Polestar 2 klinket til med beste testresultat

Både Polestars første elbil og Cupras første egne modell Formentor oppnådde 5 stjerner i en fersk kollisjonstest, og elbilen Lexus UX 300e og Renault Arkana fikk også toppscoren.


Euro NCAP har gjort unna sin første testrunde i 2021, og denne gang nøyde de seg fire biler. To av disse er interessante nykommerne, Polestar 2 og Cupra Formentor, mens to stammer fra tidligere testede bilmodeller, Lexus UX og Renault Captur, og går dermed inn som 2019-biler.

Polestar 2 har for lengst brøytet seg vei inn på det norske markedet, og det ruller allerede tusen slike rundt på norske skilt. Spørsmålet er om den er like kollisjonssikker som det Volvo generelt er kjent for.

Polestar er definert som et svensk bilmerke med hovedkontor i Göteborg, men det betyr ikke at bilen i seg selv er svensk. Polestar 2 produseres nemlig i Luqiao-fabrikken som er eid av Volvos kinesiske eiere Geely, men det går åpenbart ikke utover kollisjonssikkerheten.

For Polestar 2 var helt i det øvre sjiktet i alle fire testkategoriene, og imponerte stort i både voksenbeskyttelse, barnebeskyttelse, beskyttelse av utsatte veibrukere og når de kommer til førerassistenter.

Spesielt imponerte Polestar 2 med sitt aktive panser som skal beskytte myke trafikanter, og klarte som andre bil 80 prosent i denne kategorien. Tidligere har Honda Jazz også nådd denne scoren for biler testet i 2020 og 2021, og Polestar 2 kopierte også Volkswagen ID.3’s toppscore i barnebeskyttelse på 89 prosent

Mer bestemt oppnådde Polestar 2 følgende score: 92 prosent i voksenbeskyttelse, 89 prosent i barnebeskyttelse, 80 prosent i beskyttelse av utsatte veibrukere og 86 prosent i førerassistenter. Så hvor imponerende er det da?

Vel, om vi regner sammen denne prosentscoren havner Polestar 2 opp med en sum på 347, et tall ingen andre biler har vært i nærheten av i 2020 og 2021. Nærmest kommer ID.3 med en sum på 335, så vi kan slå fast at Polestar 2 er den aller sikreste av bilene som er testet etter at Euro NCAP gjorde testene enda tøffere i fjor.

Her kollisjonstestes Polestar 2:

SUV-modellen Cupra Formentor var ikke så mye dårligere, og imponerte i likhet med Polestar 2 stort i kollisjonstesten.

Modellen overgikk til og med Polestar 2 når det kommer til å beskytte de voksne på innsiden, og klinket til med 93 prosent. I de tre andre kategoriene var den ikke så langt bak Polestar 2, og totalt godt innenfor 5 stjerner.

Formentor oppnådde 93 prosent i voksenbeskyttelse, 88 prosent i barnebeskyttelse, 68 prosent i beskyttelse av utsatte veibrukere og 80 prosent i førerassistenter.

Her testes Cupra Formentor:

https://youtu.be/NQYKo07c7IQ

De to nykommerne imponerte altså, og er helt i øvre sjiktet når det kommer til kollisjonssikkerhet. Men Euro NCAP var faktisk litt nervøse foran testrunden, ettersom bilindustrien har lagt et tungt år bak seg.

‒ Det er nå ett år siden covid ble en global pandemi, og bilindustrien har lagt bak seg 12 voldsomme måneder. Salget går ned, og bilprodusentene må tenke nytt for å redusere kostnadene og maksimere fortjenesten. Euro NCAP er her for å sikre at sikkerheten ikke kompromitteres, og det er givende å se at disse to merkene plassere dette så høyt på agendaen, sier generalsekretær Michiel van Ratingen.

‒ Nå er sikkerhet sentralt i produsentens strategier, og de vet at det er et område hvor forbrukere ikke vil akseptere en dårligere standard, legger han til.

Euro NCAP testet også to andre modeller, men disse klassifiseres ikke som nye. Elbilen Lexus UX 300e stammer fra den tidligere testet UX-modellen, mens Renault Arkana er basert på den tidligere testede Captur-modellen.

Uansett så er de to meget kollisjonssikre biler de også, og begge videreførte de 5 stjernene som de to tidligere modellene er tildelt.

Polestar 2 har altså oppnådd den høyeste totalscoren i 2020 og 2021, men om vi går tilbake til 2019 og før Euro NCAP gjorde testene enda tøffere finner vi høyere totalscore. Den aller beste i 2019 var Mercedes CLA som oppnådde hele 353, mens BMW Z4 fulgte rett bak med en imponerende 351.

11 av bilene som er testet i 2020 og 2021 har fått 5 stjerner, mens Honda e måtte nøye seg med 4 stjerner og Hyundai i10 ble avspist med kun 3 stjerner da den ble testet i fjor. Her kan du sjekke ut alle resultatene.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter