Slik endte Mazda opp med «verdens beste design»

Ikke overraskende inkluderer historien om «verdens beste design» noen italienere.


I forrige måned annonserte World Car Awards hvilken bil som ble kåret til «årets design». Det ble ikke Mazda, for det var den nye generasjonen av Land Rover Defender som stakk av med den flotte tittelen.

Ikke at Mazda depper altfor mye, for de hadde en av de tre modellene som hadde tatt seg til finalen i tillegg til den regjerende mesteren i Mazda 3.

Faktisk har Mazda dratt med seg to av de seks siste prisene i designkategorien, og det altså i konkurranse hvor alle masseproduserte nye biler deltar. Så ja, det er litt av en prestasjon.

Sammen med Jaguar Land Rover (vunnet de fire av fem siste designprisene) lager altså Mazda de aller flotteste bilene som er, noe elbilen Mazda MX-30 altså bekreftet ved å ta seg til årets finale.

Og navnet MX er særs viktig i Mazdas designhistorie, og det skal vi komme tilbake til. For det hele startet 20 år før den første MX-modellen ble skapt.

Men vi kan jo selvsagt ta en forhåndstitt på både den første og foreløpig siste, og her er de to:

Historien startet i 1960 da en ung og lovende biljournalist med navnet Hideyuki Miyakawa tok seg en tur til Italia og bilutstillingen i Torino, ettersom Italia den gang var en skikkelig tungvekter og et lokomotiv i bilindustrien. Der møtte han på Giorgetto Giugiaro, sjef for det berømte designselskapet Bertone.

Og ja, så flott ble turen for den godeste Miyakawa at han også møtte sin framtidige kone, Marisa Bassano, en annen bilinteressert italiener som tilfeldig nok var japansk-italiensk tolk.

Og Bassano skulle bli særdeles viktig for Mazdas historie, for da hun tok en studietur til Hiroshima i 1961 avtalte Miyakawa også et møte med Mazda-sjefen Tsuneji Matsuda. De begynte å diskutere hvor viktig design var for japansk bilindustri, og Matsuda var åpenbart enig med journalisten.

For tilbake Torino året etter opprettet det (sikkert) forelskede paret kontakt med både Bertone, Ghia og Pinifarina, og fungerte som et mellomledd mellom disse designselskapene og den japanske bilindustrien. En av disse var Matsuda, som ville at Bertone skulle hjelpe til med å designe biler.

Resultatet ble at Giugiaro hjalp til med å tegne både Mazda Familia og Luce på 1960-tallet, og selv da designgeniet forlot Bertone til fordel for Ghia i 1965 fortsatte de to selskapene samarbeidet. Det fører oss også fram til den første MX-modellen som er ganske så ukjent ‒ men ikke glemt.

Som i dag ville også Mazda for 40 år siden skape følelser med designet, og hyret nok en gang inn Bertone til å lage noe svært så spesielt som skulle vises under Tokyo Motor Show i 1981.

Ettersom Giugiaro (ja, nevnte vi forresten at han sto bak «Tilbake til fremtiden»-bilen DMC DeLorean og den første Golfen?) ikke lenger var ansatt hos Bertone, falt oppgaven på Marc Dechamps.

Heller ikke han var redd for å bryte tradisjonelt bildesign, og klinte til med et svært så kileformet konsept kalt Mazda MX-81 Aria. Bilen var basert på en Mazda 323, og bygd som en futurisk kombi.

Med gull-lakk, en diger kupé, lykter som poppet opp av panseret og høyt monterte baklys skilte den seg virkelig ut under bilutstillingen, og de tok seg bryet med å stikke hodet inn i bilen fikk seg også en solid overraskelse.

På innsiden var det et innfelt firkantede ratt, ja, INNFELT RATT, en TV-skjerm og sidesvingende forseter, så utrolig nok var konseptet enda mer radikalt på innsiden enn utsiden.

Naturlig nok kom den første MX-bilen aldri i produksjonen, noe som aldri heller var meningen. Men desto viktigere var at den lanserte MX som et designkonsept for biler som ikke skulle bry seg om tradisjonelle designlinjer, og som skulle vekke følelser hos både de som designet den, solgte den ikke minst kjørte og så den.

Bilen pløyde opp stien for noen fantastiske modeller fra Mazda, og det første resultatet kom i 1989 i form av Mazda MX-5.

Når det gjelder den historiske konseptbilen MX-81 Aria var denne regnet som tapt, ettersom ingen hadde noen anelse om hvor den var blitt av.

Ikke at det er noe oppsiktsvekkende, for konsepter og utstillingsmodeller blir ofte ødelagt og destruert. Men akkurat denne hadde jo en ganske så stor historisk betydning for Mazda, blant annet som en slags forløper til elbilen MX-30.

Men det var før Nobuhiro Yamamoto, en ekspert på Rotary-motorer og en programsjef for MX-5, begynte å rote i Mazdas lager i hovedkvarteret i Hiroshima. Der dukket den nemlig om, dog i dårlig forfatning.

Så hva passet bedre enn å sende den til Mazda Italia, hvor den nå er omhyggelig restaurert av SuperStile i Torino. Dette ble passende nok feiret med å rekonstruere bilen på de originale pressebildene av MX-81 foran katedralen i Milano. Ja, du skal få se mange flere bilder av bilen og restaureringen helt nederst.

Etter at Mazda har vist fram det oppsiktsvekkende konseptet i 1981, fulgte de opp med MX-02 i 1983, en bil med store flater og digre ruter ‒ og av alle ting bakhjulsstyring.

Den neste engangsbilen var Mazda MX-03 i 1985, igjen var en radikalt konseptbil med sportslige coupélinjer og en rotarymotor med hele 315 hk. Den hadde både firehjulsstyring og firehjulsdrift, og av alle ting head-up-display og digitale skjermer. Ja, Mazda har jaggu hatt sine øyeblikk!

Mens MX-02 og MX-03 delte en futurisk visjon, var MX-04 noe helt annerledes.

Denne ble avduket under Tokyo Motor Show i 1987, og den bakhjulsdrevne sportsbilen hadde motoren foran og avtakbare glassfiberpaneler. Det spesielle med dette var at det var to forskjellige sett, slik at bilen kunne bytte fra en glasskuppel kupé til en buggy og roadster. Men heller ikke denne kameleonen ble en seriøs utfordrer for masseproduksjon, for Mazda hadde allerede planen klar for en modell som skulle ut til massene.

To år etter MX-04 kunne de endelig presenterte den aller første MX-modellen som skulle inn i produksjon, og MX-5 ble en fantastisk suksess som lever i beste velgående i dag. Bil nummer én million av MX-5 ble produsert i 2016, samme år som den også ble kåret til årets bil i verden. Og ja, den tok også prisen for årets design det året.

Her den originale:

MX-5 var altså startskuddet for MX-serien, og som har ført til dagens modeller som CX-5, CX-30 og MX-30, alle sammen med en aldri så liten dæsj av italiensk i seg.

Det takket var en japansk journalist som traff lykken i Italia ‒ i dobbel forstand.

Her er bilder fra restaureringen av MX-81 Aria, og noen bonusbilder av en ung Miyakawa på motorsykkel og de andre som spilte en viktig del av MX-historien:

Les også:

Les mer om:

Nyheter