- Annonse -
HjemMotorsykkelMener at bilister bør få enklere vei til lett-MC-lappen

Mener at bilister bør få enklere vei til lett-MC-lappen

De som allerede har førerkortet for bil bør også kunne kjøre lett motorsykkel om de gjennomfører et kurs, mener Frp-politiker.

Å kjøre en lett-MC (opptil 125 cc og 11 kW) og er selvsagt ganske annerledes enn det å kjøre en bil, og derfor får man heller ikke automatisk førerrett til de lette motorsyklene når man tar førerkortet for bil.

- Annonse -

Per i dag er det slik at de som har lov til å kjøre bil må gjennom både MC-teori, flere veiledningskurs, sikkerhetskurs og både teoretisk og praktisk prøve for å få A1-sertifikatet til lett-MC.

Det mener flere aktører er altfor tungvint, og får politisk støtte. Nå kommer det et forslag som skal forenkle prosessen rundt førerkortet til lett motorsykkel.

Alle som har førerkort for bil bør også få rett til å kjøre lett motorsykkel, om de gjennomfører et kurs i regi av trafikkskole med både teori og praktisk trening, heter det i forslaget.

– Dette skal bli en rett for alle med B-førerkort om det blir vedtatt, sier Morten Stordalen, stortingsrepresentant for Frp som fronter forslaget.

- Annonse -

‒ Lett motorsykkel er et utmerket fremkomstmiddel både for de som pendler inn til byene, og for de som skal ferdes så enkelt som mulig i byene, legger han til.

Trygg Trafikk ser heller ikke store ulemper med å forenkle veien til lett-MC-lappen for bilistene.

– Ved at vi også her legger opp til at det blir gjennomført et kurs i regi av godkjente trafikkskoler med fokus på både teori og praktisk treninger, er det et godt forslag, sier seniorrådgiver Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk.

Bransjeorganisasjonen Norsk Motorcykkel Union (NMCU) er også positive til forslaget.

- Annonse -

‒ Men opplæringen må bli ivaretatt på en god måte, sier Odd Terje Døvik som er leder i NMCU.

‒ Tyskland innførte ordningen i fjor, og har så langt gode erfaringer. Men der er kravet minst 8 timer teori og minimum 18 kjøretimer. Jeg ser ingen grunn til at det skulle være noe mindre hos oss. En MC er ikke en bil på to hjul, understreker han.

KNA (Kongelig Norsk Automobilklub) som har rundt 34.000 medlemmer syns også forslaget frontet av Frp-politikeren er fornuftig.

– KNA er bilfolkets stemme og har historikk for å være bilistens side siden stiftelsen i 1907, sier generalsekretær Børre Skiaker.

‒ At bilister med B-førerkort også skal få mulighet til å kjøre lett motorsykkel A1-klasse med et tilleggskurs i teori og praksis ser vi veldig positivt på. Det vil gi de som ønsker å ta del i denne løsningen en god mulighet til å få større verdi ved sitt førerkort.

Det er i dag fire forskjellige førerkort-klasse for mopeder og motorsykler.

For moped (maks 45 km/t) gjelder klassen AM, mens lett-MC er kalt A1. Begge disse har en nedre aldersgrense på 16 år.

Yamaha MT-125 er en populær lett-MC.

I 2013 ble også A2 innført, og dette er klassen for mellomtunge motorsykler (maks 35 kW) hvor nedre aldergrense er 18 år. Klasse A gir rett til å kjøre alle typer MC uavhengig av effekt, og her må man være minst 20 år om man har tatt A2 som 18-åring eller 24 år om man ikke har hatt A2-sertifikatet tidligere.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Dette er Ken Blocks nye leketøy, en helelektrisk Audi S1 e-tron quattro. (Fotos: Audi)

Ken Blocks særs spesielle Audi e-tron er klar

Stuntfører Ken Block går elektrisk i en ny serie kalt Electrikhana, og han har litt av en elbil på...
Bilene er i ferd med å vokse ut av dagens parkeringsplasser. (Foto: Bil24)

