Suzuki har nå vært på plass i Norge i 40 år. (Fotos: RSA)

Suzuki runder 40 år i Norge

RSA skrev kontrakt om å importere Suzuki til Norge i 1983.


Firehjulsdrift kom for fullt med terrengbilene allerede etter 2. verdenskrig, men allerede i bilens startgrop så smarte folk fordelen med et slikt drivsystem.

En av de aller smarteste var utvilsomt Ferdinand Porsche, og den første bilen en ung Porsche sto bak var faktisk en elbil. Jepp, Porsches grunnlegger lagde en elbil så tidlig som i 1898. Ikke bare det, han kom også opp med en løsning med en elmotor på hvert av hjulene, og dermed firehjulsdrift.

Og ja, Porsche lagde også tidenes første hybrid i 1901. Så ja, smart denne Porsche-karen.

Men det tok tid før firehjulsdrift ble vanlig her oppe i nord, men et av merkene som virkelig banet vei for denne løsningen som vinterkledde Norge setter pris på var Suzuki. Ja, de med slagordet «som skapt for norske forhold».

Det skjedde i 1983 i regi av importør RSA, som raskt skrev kontrakter med 35 bilforhandlere. Dette inkluderer Dokka Bilco, Hønefoss Bil, Nord Motor i Haugesund, Blakstad Bil på Kyrksæterøra og Suzuki Bilsenter i Drammen (nå RSA BIL Drammen ‒ alle disse selger fortsatt Suzuki.

10 år senere hadde antall forhandlere økt til 48, og i dag er det rundt 70 Suzuki-forhandlere rundt om i Norge.

Den første virkelige suksessen kom med Baleno introdusert her hjemme i 1995, og totalt har det kommet til rundt 80.000 Suzuki-biler med norske skilt i løpet av 40 år.

‒ Vi er utrolig takknemlige for den suksessen Suzuki har oppnådd i Norge gjennom mange år, sier salgssjef Lars Havre som har jobbet i Suzuki Norge i 33 år.

‒ Takket være et solid forhandlernettverk og en utrolig lojal kundegruppe har Suzuki vært en viktig del av det norske bilmarkedet i mange år. Dette er ikke bare en feiring av våre biler, men en feiring av våre kunder og forhandlere som har vært helt avgjørende for Suzuki sin suksess.

Mye av suksessen kan spore til firehjulsdrift, noe som jo passer ekstra godt under norske vinterforhold. I likhet med Subaru har Suzuki fokusert på biler med drift på alle hjulene, og alle dagens modeller kommer med en slik løsning.

Det inkluderer også Swift, denne kompakte bilen som har fulgt RSA siden de ble importører for 40 år siden. Siden den gang har bilen selvsagt gjennomgått flere oppdateringer, og den siste kom så sent som i 2020.

I dag er Swift tilgjengelig i utgaven 4x4 Hybrid, mens de fire andre bilene som er tilgjengelig her i Norge er Across, S-Cross, Vitara og Ignis ‒ alle med 4x4 og hybrid (plug-in på Across) som standard.

Selskapet Suzuki ble grunnlagt av Michio Suzuki i 1909, og tok spranget over til små biler rett før 2. verdenskrig brøt ut. I 1952 kom de også med de første motoriserte 2-hjulingene, og er i dag en av de største MC-produsentene i verden.

Det er de også i bilverden, og de produserte faktisk over 3 millioner biler i fjor, men de mangler nå noe viktig ‒ en elbil.

De har dog flere slike under planlegging, og tidligere i år viste de også et SUV-konsept som skal føre til merkets første elbil i 2025.

Den venter nok norske Suzuki-kunder spent på, for det har blitt noen av dem i løpet av Suzukis 40 år her i gamlelandet.

Les også:

Les mer om:

Nyheter