Ford og BMW fornyer satstingen på faststoff-batterier

De to rivalene går nå sammen for å utvikle morgendagens elbilbatterier, og gjør det ved å kjøpe seg inn i en utvikler av faststoff-batterier.


En av grunnen, kanskje til og med hovedgrunnen, til at Toyota ikke kastet seg på elbilbølgen på midten av 2010-tallet, var batteriteknologien.

Den japanske giganten mente at dagens batteriteknologi ikke er god nok, og dermed bestemte de seg for å vente.

-->
Dagens elbiler har litium-ion-batterier, akkurat som mobiltelefoner, nettbrett og bærbare datamaskiner. Slike batterier kom for fullt på 1990-tallet, og ettersom de er videreutviklet i over 40 år er utviklingspotensialet rundt litium-ion også noe begrenset. Slike batterier med «flytende» innhold er også lite fleksibel når det kommer til form.

Det Toyota ventet på var såkalte solid-state-batterier, kalt faststoff-batterier her hjemme. Slike har en rekke fordeler i tillegg til at de er billigere å produsere.

De blir ikke varme, kan lagre mer energi i gitte volumer, kan lades opp raskere, er mulig å produseres i forskjellige former og er ikke like antennelig.

Toyota som allerede presenterte hybriden Prius med litium-ion-batteri i 1997 kunne i 2012 vise fram en prototype av faststoff-batterier, og siden har de fortsatt utviklingen av disse. Det japanske merket håper at de i løpet av første halvdel av 2020-tallet kan presentere den første elbilen med et faststoff-batteri.

Men de er selvsagt ikke det eneste merket som har sett alle fordelene med faststoff-batterier, og faktisk er slike så lovende at Ford og BMW har funnet hverandre.

Amerikanske Solid Power er en såkalt markedsleder når det kommer til utvikling av faststoff-batterier, og de melder nå at de har tatt inn 130 millioner dollar (rett over én milliard kr) gjennom en ny investeringsrunde anført av Ford, BMW-gruppen og Volta Energy Technologies.

På samme tid har Ford og BMW-gruppen også utvidet felles utviklingsavtaler med Solid Power som skal gi fart på utviklingen av faststoff-batterier til framtidige elbiler.

Dette skal gjøre Solid Power i stand til å utvikle nye batterier som faktisk kan brukes i elbiler, noe både Ford og BMW planlegger å gjøre i ganske nær framtid.

‒ BMW og Ford deler nå ledende posisjoner i racet om faststoff-batteridrevne elektriske kjøretøyer, sier Doug Campbell, administrerende direktør og medstifter av Solid Power.

‒ Som et resultat av våre partners forpliktelser til Solid Powers kommersialiseringsarbeid, planlegger vi nå å begynne å produsere batterier i bilskala på selskapets pilotproduksjonslinje tidlig på 2022.

Så ja, allerede til neste år.

Solid Power ser på tre fordeler med sine faststoff-batterier; lengre rekkevidde, billigere produksjon og sikrere elbiler.

‒ Faststoff-batteriteknologi er viktig for framtiden for elektriske kjøretøyer, og det er derfor vi investerer direkte, sier Ted Miller, Fords leder for utvikling av elektrisk kraftenheter.

‒ Ved å forenkle utformingen av faststoff versus litium-ion-batterier, vil vi kunne øke kjøretøys rekkevidde, forbedre innvendig plass og lastevolum, levere lavere kostnader og bedre verdi for kundene ‒ og mer effektivt integrere denne typen faststoff-battericelleteknologi i eksisterende produksjonsprosesser av litium-ion-celler.

Ford er som kjent i gang med sin elbil-satsing med den ferske Mustang Mach-E, mens BMW innledet sin satsing med BMW i3 allerede i 2013.

‒ Å være ledende innen avansert batteriteknologi er av største betydning for BMW-gruppen. Utviklingen av alle faststoff-batterier er et av de mest lovende og viktige trinnene mot mer effektive, bærekraftige og sikrere elektriske kjøretøyer. Vi har nå tatt vårt neste skritt på denne veien med Solid Power, sier Frank Weber, styremedlem BMW AG Development.

‒ Sammen har vi utviklet en 20 Ah ren faststoff-celle som er helt enestående innen dette feltet. I løpet av de siste 10 årene har BMW kontinuerlig økt battericellekompetansen ‒ viktige partnere som Solid Power deler vår visjon om mobilitet uten utslipp.

20 Amperetime (Ah) er fortsatt for lite for elbiler, men i begynnelsen av 2022 skal Ford og BMW motta 100 Ah celler fra Solid Power som skal testes for elbiler.

Så får vi se om det faktisk skjer, for som Toyota har vist tar det tid å utvikle helt nye batteri-produkter.

Verdens største merke har selv tatt over 1.000 patenter når det kommer til faststoff-batterier, og det siste vi hørte tilbake i desember var at Toyota faktisk skulle vise fram den første prototypen av en elbil med slike batterier allerede i år.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter