Annonse
Hjem Elbiler Sjekk den enorme skjermen fra Mercedes

Sjekk den enorme skjermen fra Mercedes

Det elektriske flaggskipet fra Mercedes byr på mer enn 40 innovasjoner, inkludert en gedigen skjerm som det ikke finnes maken til. Se bilder.

Mercedes har for lengst innledet sin helelektriske satsingen med EQC, og tar det neste store steget med en bil som skal vises fram 15. april ‒ flaggskipet EQS.

Dette er el-serien EQ’s ess, eller S om du vil, og det betyr at de ikke har holdt noe igjen. En S-klasse skal nemlig være det ypperste, ikke bare hos Mercedes ‒ men i hele bilverden.

Hvordan den kommende EQS faktisk blir får vi vite i midten av april, men dette er så stort at Mercedes ikke klarer å holde på alle hemmelighetene.

Vi har blant annet fått vite at langdistanseversjonen faktisk skal kunne rulle over 700 kilometer før den må lades, og de har vist oss et glimt av dashbordet.

Saken fortsetter under Annonsen

Nå får vi også mer enn et glimt av dette, for Mercedes viser enda flere og bedre bilder av den enorme skjermen som rett og slett utgjør det meste av dashbordet.

Her snakker vi om en sammenhengende skjerm som måler vanvittige 141 centimeter i bredden, er buet i tre dimensjoner og støpt som en enhet.

Dette er resultatet:

Mercedes har ikke puttet inn færre enn 350 sensorer i det teknologiske fyrtårnet, og mange av disse vil vise info på skjermen. Og på frontruten.

For selvsagt kommer EQS med et head-up-display, og dette er like imponerende som skjermen. Her tilsvarer visningssområdet 77 tommer, noe bildemaskinen med en høyoppløselig matrise med 1,3 million individuelle speil sørger for.

Med 350 sensorer og en drøss med informasjon kan det fort bli som å bla gjennom boken om Norges historie for å finne det man leter etter, men Mercedes tenker alltid trafikksikkerhet. Så infotainmentssystemet kalt MBUX Hyperscreen byr på 0 menylag. Jepp, det er ingen undermenyer å scrolle seg gjennom.

Grunnen er selvsagt kunstig intelligens, og denne skal vite hva de i førersetet og passasjersetet foran gjerne vil se på den gigantiske skjermen.

Tyskerne sier at det er over 20 funksjoner i tillegg til de vanlige som navigasjon, media og telefoni som kan vises, og disse vil automatisk poppe opp på skjermen som forslag når de er relevante for kunden. Dette er kalt «Magic Modules», og brukeren kan godta eller avvise det aktuelle forslaget enkelt ved et klikk.

Mercedes viser også til et eksempel på hvor smart MBUX har blitt. Om du for eksempel ringer din kjære hver eneste tirsdag kveld, så kommer det en påminnelse om dette akkurat på samme tidspunkt. Et visittkort med kontaktinformasjon vil da vises, og om det er lagret et bilde vil også dette komme opp på skjermen. Alt dette er profilstyrt, så om en annen sitter i førersetet vil ikke dette forslaget dukke opp.

Men i et Mercedes-flaggskip er det ikke bare det teknologiske som gjelder, for her må også det estetiske være på plass. I EQS er hyperskjermen integrert i en frontramme i plast lakkert i «Silver Shadow», og de har lagt til omgivelsesbelysningen i nedre del av MBUX Hyperscreen som gjør at skjermenheten faktisk ser ut til å flyte.

EQS kan skilte med ikke færre enn sju hovedprofiler som kan vises på skjermen, og det er selvsagt mulig å individualisere denne både for fører og passasjer i frontene.

Dette er også en rullende datamaskin, bokstavelig talt. Datakraften består nemlig av åtte CPU-kjerner (Central Processing Unit), 24 GB RAM og 46,8 GB per sekund RAM minnebåndbredde, noe som også gjør den i stand til å snakke 27 språk.

For nå fungerer «Hey, Mercedes» på 27 språk, størstedelen av klodens befolkning kan snakke til EQS på sitt eget språk og bli forstått.

Her er fakta rundt kommende EQS, og gå ikke glipp av bildene av innsiden til det elektriske flaggskipet som følger rett etter. For de er det verd å ta en titt på.

  • Med MBUX Hyperscreen ser det ut til at flere skjermer smelter sømløst sammen, noe som resulterer i et imponerende 141 centimeter bredt og buet skjermbånd.
  • Den store glassdekselskjermen er tredimensjonalt buet i støpeprosessen ved temperaturer på ca. 650 grader. Denne prosessen gir en forvrengningsfri visning av skjermenheten over hele bilens bredde, uavhengig av skjermdekselets radius.
  • For å komme til de viktigste applikasjonene, må brukeren bla gjennom null menynivåer. Derfor kaller Mercedes-Benz dette for «zero layer».
  • Det er totalt 12 aktuatorer under berøringsskjermen for haptisk tilbakemelding under drift. Hvis fingeren berører visse punkter der, utløses det en vibrasjon i dekkplaten.
  • To belegg på dekkplaten reduserer refleksjoner og gjør rengjøringen enklere. Selve det buede glasset består av spesielt ripebestandig aluminiumsilikat.
  • Sikkerhetstiltakene inkluderer forhåndsbestemte bruddpunkter ved siden av ventilasjonsdysene, samt fem holdere som kan gi seg målrettet i et krasj takket være deres bikubestruktur.
  • 8 CPU-kjerner, 24 gigabyte RAM og 46,4 GB per sekund RAM-minnebåndbredde er noen av MBUXs tekniske spesifikasjoner.
  • Med måledataene til et multifunksjonskamera og en lyssensor tilpasses skjermens lysstyrke til omgivelsesforholdene.
  • Med opptil syv profiler kan skjermseksjonen tilpasses passasjeren foran.

Innsiden av Mercedes EQS:

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

3,122FansLik
95FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker