Volkswagen vil ha selvkjørende minibusser innen 2025

Mange har sikkert fått med seg at Volkswagen har på gang en elektrisk minibuss kalt Buzz, men det kanskje ikke alle vet er at denne også skal brukes til å utvikle selvkjørende kjøretøy.


En av de store nyhetene tilbake i 2019 virket som en ganske liten en. For nesten som en fotnote fant giganten Ford og Volkswagen-gruppen hverandre, og det skjedde gjennom et ganske så lite selskap.

Argo AI ble stiftet av to amerikanere med erfaring fra Google og Uber i 2016, og målet er å lage programvare, maskinvare, kart og skybaserte løsninger ‒ og du skjønner kanskje hvor de vil med dette.

For ja, Argo AI har som mål å utvikle løsninger som skal gjøre kjøretøyene våre enda mer automatiske, altså såkalt selvkjørende biler. Vi snakker altså om ekte selvkjørende biler uten noen mennesker bak rattet, og det lille selskapet på rundt 500 medarbeidere kunne åpenbart tingene sine.

For Ford og Volkswagen-gruppen (VAG) fikk raskt teften i hva Argo AI holdt på å utvikle, og rykket inn med sine store sjekkhefter. Resultatet av dette er at Ford nå eier 40 prosent av Argo AI, VAG eier 40 prosent og grunnleggerne pluss noen ansatte eier de siste 20 prosentene.

Ford og VAG visste selvsagt at begge kjøpte seg inn, for planen var allerede i 2019 at de skulle begynne å samarbeide.

I første omgang handler det om selvkjørende turdelings-, taxi-, bud- og fraktbiler, men selvsagt vil en slik autonom teknologi også bli vanlig i personbiler om enda noen år.

Selskapene ser også for seg nye mellomstore pickuper og varebiler, og de første bilene med ny selvkjøringsteknologi skal komme allerede i 2022. Ford står bak populære modeller som Transit og Ranger, mens Volkswagen har modeller som Transporter, Caddy og Amarok i dette segmentet.

Slike biler blir en viktig del av den selvkjørende bilparken, og her vil Argo AI spille en avgjørende rolle i den nye alliansens framtidige satsing.

Det andre store området produsentene nå fokuserer på i tillegg til selvkjørende biler, er elektriske kjøretøy. Og her har VAG bygd seg en helt ny plattform som skal spytte ut nye modeller i et voldsomt tempo, den etter hvert så berømte MEB-plattformen.

Og VAG akter å kombinere både Aigo AI og MEB, og da mer bestemt i en ny elbil som har fått oppmerksomhet ‒ ID. Buzz.

Her snakker vi om den helelektriske versjonen av den berømte hippi-bussen på 1960-tallet, og Bulli som den også ble kalt var altså forløperen til dagens Transporter.

Og ID. Buzz skal også vise vei for selvkjørende biler. For dette sier Christian Senger, sjef for autonom kjøring:

‒ I år skal vi for første gang gjennomfører feltforsøk i Tyskland, hvor det selvkjørende systemet fra Argo AI vil bli brukt i en versjon av den framtidige ID. Buzz. Målet er å utvikle et konsept for turdeling og bildeling slik MOIA tilbyr i dag. I 2025 vil kundene få muligheten til å bli kjørt til destinasjonen i utvalgte byer med et autonome kjøretøy.

MOIA er en løsning som vi kjenner igjen fra for eksempel Uber, hvor det er mulig å bestille en tur gjennom en app. Men forskjellen er at dette er shuttle-busser, så du må regne med å dele transporten med andre på samme rute.

VAG la ikke bare 1 milliard dollar på bordet for eierandeler i Argo AI, men de tok også datterselskapet AID (Autonomous Intelligent Driving) inn i satsingen.

Volkswagen Nyttekjøretøy utvikler altså kjøretøyene som Argos selvkjørende system kalt SDS skal brukes i. Mer spesifikt handler det altså om den helelektriske ID. Buzz, som har verdenspremiere til neste år. Så den blir ikke bare en moderne og helelektrisk versjon av ikonet Bulli, men også en selvkjørende en.

Når bilprodusentene snakker om autonome biler og kjøretøyer mener de nivå 4 på skalaen som går til 5, og det betyr at disse kan kjøre uten fysiske sjåfører i alle situasjoner hvor det er fysiske veier. Det er dette nivået Argo utvikler mot.

VAG garderer seg selvsagt rundt den autonome utviklingen, og konserner har også investert milliarder i prosjekter fra Car.Software Organization. Disse utvikler parallelt og uavhengig av Argo AI assisterte og automatiserte kjørefunksjoner opp til nivå 4 for den private mobilitetssektoren, som etter hvert skal finne veien inn til bilmerker som Volkswagen, Audi, Skoda og Seat.

Men alle disse må nok finne seg i å bli slått av en minibuzz med ikoniske linjer, nemlig den flotte ID. Buzz:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter