Folket vil ikke ha nullutslipps-soner

En ny undersøkelse viser at folket er sterk imot forbudssoner for bensin- og dieselbiler, og selv i Oslo er motstanden langt høyere enn de som er for et slikt virkemiddel.


MDG ivrer etter å få verktøy som kan hindre biler generelt og bensin- og dieselbiler spesielt, og i Oslo hvor partiet styrer sammen med Ap og SV har de blant annet stengt flere veier og fjernet hundrevis av parkeringsplasser i jakten på bilistene.

Nå åpner også regjeringen døren på gløtt for at byene og kommunene selv skal få innføre bestemte soner hvor eksosslippende biler rett og slett blir utestengt. Om dette inkluderer hybrider som kan kjøre på strøm er ikke klart, for mye er fortsatt uklart rundt slike nullutslipps-soner.

Men noe er ganske så klart, iallfall ifølge en ny undersøkelse gjennomført av Norstat. Nemlig at folket generelt ikke vil ha et slikt soneforbud.

Norstat har gjennomført en undersøkelse for Amcar, og stilt et tverrsnitt av befolkningen en rekke bilrelaterte spørsmål. Blant de spurte var det for øvrig 56 prosent som kjører bensin- eller dieselbil, 24 prosent som har elektrifisert bil og 15 prosent har ikke bil. Halvparten har kun én bil, mens 40 prosent har to biler.

Norstat har stilt flere høyaktuelle spørsmål, blant annet om utfasing av fossile biler.

Stortinget har vedtatt at nybilsalget av personbiler i 2025 bare skal være nullutslippsbiler. Mener du dette et realistisk mål?

Her har Norstat også delt opp svarene rundt hvem de forskjellige støtter politisk.

Og kanskje oppsiktsvekkende er det langt fra alle som stemmer MDG som syns dette er et realistisk mål, for faktisk svarer kun 67 prosent av disse ja. 24 prosent, nesten hver fjerde MDG-velger i undersøkelsen, mener dette er et urealistisk mål.

På den andre enden finner vi ikke overraskende Frp-velgerne, hvor kun 7 prosent mener det er realistisk, og hele 90 prosent mener det er urealistisk.

Både Høyre- og Ap-velgerne er kritisk til denne deadlinen, mer bestemt 66 prosent hos Ap og 65 prosent hos Høyre.

Totalt mener to av tre at 2025-grensen er urealistisk, og dette fordeler seg jevnt over landet foruten Oslo. Men også i den elbiltette hovedstaden mener fortsatt de fleste, 51 prosent, at dette er et for tøft mål.

Et annet krav fra noen partier og organisasjoner er at det skal bli forbud mot å selge bensin- og dieselbiler fra 2025, og dette er heller ikke flertallet i undersøkelsen enig i.

Noen partier og organisasjoner vil ha lovforbud mot salg av nye bensin- og dieselbiler fra 2025. Er du enig i et slikt lovforbud?

71 prosent av de spurte over hele landet er negative til et forbud, mens bare 15 prosent er positive. I alle deler av landet ligger andelen på de som er mot et lovforbud på mellom 67 og 76 prosent., foruten Oslo hvor 55 prosent er mot og 25 prosent er for. På dette spørsmålet mener sju av 10 MDG-velgere at et forbud i 2025 er veien å gå.

Et annet brennhett tema er altså nullutslippssoner, som regjeringen har åpnet døren på gløtt for.

Her stilte Norstat spørsmålet:

Støtter du innføring av forbudssoner for bensin- og dieselbiler i norske byer?

Og det korte svaret er; nei.

For totalt er 64 prosent negative, og kun 19 prosent er positive til et slikt tiltak.

I Oslo hvor dette nå er en aktuell problemstilling svarer 49 prosent nei og 30 prosent ja, mens 21 prosent av de spurte fra Oslo ikke har tatt standpunkt.

Norstat fulgte også opp med at spørsmål om lokale tiltak vil bidra til et bedre globalt klima.

Tror du lokale forbudssoner for bensin- og dieselbiler vil bidra til et bedre globalt klima?