Bilene vokser ut av parkeringsplassene

Størrelsen på parkeringsplasser tar utgangspunkt i eldre biler, og nå skal regelverket gjennomgås. Resultatet blir mest sannsynlig bredere parkeringsplasser. Bilene...
Dårlige veier kan sette førerassistentene ut av spill. (Fotos: NAF)

Moderne støttesystemer slås ut av dårlige norske veier

På enkelte strekninger er veistandarden så dårlig at den til og med setter de livsviktige førerassistentene i moderne biler...
De første helt førerløse robotaxiene i Kina er nå på plass. (Fotos: Baidu)

Første førerløse robotaxier i Kina

Et lite steg for Baidu, et stort sprang for bilverden? Se video. Mange selskaper og bilprodusenter utvikler selvkjørende biler, og...
Nico Rosberg har fått den aller første kundebilen av Rimac Nevera, kanskje aller verdens råeste serieproduserte bil. (Fotos: Rimac)

Rosberg fikk utlevert første Rimac Nevera

Hva er mer passende enn at en formel 1-verdensmester får det første eksemplaret av kanskje verdens raskeste serieproduserte bil?...
Nio Norge åpner sin andre batteribytte-stasjon i neste uke, og denne befinner seg i Vestby rundt fire mil sør for Oslo. (Fotos: Nio Norge)

Nio åpner sin andre batteribytte-stasjon

Den andre byttestasjonen i Norge, og dermed også i Europa, blir i Vestby rundt fire mil fra Oslo i...
Dette er en helt unik Ford Mustang 1964-modell. (Fotos: Ringbrothers)

En helt ny Ford Mustang 1964-modell

Ringbrothers tar modifisering av eldre biler et hakk lenger enn de fleste, noe denne unike, nye 58-åringen er et...
Porsche har faktisk laget en toppløs Cayenne, men da mener vi også én! (Fotos: Porsche)

Her er den toppløse Porsche Cayenne, men…

Det finnes kun denne ene utgaven, og den kan ikke en gang kjøres på veiene. Porsche tok svært så seriøst...
Ladehybriden Lexus NX byr på mer elektrisk rekkevidde enn det bilmerket selv oppgir. (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Lexus NX 450h+ F Sport S

Den ladbare hybriden NX 450h+ går langt elektrisk, den har lavt forbruk på langtur og er svært komfortabel å...
Mercedes har den viktigste historien i bilindustrien, og viser deler av den fram. (Fotos: Mercedes)

Historien bak disse viktige Mercedes-bilene

Fra bilverdens aller første automobil til den berømte Mercedes-Benz SSKL Avus racerbilen. Les historien om noen særs viktige historiske...
Aksel Lund Svindal debuterer i rallycross, og det gjør han i selveste Hell. (Fotos: Red Bull)

Svindal med en helsikes rallycross-debut

Aksel Lund Svindal byttet først ut alpinskiene med asfaltracing. Neste utfordring blir rallycross, og det under selveste Hell-runden. Se...
Ferrari Testa Rossa J er en 75 prosent elektrisk replika av bilen som herjet på racerbanene på slutten av 1950-tallet. (Fotos: The Little Car Company)

Verdens kuleste elbil for junioren?

En 75 prosent stor Ferrari 250 Testa Rossa som når 80 km/t? Ja, takk. Det gjelder alltid å overgå seg...
Rekkverk er viktige for trafikksikkerheten, men de kan også være potensielle farer om de ikke er montert riktig. (Fotos: Trafikksikkerhetsforeningen)

Feilmontert rekkverk er livsfarlig

Dybdeanalyser viser at feil og mangler ved rekkverk er vurdert til å ha medvirket til skadeomfanget i hele 16...
Bacalar er Bentleys mest eksklusive modell i moderne historie. (Fotos: Bentley)

Ultra-eksklusive Bentley Bacalar snart i mål

Bentleys aller mest eksklusive modell i moderne historie er snart i mål, og det setter et dusin kunder sikkert...
100.000 robotklippere skal «synge» bursdagssangen til en ensom robot langt oppe i himmelen. (Fotos: Husqvarna)

100.000 robotklippere skal «synge» bursdagssangen

Verdens mest ensomme robot skal feires med et svært så uvanlig kor. Se video. «Et lite steg for mennesket, et...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her