Foto: NAF)

Ta kollektiv ‒ og få økt reisetid

Politikerne klarer ikke å få de store massene over på kollektiv, og det er kanskje ikke så rart. Stadig...
Zeekr x har nå satt kurs for Europa, og forhåpentlig er det heller ikke altfor langt unna Norge. (Fotos: Zeekr)

Zeekr klar med neste modell i Europa

Zeekr skal erobre Europa og Norge, og naturligvis er det 001-modellen som lander først på det gamle kontinentet. Men...
Stadig flere stryker på teoriprøven når det skal ta førerkort for personbil. (Foto: Statens vegvesen)

Nesten halvparten stryker på teoriprøven

Særlig de litt mer voksne sliter med teoriprøven, og Statens vegvesen er litt bekymret. Det er noe som heter at...
Volkswagen har på gang 3. generasjon av bestselgeren Tiguan. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagens bestselger i ny generasjon

Mange nordmenn hadde nok ønsket seg denne, for nye Tiguan kommer også som hybrid og åpner for 100 kilometer...
Volvos V60 Cross Country kom i 2019, og var det også mulig å få med en D4 AWD dieselmotor. (Fotos: Volvo)

Volvos siste dieselbil kun måneder unna

Under det store klimamøtet i New York kunne Volvo Cars melde at de er i ferd med å fase...
Munro viser nå fram en spesialutgave av MK_1 kalt Mountain Rescue Edition. (Fotos: Munro)

En elektrisk fjellredder

Denne bør passe godt i Norge. Skotske Munro har nemlig laget seg en Mountain Rescue Edition av elbilen MK_1. Du...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her