Her svarer 61 prosent nei, mens 22 prosent er enig i den påstanden. Også her er Oslo mest positiv med 33 prosent som svarte ja, men overvekten er også her skeptisk og 47 prosent i hovedstaden mener nei.

Undersøkelsen var altså bestilt av Amcar, organisasjonen som representerer 46.000 mennesker og 150 lokale bilklubber som er opptatt av bil.

Hilberg Ove Johansen (bildet over) er opptatt av at medlemmene faktisk skal få kjørt bilene sine, og er glad at folket generelt er imot nye forbud.

‒ Norstat-undersøkelse viser at 64 prosent av befolkningen er imot såkalte nullutslippssoner for bensin- og dieselbiler, slår den daglige lederen fast.

‒ Det er mer enn tre ganger så mange som de 19 prosentene som er for på landsbasis. Selv i Oslo er motstanden sterk, hvor halvparten av de spurte er imot forbudssoner, mindre enn er tredjedel er for.

Han er ikke overrasket over funnene i undersøkelsen.

‒ Det blir ikke renere luft av at en bensin- eller dieselbil tvinges til å kjøre en omvei. Dessuten skaper elbiler også lokal forurensing. Regjeringens egne tall fra Nasjonalbudsjettet viser at lokale utslipp fra elbiler er de samme som fra hybridbiler. Også elbiler virvler opp støv som folk puster inn. Bensinbiler ligger bare marginalt høyere. Vinterstid er en elbil med piggdekk et større miljøsvin enn en bensinbil på piggfrie dekk. Å ivre for en slik diskriminering av en gruppe bilister på bakgrunn av drivstoff gir derfor ikke mening, slår han fast.

Han har ikke mye til overs for miljøpartiets linje.

‒ Vi er ikke overrasket over at MDG fremmer slike ekstreme synspunkter. Det som er viktig at både Høyre og Arbeiderpartiet slutter å dilte etter MDG i disse spørsmålene, og at de aktivt tar avstand fra symbolpolitikk som innebærer forbud og tvang, sier Johansen.

‒ Folk vil ikke akseptere at politikerne bruker arbeidssituasjon deres og familienes inntekter for å drive symbolpolitikk. Den sterke motstanden vi ser i befolkningen er på sin plass, avslutter han.

MDG har for øvrig akkurat gjennomført et landsmøte hvor de har kommet med en rekke radikale forslag også innenfor bilsektoren. Her er noen av disse.

De vil blant annet fase ut salg av nye fossile personbiler og motorsykler innen 2023, nye fossile varebiler innen 2025 og halvparten av nye fossile lastebiler innen 2027.

De skal også omforme statlige motorveier og fylkeskommunale hovedveier i byene til bulevarder med redusert hastighet og omdisponering av veiareal til sykkelveier, fortau, kollektiv-/ sambruksfelt og beplantning.

De vil redusere den generelle hastigheten i tettbygde strøk fra dagens 50 km/t til 40 km/t, og til 30 km/t i byområder med blandet trafikk og til 20 km/t rundt skoler og barnehager.

Og kanskje det som går mest utover medlemmene i Amcar-foreningen, som muligens ikke en gang har fått med seg dette punktet.

MDG vil nemlig gå til kamp mot trafikkstøyen, og foreslår blant annet prøveprosjekter hvor politiet skal utstyres med støyradar. Og ettersom MDG også vil at slike bøter skal svi skikkelig, så kan det raskt bli svindyrt for de som sitter bak rattet på gamle amerikanere.

Og til slutt kan jo den selvutnevnte talsmannen for de fossile bilene, Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum, ta med seg hvilke parti de spurte støtter.

Sp topper nemlig med 18 prosent, mens Høyre får 15 prosent og Ap kun 11 prosent. MDG ender under sperregrensen med 3 prosent, og at undersøkelse ikke bare besto av bilfolk viser Folkeaksjonen nei til mer bompenger som kun fikk 1 prosent av stemmene i denne undersøkelsen ‒ det lavest av samtlige.

Les også:

Les mer om:

Nyheter