Folk møter ikke opp til teoriprøven ‒ nå vurderes gebyr

Det er svært mange som vil ta førerkortet, men det er også mange som rett og slett ikke møter opp til teoriprøven. Nå vurderer Statens vegvesen tiltak og sanksjoner for å dempe den uheldige utviklingen.


Til tross for koronarestriksjoner gjennomførte Statens vegvesen rekordmange teoriprøver i fjor. Totalt nærmet de seg 200.000 prøver, men flere kandidater kunne faktisk fått muligheten.

For selv om Vegvesenet har tilbudt nærmere 33.000 teoriprøver i løpet av årets to første måneder, er interessen så stor at det dessverre blir kø. Og det er et par uheldige faktorer som medvirker til dette.

-->
For det viser seg at 14 prosent av alle bestilte teoriprøver ikke blir gjennomført fordi kandidaten ikke møter opp, mens 35 prosent av de som faktisk stilte opp strøk og må ta den om igjen.

Ja, slikt blir det kø av, og resultatet kan bli at de seriøse og godt forberedte kandidatene må vente på sitt førerkort.

Statistikken til Vegvesenet viser at det er store regionale forskjeller når det kommer til avlyste timer grunnet manglende oppmøte.

‒ Ved trafikkstasjonene i Larvik, Røros, Levanger, Setesdal, Rjukan, Nordfjordeid, Fauske, Ålesund og Lakselv er det minst 20 prosent av de bestilte prøvene som ikke blir benyttet, sier Frode Børstad i Statens vegvesen.

Og han er ganske så oppgitt.

‒ Ja, jeg synes det er veldig unødvendig at folk ikke møter til bestilt time når vi har såpass stor etterspørsel på de timene vi har. Spesielt når avbestillingen kan gjøres på samme måte som de bestiller time. Denne selvbetjeningsløsningen er tilrettelagt for både pc, nettbrett og mobiltelefon.

Også Drøbak, Hafslund, Mysen og Risløkka (Oslo) trafikkstasjoner har en høy andel ikke-møtt, men statistikken for disse trafikkstasjonene er ikke korrigert for stengte dager på grunn av korona.

Men folk er ikke like slappe over hele landet.

‒ Best i klassen er Kirkenes, Tønsberg, Sortland, Kristiansund, Hamar, Sunndalsøra, Oppdal, Namsos Steinkjer og Alta, som alle har under 5 prosent ikke-møtt, sier Børstad.

Som han påpeker er det altså like lett å avbestille som å bestille teoriprøve. Kandidatene ordner alt på vegvesen.no/timebestilling, mens selve teoriprøven må gjennomføres på en trafikkstasjon.

Vegvesenet sender også ut flere påminnelser på SMS før prøven, så mange gir rett og slett blaffen.

‒ Dette fører til unødvendig lang ventetid for de kandidatene som ikke finner ledige timer. Vi har stor etterspørsel etter teoritimer, spesielt på sentrale østlandsområdet, og da er det for meg et paradoks at man ikke tenker på andre enn seg selv, sier Børstad.

Totalt er det registrert nærmere 4.200 prøver som ikke er gjennomført, og en grunn til denne slappe holdningen kan være at kandidatene ikke risikerer noe form for sanksjoner ‒ som for eksempel et ikke-møtt-gebyr.

‒ Vårt regelverk tillater ikke dette på dags dato. Ikke-møtt gebyr er sammen med forhåndsbetaling av teoriprøven et av flere tiltak vi kommer til å jobbe med framover, og som kan være en mulighet til å innføre, sier avdelingsdirektøren.

En annen grunn til kø og ventetid er altså en høy strykprosent, og bare i fjor sommer strøk over 25.000 kandidater.

‒ Hittil i år er strykprosenten på 35 prosent nasjonalt. Dette er høyt, selv om det er en liten forbedring fra tidligere. Vi tror mange forsøker seg på teoriprøven uten å ha lest noe særlig på forhånd, sier Børstad.

Mange tar seg altså ikke bryet med å avbestille en time de ikke møter opp til, og mange av de som faktisk møter opp er uforberedt. En heller dårlig kombinasjon, men det er heldigvis en enkel løsning.

‒ Avbestill prøven hvis du ikke kan ta den, slik at timen blir tilgjengelig for noen andre. Og dessuten, ikke meld deg opp uten å ha lest på stoffet, sier Frode Børstad.

Les også:

Les mer om:

Nyheter