Ford gjemte sjåføren: Vi snakkes


Du skal høre mye før ørene faller av, så hold på dem nå. For i Fords streben etter «snakkende» biler skjulte de like gode føreren inn i setet.

Vi har skrevet om det før, med en god historie kan jo gjentas. Og til vårt forsvar har nå også Ford kommet lenger i testingen av snakkende biler som inkluderer en fører begravd langt inn i sjåførsetet, og vi har også en ny video å  vise.

Men la oss spole tilbake til begynnelsen, slik at vi får bakgrunnen for dette spesielle grepet.

Ford utvikler i likhet med flere andre teknologi som skal gjøre bilene selvkjørende. Og beveger vi høyt nok på den selvkjørende skalaen som går til 5 betyr dette også at det ikke er noen som sitter bak rattet.

Det er ikke en gang et ratt der.

Bilen skal altså bli helautomatiske fra A til B, og dette fører til noen utfordringer.

En som ikke er så enkelt å tenke på, men som er ganske logisk når man først gjør det, er den menneskelige interaksjonen med hverandre i trafikken.

Når du kjører bil gir du, ubevisst eller bevisst, signaler til andre i trafikken. Det kan være et kort nikk til føreren av en annen bil, eller at du for eksempel vinker en fotgjenger over veien.

Ford tester ut forskjellige lyssignaler som skal erstatte det en fører gjør, slik at den selvkjørende bilen fungere problemfritt i møte med andre bilister, fotgjengere og syklister.

Men det er ikke så enkelt om medtrafikanter ser at det faktisk sitter en person bak rattet.

Så da kom de opp med noe ganske så fantasifullt for å se hvordan andre reagerte.

De skjulte personen som faktisk satt bak rattet, og lys på bilens tak tok jobben med å signalisere om bilen er i ferd med å stoppe eller kjøre videre.

Sjekk dette:

Jepp, ganske så sprøtt.

‒ For at andre trafikanter skal kunne stole på selvkjørende kjøretøy er det viktig å utvikle en universell kommunikasjonsmåte. Vi kledde ut en sjåfør som et bilsete fordi det er den beste og mest effektive måten å undersøke medtrafikantenes reaksjoner på en selvkjørende bil, sier manager for Core Lightning i Ford Europa, Thorsten Warwel.

La oss se på et bilde til, for dette er jo litt fornøyelig:

I samarbeid med Chemnitz University of Technology i Tyskland har forskerne undersøkt hvor effektivt tre farger på bilens tak kommuniserer med medtrafikanter. Lysene kan ifølge Ford sees på hele 500 meters avstand.

Undersøkelsene viste at hele 60 prosent av de 173 personene som møtte en spesialutstyrt Ford Transit Connect med lys på taket og føreren forkledd som et bilsete trodde det var et selvkjørende kjøretøy.

Ikke bare forkledde Ford sjåføren. I baksetet måtte nok en medarbeider gjemme seg, og duoen holdt oversikt over trafikken slik man normalt gjør.

Målet er å lansere en selvkjørende bil i USA allerede i 2021, altså om to år. Men om det skal skje må industrien bli enige om en standard, og det forskes nå på forskjellige signalsystemer. Ford har for eksempel prøvd lys både i grillen og på taket, uten at de selv har konkludert hva som fungerer best.

Produsenten samarbeider med en rekke industriorganisasjoner, inkludert kjente som Organisation for Standardisation (ISO) og Society of Automotive Engineers (SAE).

Ford oppfordrer også andre bilprodusenter og teknologiselskaper om å jobbe sammen med dem, slik at industrien faktisk kan komme fram til en standard.

Ford er godt i gang med testing av selvkjørende biler, og i samarbeid med Argo AI ble de nylig det første selskapet som testet selvkjørende biler i Washington DC. Testingen er også i gang i Detroit, Pittsburg og Miami.

I Kina er de også en del av Apollo-programmet. I samarbeid med søkemotortjenesten Baidu jobber de med å starte testing av selvkjørende biler i Beijing og andre kinesiske byer senere i år.

Så hvordan reagerer folk når de møter den «førerløse» bilen?

Jo, Ford inviterte en journalist til å gå «under cover», og sjekk hvordan det gikk i denne videoen:

https://youtu.be/KqQyYOPPn7w

Følg bil24 på Facebook

Les også:

Forkledde sjåføren som et sete

Ford forkledde en fyr som et sete for å teste ut signaler. (Alle foto: Ford)

Les mer om:

Nyheter