De selvkjørende bilene kommer, men er folket klare for dem? (Foto: NAF/Motor)

Folket er skeptisk til selvkjørende biler

Sette seg inn i baksetet og la bilen stå for kjøringen? Takk, men nei takk.


Selvkjørende biler kommer, og det er allerede prosjekter med taxier uten sjåfører som plukker opp passasjerer ‒ såkalte robotaxier. 

Den første slike i en stor hovedstad skjedde kanskje ikke overraskende i kinesiske Beijing, hvor Apollo Go banet vei for helt tomme taxier som plukker opp passasjerer i fjor. 

-->
Hyundai har også vist hva en selvkjørende bil er i stand til. De har preppet Ioniq 5 som robotaxi, og får å dempe angsten til de mange skeptikerne sendte de en slik ut for å ta førerprøven i selveste Las Vegas.

Selv med en streng og svært rutinert sensor, hun stryker i snitt 15 av 18 håpefulle og ekte kandidater, besto den førerløse Ioniq 5 testen med glans og fikk sitt eget Nevada-førerkort. 

Sjekk videoen som kanskje kan dempe angsten litt:

Norge er kjent for å være langt framme både i utviklingen og ta i bruk nye løsninger, men den selvkjørende skepsisen sitter like langt utpå nordmenn som i resten av verden. Det viser nye tall fra en Norstat-undersøkelse gjennomført for NAF. 

I denne svarer kun 1 av 10 at de er klar til å overlate kjøringen til bilen om det blir lovlig.

‒ Skepsisen til full selvkjøring er fortsatt stor, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Mennene er hakket mindre skeptiske, for 13 prosent svarer at de er klar til å overlate kjørejobben til bilen selv. Bare 7 prosent av kvinnene er klare for dette.

Folket er dog mer klar for å bruke slike selvkjørende systemer om de selv sitter bak rattet og er klar til å ta over kjøringen, og 43 prosent i undersøkelse sier at de vil benytte seg av slike systemer.

De fleste i undersøkelse, men fortsatt ikke over halvparten, nemlig 47 prosent, svarer at det nok er tryggest med en fysisk fører bak rattet.

Dagens nye biler er utstyrt med selvkjørende teknologi, slik som et automatisk nødbrems-system. De fleste bilene har også adaptiv cruisekontroll som automatisk tilpasser farten til kjøretøyet foran, og en assistent som holder bilen i riktig felt er også vanlig.

Slike løsninger er de færreste skeptisk til, men å overlate all kontroll sitter åpenbart lengre inne.

‒ Dette viser at mange har vent seg til delvis selvkjøring som finnes i mange nyere biler, mener Sødal.

‒ Det viser også at teknologien har gått fremover og at mange nå synes selvkjøringssystemene er så bra at de i hvert fall lar bilen ta over kjøringen delvis.

En grunn til at både myndigheter og bilprodusenter nå satser tungt på såkalt autonom teknologi er at datamaskiner er bedre sjåfører enn mennesker. Disse blir aldri slitne eller ufokuserte, to årsaker bak mange av ulykkene som skjer hver eneste dag.

Likevel mener altså nærmere halvparten av de spurte at mennesker bak rattet er det tryggeste.

‒ Til tross for stadig mer selvkjørende teknologi i bilene, sverger de fleste av oss til å beholde kontrollen på bilkjøringen selv, sier Sødal.

‒ Gammel vane er vond å vende, men sakte, men sikkert vil bilene ta over mer og mer av kjøringen, avslutter NAF-rådgiveren.  

Dette spurte Norstat om:

Hva er din holdning til selvkjørende teknologi i biler?

*Kilde: Landsrepresentativ undersøkelse gjennomført av Norstat for NAF i februar 2024. Antall respondenter 2001.

Les også:

Debatt

Les mer om:

Forbruker NAF