Annonse
HjemMotorsykkelMener at bilister bør få enklere vei til lett-MC-lappen

Mener at bilister bør få enklere vei til lett-MC-lappen

De som allerede har førerkortet for bil bør også kunne kjøre lett motorsykkel om de gjennomfører et kurs, mener Frp-politiker.

Å kjøre en lett-MC (opptil 125 cc og 11 kW) og er selvsagt ganske annerledes enn det å kjøre en bil, og derfor får man heller ikke automatisk førerrett til de lette motorsyklene når man tar førerkortet for bil.

Per i dag er det slik at de som har lov til å kjøre bil må gjennom både MC-teori, flere veiledningskurs, sikkerhetskurs og både teoretisk og praktisk prøve for å få A1-sertifikatet til lett-MC.

Det mener flere aktører er altfor tungvint, og får politisk støtte. Nå kommer det et forslag som skal forenkle prosessen rundt førerkortet til lett motorsykkel.

Saken fortsetter under Annonsen

Alle som har førerkort for bil bør også få rett til å kjøre lett motorsykkel, om de gjennomfører et kurs i regi av trafikkskole med både teori og praktisk trening, heter det i forslaget.

– Dette skal bli en rett for alle med B-førerkort om det blir vedtatt, sier Morten Stordalen, stortingsrepresentant for Frp som fronter forslaget.

‒ Lett motorsykkel er et utmerket fremkomstmiddel både for de som pendler inn til byene, og for de som skal ferdes så enkelt som mulig i byene, legger han til.

Trygg Trafikk ser heller ikke store ulemper med å forenkle veien til lett-MC-lappen for bilistene.

– Ved at vi også her legger opp til at det blir gjennomført et kurs i regi av godkjente trafikkskoler med fokus på både teori og praktisk treninger, er det et godt forslag, sier seniorrådgiver Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk.

Bransjeorganisasjonen Norsk Motorcykkel Union (NMCU) er også positive til forslaget.

‒ Men opplæringen må bli ivaretatt på en god måte, sier Odd Terje Døvik som er leder i NMCU.

‒ Tyskland innførte ordningen i fjor, og har så langt gode erfaringer. Men der er kravet minst 8 timer teori og minimum 18 kjøretimer. Jeg ser ingen grunn til at det skulle være noe mindre hos oss. En MC er ikke en bil på to hjul, understreker han.

KNA (Kongelig Norsk Automobilklub) som har rundt 34.000 medlemmer syns også forslaget frontet av Frp-politikeren er fornuftig.

– KNA er bilfolkets stemme og har historikk for å være bilistens side siden stiftelsen i 1907, sier generalsekretær Børre Skiaker.

‒ At bilister med B-førerkort også skal få mulighet til å kjøre lett motorsykkel A1-klasse med et tilleggskurs i teori og praksis ser vi veldig positivt på. Det vil gi de som ønsker å ta del i denne løsningen en god mulighet til å få større verdi ved sitt førerkort.

Det er i dag fire forskjellige førerkort-klasse for mopeder og motorsykler.

For moped (maks 45 km/t) gjelder klassen AM, mens lett-MC er kalt A1. Begge disse har en nedre aldersgrense på 16 år.

Yamaha MT-125 er en populær lett-MC.

I 2013 ble også A2 innført, og dette er klassen for mellomtunge motorsykler (maks 35 kW) hvor nedre aldergrense er 18 år. Klasse A gir rett til å kjøre alle typer MC uavhengig av effekt, og her må man være minst 20 år om man har tatt A2 som 18-åring eller 24 år om man ikke har hatt A2-sertifikatet tidligere.

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Annonse

Bil24 på sosiale medier

3,185FansLik
96FølgereFølg
86FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker

Annonse